Gå till innehåll

Utrustning för inspelning av ljudeffekter (för ljuddesign)?


Ona

Recommended Posts

Hej!

 

Något som börjat intressera mig mer och mer är skapandet av ljud och hela processen runt det. Jag har hyfsade kunskaper om musikproduktion, men när det kommer till ljudinspelning med mikrofon så saknar jag nästan helt både kunskap och erfarenheter. I alla fall så har jag tänkt köpa en mikrofon och tillhörande utrustning. Den mikrofon jag funderar på är Sennheiser MKH 416 som jag läst mycket om. Mikrofonen i sig är ju inte så farligt dyr med tanke på att den, om man ska tro på vad man läser överallt, används professionellt i film och tv. Men bara en mikrofon gör inte mycket nytta när man ska göra inspelningar på fältet så vad jag undrar är vad jag behöver köpa förutom just mikrofonen?

 

Den recorder jag tittar på är Zoom H4n. Initialt tänkte jag satsa på en Fostex FR-2LE, men den kostar mer + att jag då inte kommer kunna vara lika flexibel och diskret som med Zoomen eftersom Fostex-recordern saknar egen mic. Hade gärna köpt båda om jag hade haft pengar men det blir lite för dyrt med Fostexen helt enkelt.

 

Men vad behöver jag förutom recorder och mic? Jag planerar inte att spela in dialog utan endast för att bygga upp ett eget ljudbibliotek. Vindskydd? Finns det något SD-kort som är speciellt bra? Något att hålla mikrofonen i? Något att förvara mikrofonen i när man inte använder den? Nämn gärna märken och modeller som håller bra kvalitet utan att kosta för mycket.

 

Samtidigt undrar jag hur Zoomen skulle klara sig själv eftersom jag inte ska spela in dialog...

 

I alla fall, någon som sysslar med liknande saker och kan dela med sig av sin kunskap?

 

Tack!

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du inte hittar 416 väldigt billigt tycker jag du ska jämna ut förhållandet mellan mik och inspelningsapparat istället. Att köpa en 416 och köra med en zoom är ungefär som att köpa ett objektiv för 20 000 och använda på ett 3000 kronors hus :/. Ska du mestadels spela in effekter kan det vara bra med ett stereopar också så är det lätt att även ta atmos. Eller fx när du är längre ifrån och vill ha klang tex.

Jag köpte nyligen ett mindre kit till jobbet för att kunna ta effekter och tramp någon annanstans. Har inte hunnit spela in så våldsamt mycket men hittills tycker jag det gjort bra ifrån sig. Inspelningsgrunkan är Marantz pmd 661 och mikar från oktava.

Marantz PMD 661 - Thomann Cyberstore Sverige

Oktava Mk 012-01 MSP2 Matched Pair - Thomann Cyberstore Sverige

Jag köpte även små zeppar (kulor) + katter så de står emot endel vind, och en liten mik-bom att sätta på pistolgrepp för att enkelt kunna hålla mikarna med en hand och även rikta om dom vid behov. Allt förutom pistolgreppet slutade på c:a 12 000 ex moms.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmm, jag förstår. Zoomen har ju stereo på sina inbyggda men jag antar att den inte är bra nog för atmos? Eller syftar stereopar på just matched pair och inte xy? Terminologin är lite förvirrande ibland. :)

 

Men samtidigt så tänker jag långsiktigt och tänkte börja med lägga ut runt 11-12000kr max. Anledningen till att H4n + MKH 416 känns så bra att starta med är att den kombon känns mångsidig samt att det är grejer jag har nytta av om 10 år (eller hur länge dom nu håller). Men den förmodligen viktigaste biten är att den blir lätt att uppgradera. När jag har råd så köper jag en Fostex FR2-le och då har jag, vad jag har förstått, riktigt bra ljud tillsammans med MKH 416. Efter det så blir det lättare att fylla på med ytterligare mikrofoner då jag vet att jag har en bra inspelningsapparat.

 

Köper jag en PMD 661 så kommer jag fortfarande att vilja ha en H4n på grund av smidigheten och en FR2-le på grund av att den, vad jag förstår, är den absolut bästa i sin prisklass. Oktava-miken känns dock rätt intressant efter att jag köpt fostexen.

 

I alla fall, vad behöver jag minimum för tillbehör för inspelning på fältet och vad kan jag räkna med att det kostar (om vi antar att jag köper h4n+mkh 416)?

