Gå till innehåll

Färgkorrigering


Hoverbover

Recommended Posts

Kan det vara så att det inte finns ett enda ämne om färgkorrigering här på forumet?

Vilket program är bäst för färgkorrigering, Adobe After Effects 7.0 eller Premier Pro 2.0? Jag har båda programmen, men har inte satt mig in i AE än.

 

En specifik detalj jag lagt märke till när det gäller PPro 2.0 är att när man lägger på tex ett RGB Color Correction filter med alla parametrar nollställda, så ser jag i monitorn att vissa detaljer suddas ut i bilden. Trots att jag inte ställt in någon förändring i parametrarna. Det blir alltså en viss försämring initialt vad jag kan förstå. Någon som har någon förklaring här? I after effects manualen talas det om "color depth" och "HDR" - High dynamic range, och man kan välja color mode med alternativen 8, 16 eller 32 bpc (bits per channel). Premier Pro har inga sådana color modes vad jag har sett.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu har jag inte använt Premiere Pro 2.0, endast 1.5, men då skulle jag väl säga att Color Finesse som väl följer med After Effects (om jag inte minns fel) är väl ett av de bättre färgkorrigeringsverktygen. Men som sagt, mycket går ju att göra i Premiere ändå så ska du inte ha över grejerna till AE av annan anledning också är det väl lika bra att göra det i Premiere tycker jag.

 

Som svar på din andra fråga är det nog bara så att Premiere visar bilden i "Draft" mode eller vad det kallas då den har problem att rendera ut den i full kvalité. Om du renderar en preview av den så lär försämringen försvinna. (Jag antar i alla fall att det är detta det beror på). Du kan nog även välja att den alltid skall visa bilder i full-kvalitet någonstans.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=DeCaf] Color Finesse som väl följer med After Effects (om jag inte minns fel) är väl ett av de bättre färgkorrigeringsverktygen. [/citat]

Ja, den verkar rätt bra faktiskt, jag har precis installerat den, men kommer nog fortsätta köra med PPro på det här projektet eftersom det tar tid att lära sig nya program.

 

[citat=DeCaf]Som svar på din andra fråga är det nog bara så att Premiere visar bilden i "Draft" mode eller vad det kallas då den har problem att rendera ut den i full kvalité. Om du renderar en preview av den så lär försämringen försvinna. (Jag antar i alla fall att det är detta det beror på). Du kan nog även välja att den alltid skall visa bilder i full-kvalitet någonstans.[/citat]

Nä, det hade faktiskt ingen inverkan. Den var ställd på Automatic, men även efter att att ha renderat med monitorn ställd på högsta kvalitet finns problemet kvar. En viktig detalj är dock att det knappt syns någon skillnad på monitorn i programmet, det är på tvn som bieffekten visar sig tydligast.

Länk till kommentar
Share on other sites

Angående problemet

 

[citat=Hoverbover]när man lägger på tex ett RGB Color Correction filter med alla parametrar nollställda, så ser jag i monitorn att vissa detaljer suddas ut i bilden. Trots att jag inte ställt in någon förändring i parametrarna. Det blir alltså en viss försämring initialt [/citat]

Jag upptäckte att de flesta färg och ljus pluginsen i Ppro 2 har en inbyggd ljuslimiter som sätter nivåerna till 100 (!). Jag fattar inte varför, när det finns en separat plugg, "Video Limiter" för detta ändamål.

 

Vad som händer är alltså att när man lägger på ett filter på en bit film som är delvis eller helt överexponerad, så kapas topparna i Waveform displayen, det vill säga de bländande partierna som överstiger 100 tas ner till 100. Automatiskt.

 

Ni kan själva testa detta om ni har en bit film med väldigt ljusa partier, som är överexponerad alltså. Sätt CTI så en stillbild dyker upp i project monitor. Ändra displayen i monitorn till YC Waveform. Stäng av Chroma. Om det gröna överstiger 1.0 så är bilden överexponerad. Lägg sedan på ett filter, till exempel RGB Color Correction. Omedelbart kapas allt ovanför 1.0.

 

Detta försämrar bildkvaliteten för mig. Jag försökte lägga på en videolimiter med högsta möjliga tillåtna range för färg och ljus, men det hjälper inte.

 

Så nu känns det som att jag inte kan arbeta med ljus och färg-korrigering i Ppro 2.0 överhuvudtaget.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 9 månader senare...

Jag tänkte starta en egen tråd men denna får nog duga.

Jag har haft ett problem en längre tid med Premiere Pro 1.5 angående färgkorrigering. Jag korrigerar bilden i Premiere tills jag tycker att den ser bra ut men när jag väl har exporterat filmen till så ser den inte alls ut som den gjorde i Premiere. Den blir helt plötsligt mycket ljusare och ser alldeles urtvättad ut. Med andra ord, det jag exporterar till en videofil ser inte på några sätt och vis ut som det jag renderar på tidslinan i Premiere.

 

Jag har provat de flesta codec som jag har. Okomprimerad AVI, DivX, Quick Time Sorenson Video 3, etc. Samma fenomen sker på alla.

Jag har provat att spela upp videon i WMV, VLC och Quick Time. Den ser lika illa ut i alla spelarna.

Jag har provat att exportera videon direkt till en dvd och visat den på tv:n. Samma fenomen där.

Jag har provat att exportera stillbilder från tidslinan till TIFF. Samma fenomen där.

Dock när jag importerade videon tillbaks till Premiere så såg den ut som den skulle.

 

Det verkar alltså som om allt utom Premiere visar videon inkorrekt för mig.

Någon ljus idé?

