Gå till innehåll

Enskild Firma, valet för mig?


Raw

Recommended Posts

Hejsan

 

Jag har lagt ner mycket tid senaste tiden åt att läsa på internet och pratat med folk om hur man går till väga när man startar företag. Har bland annat läst alla trådär här på forumet men trådskaparna verkar inte riktigt ha samma idéer som jag har. De flesta verkar vilja tjäna pengar på företaget och kunna ta ut en liten summa i lön, så är inte detta fall.

 

Förra året så spelade jag in en musikvideo med en budget på ungefär 5000. Som fattig student tog jag pengarna från egen ficka (nu har jag jobb) Produktionen av denna musikvideo som var en seriösare produktion gav mig så otroligt mycket! Lärde mig enormt mycket! Jag upptäckte ganska fort vad som hade varit fördelar, bland annat KÖRKORT!! Fy f*n tänkte jag när vi stod på inspelningsplatsen, kommer ALDRIG göra ännu en seriös produktion utan körkort (jag var 17 då) Vi hyrde massa utrustning och hade dolly och 8m räls och var tvungen att förlita oss på skjuts ..no more! Anyway, börjar hamna of topic. Eftersom man bara kan hyra som företag för de mesta så var vi tvugna att fakturera via skolan. Det var en jobbig process! Blev bara komplikationer

 

Mitt mål: Jag vill alltså starta egen firma där jag sätta in egna pengar / budget från bidrag om möjligt och hyra utrustning via företaget som sen skall faktureras och betalas med företagets pengar. Jag kommer INTE välja att ta ut någon lön från företaget och än har jag inga ambitioner om att tjäna in pengar via företaget utan kommer alltid ligga ute med mina egna pengar. Alltså vill jag bara ha företaget som ett sätt att hyra utrustning och köpa kamerautrustning via företaget till företaget. MEN, i framtiden kan jag komma att göra någon reklamfilm till andra företag och då kommer inkomst till företaget vara aktuellt.

 

Så, är enskild firma valet för mig? Kommer jag bli tvungen att betala massor i skatt även fast jag inte tar ut någon lön ur företaget?

 

/Mvh Patrik

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej, i enskild firma betalar du bara skatt osv på vinsten. Momsavdrag kan du ju göra, men skatteverket kanske undrar varför du bara har utgifter och inga inkomster om du håller på så en längre tid. Kolla med skatteverket vad dom säger!

 

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Länk till kommentar
Share on other sites

Du tar som sagt inte ut någon lön i enskild firma. Du och företaget är samma juridiska person alltså vinsten är dina pengar och denna beskattas.

 

Ett av få krav för att starta företag är att det skall drivas i vinstsyfte...

Länk till kommentar
Share on other sites

Du tar som sagt inte ut någon lön i enskild firma. Du och företaget är samma juridiska person alltså vinsten är dina pengar och denna beskattas.

 

Ett av få krav för att starta företag är att det skall drivas i vinstsyfte...

 

Hmm, nu vart de krångligare ... Vi ska spela in en ganska stor produktionen nu i höst / vinter och att hyra all den utrustning som vi kommer behöva hyra kommer bli ett !@#%! att göra som privatperson. Filmen kommer att distruberas gratis på nätet och vi kommer försöka delta i både svenska och utlänska filmfestivaler.

 

Vad rekomenderar ni mig? Jag ska ta och ringa skatteverket, absolut, men vill ändå höra vad ni har för tankar. Har hört nånting att man kan registrera företaget som en Hobby?

 

/Mvh Patrik

Länk till kommentar
Share on other sites

Alltså, det är inte så svårt att skapa företag och de är nog inte så svåra på skatteverket, men du kan ju vara lite försiktig med att säga och tänka för den delen att du inte vill vara vinstdrivande. Någon gång måste du ju börja tänka på ekonomin, för att ditt liv ska vara hållbart helt enkelt. Det är ju inte enbart positivt med att ha ett företag igång, du kan ju inte få a-kassa t.ex. Det behöver ju inte börja gå med vinst på en gång alla företag eller de flesta åtminstone har ju en tuffare period när de startar upp. Trillade över den här texten.