Recorder - 2000kr

Mikrofon - 7000kr

Vindskydd - ?kr

Batteri - 200kr

Pistolgrepp - ?kr

Hörlurar - 900kr

Boom (är det ett måste för pistolgrepp?) - ?kr

Förvaringslåda för att undvika fuktskador - ?kr

SD-kort -300kr

 

 

Rent spontant så känns det som att det inte räcker med 12000kr, men kan dock tänka mig att till en början bara använda mkh 416 inomhus och därmed skippa vindskyddet.

 

Tack. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Hejsan

Jag kan varmt rekommendera marantz burken. Jag har haft en sådan i flera år utan några problem. Jag brukar spela in med ett sennheiser M/S kit alternativt en eller två mkh 8040 och det låter svinbra

 

Vindskydd från ex rycote är ett absolut måste ifall du skall spela in utomhus. Dyrt men som sagt ett absolut måste!

 

Personligen så tycker jag att 416 mikrofonen brusar lite väl mycket men det kanske bara var den som jag testade så för min del skulle jag nog rek mkh 8050 eller 8060 istället.

 

/Micke

Länk till kommentar
Share on other sites

MKH 8050-8060 ser bra ut, men kostar tyvärr 4000-5000kr mer än 416, vilket är pengar jag inte har.

 

Hittade däremot Röde NTG-3 och funderar på den istället för 416. Ca 3500kr billigare och bara snäppet sämre vad jag har förstått. Har även sneglat lite på Tascam DR-100 MKii istället för H4n, men intuitionen säger fortfarande att jag bör satsa på H4n då den verkar ha bättre mikrofoner. Fast samtidigt så ser Tascamen bättre ut på i princip alla andra fronter, så jag vet inte. Lägger jag för mycket vikt på de inbyggda mikrofonerna och möjligheten att vara smidig och diskret? Alltså, är ljudet ändå inte bra nog för att kunna användas professionellt (tänk på att jag endast är ute efter att spela in ljudeffekter)?

 

Just ja, jag reser runt rätt mycket just nu och vill kunna ta med mig allt och därför är det viktigt att allt är portabelt. Jag saknar dock möjlighet att spela in direkt till laptopen och tänkte höra vad jag bör införskaffa på den fronten. Äger bara en Traktor Audio 2 men den har bara output så det hjälper inte mycket.

Länk till kommentar
Share on other sites

Bra tråd. Såg denna blocketannonsen på en Fostex du var intresserad av i all hast:

Fostex FR2LE, Toft DC-2, Y Motif, TLAudio Com | Skåne

 

Cheers!

 

Hmm, betydligt billigare än om man köper nytt så det är ju inte helt fel. Bor dock inte i Sverige just nu så frakten lär bli rätt dyr så i slutändan lär det nog "bara" skilja en tusenlapp och då köper jag hellre nytt. Tack för tipset i alla fall! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

När jag köpte min Tascam 661:a så tänkte jag att den skulle funka perfekt som en liten spelare man kunde ha med sig vart man än var för att spela in atmosfärer etc med hyffsat bra ljud men efter att ha testa spela in med mitt M/S kit (Sennheiser mkh8040/mkh30) samt även mono med en 8040 så insåg jag att ljudet är otroligt mycket bättre så nu har jag alltid med en liten 8040 i väskan.

 

Vad jag menar är att du nog inte skall tänkte för mycket på de interna mickarna eftersom du förmodligen kommer att upptäcka ganska snabbt att det blir betydligt bättre med externa mikrofoner. Röde gör väldigt bra mikrofoner tycker jag. Deras NT5 och NT4 (stereo) låter hur bra som helst och kostar inte i närheten av en mkh8040.

 

Lycka till med inspelandet!

 

/Micke

 

PS! Kolla in denna boken om du inte redan gjort det.

The Sound Effects Bible - Home

Länk till kommentar
Share on other sites

Zoomen är smidig och jättebra att jämnt ha i väskan, har en själv, lätt att slänga upp och spela in ljud man springer på. Men jag tror inte på den i kombination med 416, osäker på om den klarar att leverera tillräcklig matning till 416 också. Kör du fortfarande på den linjen så se till att testa detta först. Du behöver ingen bom om du inte tänkt ta ljud på film, räcker med pistolgrepp så du kan hålla enkelt i mikarna, men detta är tyvärr också dyrt, likaså mikupphängningar / zeppelinare och katter. Räkna med 2-3000 bara där :(.

När det gäller inspelningsapparat så tycker jag man kan dela in dem i två olika grupper, de små smidiga handhållna med interna elektretmikar. Och de lite större som är tanken att man ska köra externa mikar med. Och har du mest tänkt köra med externa mikar så köp den senare kategorin.