Länk till kommentar
Share on other sites

Låter otroligt skumt. Så om du kör färgkorr på ett klipp i PPro och exporterar ut det som en DV AVI och spelar upp det i mediaspelaren - ser det urvattnat ut då? Låter mera som ett overlay problem. Har du testat på en annan dator? Det fanns en bugg i 1.5 som gör att vissa overbrights klipper för tidigt i det "vita" men det syns bara i extrema fall.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag testade precis just det, att exportera till DV AVI, eftersom det är vad man som default renderar tidslinan med. Då upptäckte jag till min förvåning att jag inte längre kan spela upp DV AVI i något annat än VLC, och i VLC uppstår fortfarande samma fenomen att bilden blir urtvättad. Jag spelade upp preview-filerna i VLC och de såg också urtvättade ut även om de inte alls gör det i Premiere.

 

Jag ska testa på en annan dator nu....

... och jag tror faktiskt att det såg ut som det skulle i Media Player på den. Bara aningen mer kontrastlöst kanske, men det beror antagligen på skärmarnas inställningar. Vid närmare jämförelse så verkar bilden bli både ljusare och brusigare på den här datorn än alla andra datorer i huset. Mystiskt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vet inte hur det är i dagsläget men nästan ALLA multicodecpacks kan ställa till problem - men det kan ju ändras hela tiden allt eftersom de uppdateras. K-lite (har jag för mig det heter) låg på 10-i-topp listan för supportproblem hos Adobe i USA förra året.

 

Personligen installerar jag inga alls utom Quicktime Pro, DivX Pro, Decklinks codecs och möjligen ngn AC3-decoder. Har inget annat behov - VLC sväljer det mesta.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Det viktigaste för mig när det gäller färgkorrigering är att se till att videosignalen ligger inom tillåtna gränser dvs mellan 0 och 100 IRE. Det finns oftast en limit som kan aktiveras så att 100 IRE aldrig överskrids. Det är ibland riskabelt att endast använda den eftersom dynamiken kan vara för hög och då kommer man bara att få en klippning av de högsta nivåerna. Se till att ställa in kontrasten så att det mesta av signalen ligger inom gränserna ev med hjälp av ljuset (brightness). Vid långa klipp kan du använda keyframes för att ställa in värdena efter behov längs tidsaxeln.

 

Använd också vectorskopet för att kontrollera att alla färger ligger inom tillåtna värden för video. Det finns i regel i den runda cirkeln ett antal små kvadrater som ger gränser för olika färger. Lägg in en färgbalksignal på tidslinan för att se var korrekta gränsvärden ligger.

 

För att korrigera färger i övrigt för att få en viss "känsla" i bilden krävs justering mellan olika färger, vilket kräver en hel del övning. Det samma gäller för att korrigera färgnyanser i bilder från kameror med olika färgskalor. Vitt och t ex rött vill man i regel skall se lika ut antingen bilden från en och samma scen kommer från olika kameror vid samma tillfälle. T ex har Sony och Canon något olika färgåtergivning utan att den ena eller den andra är bättre. Det är också stor skillnad mellan färger från 1-chips och 3-chips kameror.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det låter som codecen fått sig en "smäll" av ngn installation av något annat. Har du haft ngn codecpack installerad som du senare tagit bort?

 

/Max

Ah ja, det måste vara något sånt. Jag kan dock inte minnas att jag har installerat några skumma codecs. Kan man kolla vilka codecs som finns installerade någonstans? I registereditorn till exempel?
Länk till kommentar
Share on other sites

Har engelsk Windows här men där är det: Control Panel > Sound and Audio Devices > Fliken "Hardware" och scrolla ner till Video Codecs.

 

Har för mig att datorn kan "tappa" vilken codec som ska användas till att avkoda olika typer av media men kommer inte ihåg hur man fixar det. :(

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Kanon, dessa hittade jag:

 

Cinepak Codec by Radius Ink.

DivX 5.1.1 Codec

Indeo codec by Intel

Indeo video 5.10

ir41_32.ax

iyuv_32.dll

LEAD MCMP/MJPEG Codec (VFW)

Microsoft RLE Codec

Microsoft Video 1

msh261.drv

msh263.drv

msyuv.dll

tsbyuv.dll

Xvid MPEG-4 Video Codec

 

Är det någon av dessa som är bekant för att skapa konflikter?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag chansade och tog bort den och nu spelas i alla fall ljudet upp när jag spelar en DV AVI-fil i media player. Jag är alltså på rätt väg. :P

 

*EDIT: Den går visst inte att ta bort. Jag kollade listan igen och den finns ändå kvar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Installerade Winamp och provade spela upp videofilerna. De som det blev bild på såg ut precis som jag färgkorrigerade dem. I Media Player och VLC ser samma video fortfarande urtvättad ut.

Jag skulle väl kunna leva med att det ser urtvättat ut i vissa spelare, men att bilden blir lika ful när jag exporterar den direkt till dvd har jag lite svårare att leva med. Jaja, ibland är det tur att man har fler datorer att leka med. Tack för hjälpen ändå!

Länk till kommentar
Share on other sites

nu har jag letat runt här ett tag utan att hitta det jag söker.

 

Jag undrar om det är någon som kan ge något grundtips på redigering av VHSfilmer (alltså färgkorrigering) Jag har premiere och Ae.

 

Tack för svar

Länk till kommentar
Share on other sites

Inte exporterar du till AE från PPro för att korrigera färger, "allt" finns ju redan i PPro.

En liten guide finns här: http://studio.adobe.com/us/search/content.jsp?lang=en&item=prp2it_colcorrect

 

Det är inte så att monitorn automatiskt ändrar kvalitetsläge när du applicerar effekten?

Vad menar du med allt. Om det redan finns allt så varför ha två program eller menar du allt vad det gäller färg effekter?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...