Gå till innehåll

Samma upplösning men inte samma storlek.


Fat Tony

Recommended Posts

jag använder encore med upplösningen 720*576. mitt problem är det att när jag renderar från vegas och AE så kommer de i olika Pixel proportioner. PAL

har 1,06 tror jag det är. medans AE ger en 1,07. Jag trycker det ser riktigt fult ut då DVD intro kommer och så kommer menun som gör att den hoppar ner i storlek. Vilken proportion har encore? är det inte bara bättre att skippa pixel proportionen och ha 1, hur stor är ens en sådan pixel i mm2?

 

tack i förhand

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du använder PAL 4:3 så är pixel förhållandet 1,067. Det gäller med säkerhet de program du använder. Om du gör en stillbild att använda t ex som meny i Photoshop kan du använda 768 * 576 kvadratiska pixlar. Encore ställer själv om till korrekt format. Om du använder en av de inbyggda menyerna i Encore och klickar på den så öppnas den i t ex Photoshop där du då ser den i format 768 * 576.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

En sak som är lite lurig är dock att när man skalar om kvadratiska pixlar till DV eller DVD-format så ska man skala om 768x576 till 702x576 och lägga på svarta kanter på sidorna upp till 720x576. Möjligt att Encore och AE gör detta automatiskt, jag vet inte...

 

För 4:3 i 720x576 är pixel apsect ratio ca 1,094 (128/117), d.v.s. pixlarna ska expanderas 1,094 gånger på bredden för att fö rätt aspect ratio.

För 16:9 är PAR = 1,459 för 720x576 PAL (alltså ska en 1024x576 bild i 1:1 pixlar krypas ner till 702x576 och sedan lägger man på svarta kanter på sidorna upp till 720x576 och sedan flaggas som anamorfisk widescreen 16:9).

Allt enligt ITU-R BT.601

 

Verkar som både AE och Vegas har fel då om de säger 1,06 eller 1,07...

 

Mer info finns här där allting förklaras:

http://www.iki.fi/znark/video/conversion/

 

Här finns också en bra guide:

http://www.bbc.co.uk/commissioning/tvbranding/picturesize.shtml

Länk till kommentar
Share on other sites

Förvisso korrekt, men då måste man tänka på de svarta kanter man får om man ska exportera till webben, göra ngn form av DVE-effekt eller liknande. Intressant är att AE kör 1.07 och PPro kör 1.067 - måste kolla varför.

 

Synd att man inte kunde börja om från början med tv-systemet och el-systemen i världen och alla eldrivna apparater och...

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Vill man slippa de svarta kanterna kan man ju alltid göra som det står i BBC-länken. Man gör bilden i photoshop t.ex. i 1:1 upplösning i storleken 788x576 om det är 4:3 format eller 1050x576 för 16:9 och krymper ner den horisontellt till 720x576. Det gör inget att kanterna inte är svarta (de kan alltså innehålla bild) men man vill ju ha korrekt aspect ratio i alla fall. Det som är utanför de 702 pixlarna som innehåller själva bildinformationen ritas aldrig upp på en TV-apparat. Därtill tillkommer ju överscanningen på TVn så det som verkligen syns i TVn blir oftast ännu mindre. Bra att tänka på när man lägger in text och sådant vid redigeringen.

 

Ska man exportera till webben så omvandlar man väl ändå till 1:1 format och då kan man klippa bort eventuella svarta kanter samtidigt, alltså skala om 720x576 till 788x576 och skär av sidorna till 768x576. Troligtvis behöver man sedan förminska upplösningen för webben, kanske 384x288 t.ex.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ska gå till botten med detta. Kör själv ALLTID Photoshop i non-square pixel mode och har därmed aldrig problemet, även om det teoretiskt skulle kunna vara fel (har aldrig hört eller sett ngt problem). Fortfarande skumt att PPro har 1.067, AE har 1.07 och Photoshop har 1.066 och BBC (säkerligen helt korrekt) ett helt annat värde.