Länk till kommentar
Share on other sites

En liten update.

 

Jag valde att börja med att beställa H4n tillsammans med SD-kort, vindskydd (Dead Kitten. Har hört mycket bra om Redhead, men det gick inte att beställa hit via Amazon. Förhoppningsvis fungerar Dead Kitten TYP lika bra) och mini-tripod. Kommer så klart inte att kunna göra allt med den, men det känns som en bra produkt att börja med och bygga vidare på. När jag känner att jag behöver bättre så köper jag förmodligen en MKH 416 och efter det en bättre stereo mik. Det känns även som bra träning för örat att ha möjligheten att göra en stor uppgradering, och på så sätt lättare kunna urskilja bra mikrofoner från dåliga.

 

Med hjälp av lite googlande kan jag för övrigt konstatera att man kan använda MKH 416 tillsammans med H4n. Läste också att om batterierna på H4n är under 50% (antar att det bara är med extern mik) så kommer den att ge av ett hög-frekvent ljud. Men så länge man har batterierna över 50% så ska det inte vara några problem.

 

Cherryfields, haha jag läste nyss klart den! Det var faktiskt därifrån som jag fick nys om H4n! ;)

 

Tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Share on other sites

En liten update.

 

Jag valde att börja med att beställa H4n tillsammans med SD-kort, vindskydd (Dead Kitten. Har hört mycket bra om Redhead, men det gick inte att beställa hit via Amazon. Förhoppningsvis fungerar Dead Kitten TYP lika bra) och mini-tripod. Kommer så klart inte att kunna göra allt med den, men det känns som en bra produkt att börja med och bygga vidare på. När jag känner att jag behöver bättre så köper jag förmodligen en MKH 416 och efter det en bättre stereo mik. Det känns även som bra träning för örat att ha möjligheten att göra en stor uppgradering, och på så sätt lättare kunna urskilja bra mikrofoner från dåliga.

 

Med hjälp av lite googlande kan jag för övrigt konstatera att man kan använda MKH 416 tillsammans med H4n. Läste också att om batterierna på H4n är under 50% (antar att det bara är med extern mik) så kommer den att ge av ett hög-frekvent ljud. Men så länge man har batterierna över 50% så ska det inte vara några problem.

 

Cherryfields, haha jag läste nyss klart den! Det var faktiskt därifrån som jag fick nys om H4n! ;)

 

Tack för hjälpen!

H4N ger inte äkta fantommatning så när mikrofonen inte har eget batterifack så kommer ljudet dämpas några db.

Länk till kommentar
Share on other sites

Fick hem h4n igår och jag är rätt nöjd, bortsett från att den verkar sluka batterier. Var ute i ca 1 timme och den drog mer än halva, förmodligen mycket på grund av kylan då. Kan den föresten skadas när det snöar (pga fukt) eller är det bara att köra på?

Länk till kommentar
Share on other sites

Fick hem h4n igår och jag är rätt nöjd, bortsett från att den verkar sluka batterier. Var ute i ca 1 timme och den drog mer än halva, förmodligen mycket på grund av kylan då. Kan den föresten skadas när det snöar (pga fukt) eller är det bara att köra på?

 

Testa olika märken på batterier. Min H4n formligen äter batterier; både alkaliska och uppladdningsbara. De som med samma mAh hållt bäst på både alkaliska och uppladdningsbara för mig är Konnocs (Jula och rusta har dessa, tror jag?).

Länk till kommentar
Share on other sites

Är det kallt så tar ju de flesta batterier redigt med stryk. Hade min kamera ute i minusgrader och det batteriet såg ut att hamna på 1/3 efter ett par timmar. Så fort jag kom in i värmen igen var det på max igen. Så testa för det kan vara så att batteriet går ner och levererar inte lika hög spänning, fast fortfarande under lika lång tid. Så du ligger typ 80% av tiden på 20% av batterikapaciteten istället. Men somsagt, kan vara bra att testa detta innan så du fått kvitto på hur länge vissa typer av batterier håller under vissa omständigheter. Aldrig roligt att bli överaskad.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ska du vara ute i kylan så se till att ha reservbatterierna varmt i innerfickan så du kan byta mot pigga ibland.

Primära litiumbatterier är de som klarar kylan bäst. Dvs icke-uppladdningsbara litium. De är dyra men har suverän kapacitet och klarar kylan bättre än allt annat.

