Gå till innehåll

Vilket labb/ Viket land


Nizze

Recommended Posts

Jag ska göra en liten kort film på 8 mm. Antingen kan jag beställa från http://nettbutikk.smalfilm.no/ ca 200 Kr utan framkllning inkluderad, ca 200 kr för framkallning. Eller så beställer jag från http://www.andecfilm.de/en/e_s8_e6-ec64t.htm där kostar en rulle inkluderat framkallning ca 210kr. Enkelt val kanske, men andecfilm finns i Tyskland. Så att skicka 10 rullar fram och tillbaka 3 gånger kommer att kosta en del kan jag tänka mig. Så jag undrar har någon här någon erfarenhet av dessa två företag, hur mycket kostar frakten, finns det andra bättre och billigare labb?

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmmm, Visst ligger andec i Tyskland, men smalfilm.no ligger i Norge. Vad är skillnaden egentligen?

 

Dessutom är jag rätt säker på att smalfilm.no skickar sina filmer till Andec för framkallning (skulle jag tro i alla fall). Det är Andec som gäller för framkallning av 8mm film, det är det bästa du kan hitta idag (det finns ingen framkallning i sverige för 8mm film).

Länk till kommentar
Share on other sites

Den stor skillnaden är fraktkostnader och tull från norge, skulle jag gissa, jag har som sagt alldrig beställt 8mm film. Efter en snabb koll så har du helt rätt, smalfilm framkallar i tyskland.

 

Hur är det med fraktkostnaderna. När jag kollade på UPS så skulle det kosta totalt 2400 för alla de tre gånger man måste skicka rullarna. Vilka företag har ni använt när ni skickar tillbaka filmerna, hur mycket kostar frakten när andec skickar upp filmerna.

Länk till kommentar
Share on other sites

När jag kollade på UPS så skulle det kosta totalt 2400 för alla de tre gånger man måste skicka rullarna. Vilka företag har ni använt när ni skickar tillbaka filmerna, hur mycket kostar frakten när andec skickar upp filmerna.

 

... Ja, vill man ha ett dyrt alternativ till frakt så har vi nu en bra kandidat i UPS. Jisses!

 

Skicka filmerna med posten, det kommer aldrig i livet att komma upp till samma summa. Kolla på http://www.posten.se , eller ring posten och fråga.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det kanske redan har löst sig, men i alla fall. Jag har lite erfarenhet av att skicka saker fram och åter i europa, och min erfarenhet är att Norge är dyrare och krångligare än Tyskland (hur mycket jag än avskydde eu så är det visst så...)

Länk till kommentar
Share on other sites

En filmare som jag gett ett stöd till gjorde sin film med svartvit 8 mm. Hon skickade filmen till andec och är nöjd med resultatet. Det kostade en slant men det är bättre än att behöva skicka det till USA.

 

/Patrik

 

 

För att inte tala om att det blev billigare. Varför skulle man skicka till USA om man har ett alternativ i Andec?

 

Det enda som man måste skicka till USA för framkallning är kodachrome filmer, till Dwaynes. Det är enda platsen på hela jordklotet som framkallar K40 fortfarande. Trist att jag sitter på några rullar K40 fortfarande. Kanske blir till att sälja de på Ebay eller något. :(

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
  • 10 månader senare...
Hmmm, Visst ligger andec i Tyskland, men smalfilm.no ligger i Norge. Vad är skillnaden egentligen?

 

Dessutom är jag rätt säker på att smalfilm.no skickar sina filmer till Andec för framkallning (skulle jag tro i alla fall). Det är Andec som gäller för framkallning av 8mm film, det är det bästa du kan hitta idag (det finns ingen framkallning i sverige för 8mm film).

 

Du skriver att det inte finns någon som framkallar 8mm film i Sverige. Men hos http://www.uppsalabildteknik.com så skriver de ju att de "överför" bl.a 8mm. Är inte det samma sak som att framkalla?

 

Jag är total nybörjare på detta område, så ha överseende om det är en dum fråga. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Vid framkallningen kan man grovt säga att bilden fixeras fast på filmremsan med hjälp av kemikalier. Innan detta gjorts så kommer bilden att förstöras när den utsätts för ljus.