 

---------------------------------------------------------------------------

 

Underskott

 

Huvudregeln är att underskottet får dras av nästa år i samma näringsverksamhet. Om näringsverksamheten efter avdrag för tidigare års underskott åter visar underskott, får detta tas med till nästa år osv. Någon tidsbegränsning för underskottsavdrag finns inte. Underskottet kan tas med så länge näringsverksamheten finns kvar. Underskottet kan inte övertas av någon annan person. Vid dödsfall övertar dödsboet underskottet.

 

Från huvudregeln finns vissa undantag. Ett av dem är att du som har en nystartad enskild näringsverksamhet eller är delägare i ett nystartat handelsbolag, får göra avdrag för underskott som ett allmänt avdrag, dvs. i inkomstslaget tjänst. Avdrag får göras med högst 100 000 kronor per år och näringsverksamheten måste bedrivas aktivt. Underskottet får dras av direkt som ett allmänt avdrag de fem första åren. Därefter gäller åter huvudregeln om att underskottet "rullas" framåt.

 

Ytterligare ett undantag från huvudregeln om att underskott dras av nästa år gäller om näringsverksamheten uteslutande, eller så gott som uteslutande, avser litterär, konstnärlig eller därmed jämförlig verksamhet. Då kan du under vissa förutsättningar göra direktavdrag för underskott även om verksamheten inte är nystartad. Avdrag görs som allmänt avdrag.

 

--------------------------------------------------------------------

 

Så om det du driver ränkas som konstnärlig verksamhet kanske du har ännu mindre krav på dig. En positiv sak med ditt företag är ju att om du är registrerad på FA skatt kan du ju göra skatteavdrag för förluster i företaget från din löneanställning. Ring och prata med dem.

 

Lycka till

Länk till kommentar
Share on other sites

Alltså, det är inte så svårt att skapa företag och de är nog inte så svåra på skatteverket, men du kan ju vara lite försiktig med att säga och tänka för den delen att du inte vill vara vinstdrivande. Någon gång måste du ju börja tänka på ekonomin, för att ditt liv ska vara hållbart helt enkelt. Det är ju inte enbart positivt med att ha ett företag igång, du kan ju inte få a-kassa t.ex. Det behöver ju inte börja gå med vinst på en gång alla företag eller de flesta åtminstone har ju en tuffare period när de startar upp. Trillade över den här texten.

 

---------------------------------------------------------------------------

 

Underskott

 

Huvudregeln är att underskottet får dras av nästa år i samma näringsverksamhet. Om näringsverksamheten efter avdrag för tidigare års underskott åter visar underskott, får detta tas med till nästa år osv. Någon tidsbegränsning för underskottsavdrag finns inte. Underskottet kan tas med så länge näringsverksamheten finns kvar. Underskottet kan inte övertas av någon annan person. Vid dödsfall övertar dödsboet underskottet.

 

Från huvudregeln finns vissa undantag. Ett av dem är att du som har en nystartad enskild näringsverksamhet eller är delägare i ett nystartat handelsbolag, får göra avdrag för underskott som ett allmänt avdrag, dvs. i inkomstslaget tjänst. Avdrag får göras med högst 100 000 kronor per år och näringsverksamheten måste bedrivas aktivt. Underskottet får dras av direkt som ett allmänt avdrag de fem första åren. Därefter gäller åter huvudregeln om att underskottet "rullas" framåt.

 

Ytterligare ett undantag från huvudregeln om att underskott dras av nästa år gäller om näringsverksamheten uteslutande, eller så gott som uteslutande, avser litterär, konstnärlig eller därmed jämförlig verksamhet. Då kan du under vissa förutsättningar göra direktavdrag för underskott även om verksamheten inte är nystartad. Avdrag görs som allmänt avdrag.