Länk till kommentar
Share on other sites

Upptäckte dagen efter att batterierna gått upp en nivå. Svårt att avgöra vad dom ligger på dock. Samtidigt så är batterierna köpta utan närmare eftertanke på 7-eleven så det kanske är värt att kolla lite noggrannare på andra märken och typer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag funderar lite grann på en stereo mik, närmare bestämt Röde NT4. Mikrofonen i sig verkar väldigt bra, speciellt för sitt pris, men allt runt om den verkar lite knepigt. Till en början kommer jag att använda den (med batterier) med min H4n, och tänkte dubbelkolla så att det inte är några problem?

 

Vad jag dock är mest konfunderad över är hur den passar ihop med Röde Blimp. Blimpen är enligt information till för shotgunmikrofoner, men ser att den fortfarande kan användas med NT4 (enligt hemsidan). Samtidigt läste jag någonstans att man måste modda blimpen lite grann, men hittar bara en källa på det. Hur är det med den saken egentligen?

 

Skulle också vara kul att höra hur stereomikrofoner står sig mot shotgun när det kommer till inspelning av ljudeffekter. Jag förstår att stereo är ett måste för ambience osv, men när bör man INTE använda sig av stereomik för ljudeffekter?

 

Tack!

 

Edit:

 

Var inne och kollade i en affär på några mikrofoner. Har inte bestämt mig för om jag ska köpa stereo eller shotgun, om jag ska köra med H4n eller köpa något bättre.

Köper jag en stereomik så blir det nog NT4, men köper jag en shotgun så står det mellan NTG-3 och MKH 416. Mikrofonerna låter relativt lika men NTG-3 verkar ha något tydligare bas. Vill hellre ha en 416 just på grund av att den har ett bättre rykte, men köper jag någon av dem så måste jag nästan ha en ny recorder. Nämnde i butiken att jag ogärna matar phantom power från H4n, och då rekommenderade han en AKG B18. Jag frågade om det påverkade ljudkvalitén negativt om man kopplar in en sådan och fick "nej" som svar, men samtidigt så vet jag att det inte går att lita på försäljare så..hur ligger det till på den fronten egentligen?

Länk till kommentar
Share on other sites

Efter mycket funderingar och research så har jag beslutat att köpa en NT4 med Röde Blimp, och lite senare Marantz PMD 661 + MKH 416. Då har jag nog allt som jag behöver och prylar jag inte direkt behöver uppgradera för mitt ändamål. Mycket pengar så här i början, men med tanke på att sakerna är bra nog och att jag räknar med att de mesta ska hålla i runt 10 år så är det inte så farligt dyrt ändå, och därför lägger jag hellre ut några tusenlappar extra för att få bra ljud och inte bara hyffsat ljud.

 

Valde Marantzen över FR2-le:n då den verkar vara ungefär lika bra (om inte bättre) men betydligt smidigare. Eftersom jag inte kommer köpa den på ett tag så skulle det dock vara intressant att höra om det inom kort släpps någon ny inspelingsapparat i samma prisklass som man bör vänta in och kolla på?

Länk till kommentar
Share on other sites

Köpte den igår och jag är rätt nöjd bortsett från att jag önskar att jag hade en bättre recorder. Men ljudet är fantastiskt ändå. Att den är tung spelar inte så stor roll för mig just nu i all fall, men vad som är lite jobbigt är att man måste vara extremt försiktigt när man rör på sig då den, även när den sitter i blimpen, registrerar minsta lilla greppbyte.. Men så länge man främst använder stativ så är det väl inga större problem.

 

Hur påverkas den av kyla, fukt och värme egentligen? Tänker speciellt på ifall den kan få permanenta skador av fukt eller om det bara är temporärt den kan ta skada?

Länk till kommentar
Share on other sites

Att hålla mickar/boom är en vanesak, man måste vänja sig vid att handskas med mickar på set/fältet :-)

 

Jag har inte jobbat med just NT4 på fältet, men generellt gäller: Undvik fukt som pesten om inte micken är gjord för det. Jag har en MKH416 som fått en dusch havsvatten över sig, en ninja som smackat till den (av misstag) med en Jo-stav, och ett jävla ägg som råkade knuffa omkull boomen med den på, utan att påverkas i ljudet. Inte att rekommendera, men sånt händer på location. Detta överlevde den ENBART för att den är gjord för det, men studiomickar är mycket känsligare, och chansen att dom ens överlever att bli tappade i backen är små, att dom överlever ett regnväder ännu mindre.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...