Gå till innehåll

DVD till DV AVI


Fidde

Recommended Posts

Får passa på att presentera mig först - heter Fredric och har sysslat en del med film (video) ett bra tag, dock aldrig gjort något helseriöst projekt.

 

Till problemet; Nyligen så färdigställde jag en DVD från lumpartiden, vilken blev väldigt lyckad, något som däremot inte var så genomtänkt var att jag jag formaterade datorn direkt när filmen var klar. Jag har nämligen tänkt att göra en trailer med klipp ur filmen, varpå jag nu behöver få tillbaka filmen från DVDn till datorn så att den går att redigera i Premiere. Det jag har gjort är att jag dragit över DVD filerna till hårddisken och installerat VirtualDub Mpeg2. Så långt fungerar allt - när jag sedan skall välja komprimeringsteknik så finns ingen DV AVI encoder att välja, vilket jag tycker att det borde göra, då jag kan exportera DV AVI därifrån. Dock så har jag testat andra avi encodningsvarianter, vilka ser bra ut i mediaspelaren, men som Premiere inte kan öppna. Nu börjar jag få slut på idéer på hur jag skall gå till väga.

Någon som vet hur jag skall göra? Jag kanske är inne på helt fel spår?

 

Här är en liten musikvideo från filmen:

http://www.fredricfilms.com/film.avi

 

Mvh Fidde

Länk till kommentar
Share on other sites

Verkar som jag hann hitta en lösning innan någon hann svara.

För dem som har liknande problem så kan jag förklara hur jag löste mitt eget problem:

 

Då DVDn redan var bränd och jag behövde dra tillbaka materialet till datorn i ett redigerbart skick. Det jag gjorde var att använda VirtualDub Mpeg2 för att konvertera vob filerna till redigerbart DV Avi format (du behöver en DV AVI Codec för detta). Var noga med att exportera filmen utan ljud, då iaf Premiere inte klarar att öppna filmfiler med Ac3 ljud. Gör sedan så att du använder ett program (själv använde jag VobEdit) till att plocka ut ljudet ur vob filerna. Därefter, beroende på ljudkodning, så behöver du omvandla ljudet till ett format som stöds av ditt redigeringsprogram. Själv använde jag dB PowerAmp med dess konverteringsverktyg för att göra om Ac3 ljudet till wav. Så, nu har man en avi fil utan ljud och en ljudfil, lägg ihop och du har en redigerbar film! =)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...
  • 4 veckor senare...
  • 1 månad senare...

för att undvika att bli helt galen måste jag ha svar på detta.

 

Vilket program fungerar för att få sina egna sparade DVD skivor in i datorn igen i AVI fil eller annat Premierpro vänligt format?

 

Någon som har några GOOODA erfarenheter av detta för omväxling?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har sett detta problem förr här på forumet men minns inte vad som föreslogs eftersom jag har en lösning till problemet. Jag använder Canopus Edius Pro 4 som kostar en hel del men klarar det mesta. Programmet kan laddas ned fritt med alla funktioner och användas i 30 dagar men det är 250MB stort och kräver mycket av datorn.

 

Gör en sökning här på forumet efter lösningen till din fråga. Troligen låg den under videoredigering.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 år senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...