 

--------------------------------------------------------------------

 

Så om det du driver ränkas som konstnärlig verksamhet kanske du har ännu mindre krav på dig. En positiv sak med ditt företag är ju att om du är registrerad på FA skatt kan du ju göra skatteavdrag för förluster i företaget från din löneanställning. Ring och prata med dem.

 

Lycka till

 

 

Idag talade jag med skatteverkat och fick svar på några frågor. Dock ville dom att jag skulle kontakta personlig rådgivning vilket jag nog skall göra. Jo, som sagt de första året behöver inte vara vinstdrivande och man kryssar även i det när man ansöker om att starta företag. Men när jag sa att jag första året kommer ha utgifter men inga inkomster så blev hon lite fundersam. Hon förstod nog inte riktigt vad jag ville med mina kortfilmer.

 

/Patrik

Länk till kommentar
Share on other sites

 

Så, är enskild firma valet för mig? Kommer jag bli tvungen att betala massor i skatt även fast jag inte tar ut någon lön ur företaget?

 

 

Man kan kort säga att om du deklarerar det som inkomst av hobby så betalar du samma skatt som du skulle göra för enskild firma, men du får inte lov att göra avdrag för investeringar till firman.

 

Så här, låt oss säga att du ska tillverka gratulationskort. Om du har det som hobby så köper du papper och klipper till och säljer. Sen deklarerar du inkomsten som hobby. Då får du betala momsen på pappret du köpt och skatta för alla intjänade pengar. Har du enskild firma så kvittar du momsen på pappret mot momsen du tar ut för dina sålda kort och skattar för inkomsten minus kostnaden för pappret.

 

Men det är värt att komma ihåg att pengarna är fortfarande dina och du blir i personlig skuld.

 

Man tar dessutom inte ut någon lön i ordets juridiska bemärkelse från en enskild firma, i och med att pengarna är dina egna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle inte rekommendera att starta ett företag och sedan ha som affärsidé att gå med förlust. Försök i stället att hitta något du faktiskt kan tjäna pengar på, och gör sedan dina drömprojekt vid sidan om eller kanske 50 procent av tiden.

 

Ett alternativ till företag är ju att starta en ideell förening, vilket då också blir en egen juridisk person.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle inte rekommendera att starta ett företag och sedan ha som affärsidé att gå med förlust. Försök i stället att hitta något du faktiskt kan tjäna pengar på, och gör sedan dina drömprojekt vid sidan om eller kanske 50 procent av tiden.

 

Ett alternativ till företag är ju att starta en ideell förening, vilket då också blir en egen juridisk person.

 

Men hur skall jag då hyra utrusningen?=/ I framtiden vill jag nog jobba och göra lite mindre reklamfilmer och självklart så kommer jag ta betalt, men just första året när jag går sista året i skolan så vill kommer vi försöka filma en film som jag planerat länge länge till och då vill vi kunna hyra utrustning. Utrustningen vi behöver finns bara hos företag som hyr ut till företag t.ex. Ljud och Bildmedia som vi hyrde utav förrut då vi var tvungen att gå via skolan. Kan man inte lägga upp företaget som en hobby på något sätt och ändå gå hyra via företag? Och räknas filmskapande som en konstnärlig verksamhet?

 

/Mvh Patrik

Länk till kommentar
Share on other sites

Genom att starta en förening, som jag skrev. Du kanske tycker det är en bra idé att starta ett företag bara för att kunna hyra utrustning, men om du inte ser långsiktigt på det (som till exempel att du inte har rätt till vanlig a-kassa) kan det få hårda följder senare. Dessutom kan din kreditvärdighet bli låg om du bara har utgifter men inga inkomster, liksom att Skatteverket inte kommer låta dig driva ett företag som går minus under flera år.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan man inte lägga upp företaget som en hobby på något sätt och ändå gå hyra via företag? Och räknas filmskapande som en konstnärlig verksamhet?

 

Om du har det som hobby är inte kriterierna uppfyllda för att du ska få ha det som ett företag.

Filmskapade räknas som konstnärlig verksamhet, som har en egen SNI-kod hos Skatteverket och Bolagsverket.