 

Gräver vidare hos BBC och SVT... I'll be back.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Fick följande svar från Adobes programmerare (orkade inte översätta...) :

 

"Component 4:2:2 is defined by Rec 601 to be 720 pixels by 576 pixels. This is the SMPTE rec which covers the definitions of digital sampling of SD video signals. MPEG (for SD sizes), DVD, and DV all use Rec 601.

 

Since our apps are based in these formats, we pick up the same definition. In order for 576 lines to be represented as a 4:3 frame, it takes 768 square pixels (576 * 4 / 3). Thus the ratio between the actual pixels and square pixels is 768/720, or 1.066666666666666667. Our three apps are showing rounding differences, though Photoshop's is actually rounded wrong (at least in display - they may be using the correct ratio under the hood).

 

What we then rely on is the hardware conversion mechanism to take the 720 x 576 we pass to the format encoders and turn it into television display. This process will vary depending upon the hardware used. The BBC images appear to be appropriate for compensating for certain kinds of hardware, specifically when used for analog broadcast to a CRT TVs. I doubt they are correct for digital distribution, particularly to pixel-based TVs though."

 

 

 

Inväntar svar från ett par andra håll... bla SVT.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Adobes programmerare verkar ha dålig koll tycker jag. Jag litar mer på BBC. Både DV och DVD har pixel aspect ratio 128/117 för PAL 4:3, det är jag helt säker på. Jag har förresten sett liknande information på SVTs hemsida någon gång (letar lite efter länken).

 

http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22097&a=273051

"En komplett bild (frame) rymmer 702 x 576 bildpunkter"

 

Sedan så har det nog i praktiken ingen jättestor betydelse, skillnaden mellan 702x576 och 720x576 är inte jättestor men jag brukar irritera mig om jag upptäcker att det inte stämmer med hur det ska vara. Exempelvis vissa analoga capturekort i datorn som spelar in i tron om att bilden ska vara 720x576 och sedan när man spelar upp inspelningen så blir det utsträckt i sidled jämfört med originalet (märks ofta om videon har någon logo i ett hörn som åker halvt utanför bilden). Men sådant kan man ju kompensera för själv vid redigeringen men det är jobbigt att aldrig kunna lita på programvaror eller hårdvaran...

 

Redigerar man DV så har det ju mindre betydelse eftersom DV har samma aspect ratio som DVD och kameran sköter om skalningen (förhoppningsvis gör kameran rätt). Problemen uppstår när man importerar foton, analog video och liknande.

 

EDIT: Här har vi ju lite matnyttigt!

http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22132&a=300847&lid=puff_271070

Pdf-filen spec605c.pdf som länkas till från svts proffsinfo förklarar det mesta tycker jag.

Det är alltså "frame master edge" som ska innehålla 4:3 bilden eller 16:9 bilden beroende på bildformat.

Detta dokument innehåller en massa annan bra info också om säkra ytor och så vidare. Kan ju vara bra att kunna det här om man tänkt sig göra en film för visning på SVT!

 

Länka gärna till den sidan när du frågar adobe om hur dom gör i sina programvaror. Dokumentet finns i en engelsk version också.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tror absolut att SVT och BBC har rätt, men eftersom typ 100% av all "professionell" (vad nu det innebär) media produktion idag sker digitalt så är det precis som du noterat (för det mesta...) inget problem. Om man inte försöker tanka in analogt med en box/konverter/kamera som tror det ska vara 720 x 576 osv...

 

Utom givetvis i trådens ursprungsproblem: Att olika tillverkare har olika aspect ratios i sina program och om alla har fel och dessutom olika mycket fel så börjar man undra... För övrigt har även alla Avid's system 720 x 576 med aspect ratio på 1.067 vilket även Avids/Pinnacles Title Deko-system har (världens troligen mest använda grafikgenerator som används vid direktsändningar av bla Eurosport osv).

 

Fick ett annat svar från en kille på Adobe och detta är enligt honom tydligen en het potatis hos alla utvecklare och åsikterna går VITT isär beroende på vem man frågar och vems "white paper" som använts. Också beroende på vilka system som används för utsändningen till tv:n...

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...