 

"Överföring" innebär att bilden scannas från filmremsa till tex. DV-band så man kan redigera mha dator.

 

Det är alltså inte samma sak :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

Tänkte beställa film nu från andec då jag väntar på min kamera som förhoppningsvis skickats från tyskland.

 

Det är Kodak Ektachrome 64 T jag ska köpa antar jag och Kodak Tri-X om jag ska filma svartvitt. Trodde svartvit film var billigare, men dyrare här. Varför inte bara göra det till svartvitt i datorn då? Hmm...

 

Så det kostar 22.70 euro per rulle att filma och framkalla exlusive frakt då. Hur lång tid tar det från andec att få sin film skickad efter att man beställt?

Länk till kommentar
Share on other sites

Först tullfrågor. Eftersom Tyskland och Sverige båda ligger inom EU gäller följande enkla regler:

 

1. Om din firma är registrerad för moms anger du momsnumret till firman i Tyskland. De fakturerar då utan moms och redovisar den fiktivt på momsdeklarationen. Om du inte är momsreggad blir fakturan inkl moms som i Tyskland är 19%, dvs lägre än de svenska 25%.

2. Från Norge skickas exporteras varan exklusive moms och sedan skall du eller din firma tulla in varan och sedan betala in moms för den.

 

Ektachrome 64 är en reversalfilm (diafilm) med mycket fint korn och färgåtergivning. Den kan med fördel underexponeras med 1/3-steg och tål inte överexponering nämnvärt. Viktigt att tänka på vid ljussättning trots att den klarar ett exponeringsomfång om cirka 350:1. Den tecknar ut skuggor mycket bättre än någon video. Vid överföringen, dvs scanningen av bildrutor minskar exponeringsomfånget igen till i värsta fall 10:1 vilket skall tas med i beräkningen redan vid planeringen av bilden.

 

Tri-X-pan är en pankromatisk film som återger färgskalan så att det motsvarar det som mänskliga ögat ser. Fördelen med att filma med Tri-X är att du kan filtrera med ljusgrönt Wrattenfilter och få mycket fin återgivning av Kaukasiska hudtoner. Du kan även förstärka himmel med rödfilter osv. Det finns en uppsjö med snygga effekter som kan ådstakommas med filtrering av pankromatiska filmer. Tri-X är i jämförelse med Ektachrome som en grovt sticka ylletröja visavi en sidenblus. Tri-X är en negativfilm och tolerar ledigt +-4 stegs fel i exponering. Dessutom kan den pressas två steg utan att den blir nämnvärt med grovstickad i grynen.

 

Så valet mellan Ektachrome och Tri-X är en estetisk och inspelningsteknisk fråga.

 

Steget att scanna in filmen till digitalt format är nästa diskussion.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tri-X är en negativfilm och tolerar ledigt +-4 stegs fel i exponering. Dessutom kan den pressas två steg utan att den blir nämnvärt med grovstickad i grynen.

 

Så valet mellan Ektachrome och Tri-X är en estetisk och inspelningsteknisk fråga.

 

Steget att scanna in filmen till digitalt format är nästa diskussion.

 

Ursäkta om jag verkar petig men Tri-X och Plus-X, de två svartvita Super 8 filmerna från Kodak, är inte negativfilm utan liksom Ektachrome omvändningsfilm alltså dia som man kan se på i projektor direkt efter framkallning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ursäkta om jag verkar petig men Tri-X och Plus-X, de två svartvita Super 8 filmerna från Kodak, är inte negativfilm utan liksom Ektachrome omvändningsfilm alltså dia som man kan se på i projektor direkt efter framkallning.

 

Du får gärna vara petig om du anger rätt filmnamn. Tri-X Pan, Tri-X Reversal, Tri-X Tmax, osv med Plus-X Pan, Plus-X Reversal etc.

 

Ljuskänsligheten skiljer sig mellan Tri-X och Reversal. som 400 mot 200 ASA.

 

Detaljerna finns hos Kodak.

 

I samtliga fall är scanning till digitalt media en annan diskussion.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...