Länk till kommentar
Share on other sites

Genom att starta en förening, som jag skrev. Du kanske tycker det är en bra idé att starta ett företag bara för att kunna hyra utrustning, men om du inte ser långsiktigt på det (som till exempel att du inte har rätt till vanlig a-kassa) kan det få hårda följder senare. Dessutom kan din kreditvärdighet bli låg om du bara har utgifter men inga inkomster, liksom att Skatteverket inte kommer låta dig driva ett företag som går minus under flera år.

 

Ursäkta, såg inte att du skrev det. Tack så mycket för hjälpen Pace, uppskattar det! Känns bra att prata med någon som faktiskt gjort det i praktiken. Jag ska nog ändå prata med skatteverket personligen, personlig rådgivning så jag verkligen förstår allt till 100%! Med tanke på att det filmskapande räknas som konstnärlig verksamhet så sa hon jag pratade med på skatteverket att de släpper ganska myckt på tyglarna då inkomster och utgifter kan variera stort fram och tillbaka.

 

 

Om du har det som hobby är inte kriterierna uppfyllda för att du ska få ha det som ett företag.

Filmskapade räknas som konstnärlig verksamhet, som har en egen SNI-kod hos Skatteverket och Bolagsverket.

 

Tack så mycket för hjälpen!

 

Pace, tror du att man kan lägga om föreningen till ett företag i senare skede?

 

/Mvh Patrik

Länk till kommentar
Share on other sites

ska nog ändå prata med skatteverket personligen, personlig rådgivning så jag verkligen förstår allt till 100%!

 

Absolut, det bör du alltid göra.

 

Pace, tror du att man kan lägga om föreningen till ett företag i senare skede?

 

Tror inte det är möjligt, men däremot är det nog inget problem att låta företaget "köpa" föreningens inventarier. I praktiken innebär det inget speciellt förutom lite pappersarbete. När det gäller enskild firma så existerar inget bolag över huvud taget (det är ju du som fysisk person som är företaget). Men här är Skatteverket betydligt bättre informerade om hur man bör göra. Var öppen med vad du vill göra så brukar de ge bra hjälp.

Länk till kommentar
Share on other sites

Absolut, det bör du alltid göra.

 

 

 

Tror inte det är möjligt, men däremot är det nog inget problem att låta företaget "köpa" föreningens inventarier. I praktiken innebär det inget speciellt förutom lite pappersarbete. När det gäller enskild firma så existerar inget bolag över huvud taget (det är ju du som fysisk person som är företaget). Men här är Skatteverket betydligt bättre informerade om hur man bör göra. Var öppen med vad du vill göra så brukar de ge bra hjälp.

 

Tack för dina svar! Jag skall prata med dom och jag återkommer här om jag har några frågor till er=)

 

/Mvh Patrik

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Det du annars kan göra är att starta en ekonomisk förening. Det är nästan som ett Aktiebolag, fast du slipper nästan alla regler kring det. Du kan ha lekmannarevisor (vem som helst som är myndig i princip) och går det i KK förlorar du bara det du satt in. Du kan ta ut lön därifrån, dock inte vinstutdelning enligt 3:12-reglerna.

 

Kravet är dock 3 medlemmar och 3 styrelseledamöter, men ta med föräldrar eller syskon eller liknande så du har en komplett styrelse (det behövs alltså totalt 3 personer, du och 2 till). Sedan om du får mer ekonomisk bäring i föreningen kan du överlåta ditt medlemskap till ett Aktiebolag dit du kan plocka ut hur mycket pengar du vill och ta vinstutdelning den vägen.

 

Det finns dessutom inga krav på att det skall vara din huvudsakliga verksamhet, inte heller vad gäller enskild firma. Omsätter du mer än 40 000 så är det inte hobby längre, enligt SKV. Och föreningar behöver än mindre vara huvudsaklig verksamhet.

 

Ekonomisk förening är i princip samma sak som en bostadsrättsförening. Jag har själv startat ekonomisk förening och vet hur det går till.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...