Gå till innehåll

Blod som sprutar


MovieMaker

Recommended Posts

SItter här i min lugna ro och planerar film och har kommit fram till att en sak som ska hända i filmen är att karaktären skjuter sig i foten. Foten kommer inte att synas i bild - jag kommer typ "kapa" vid knäna med kameran men nu är så att jag vill ha blod ska spruta från foten. Och då menar jag inte ett snabbt blodstänk utan ett konstant flöde av blod som sprutar rakt upp en bit - som en liten fontän... :)

 

Några idéer hur?

Om jag sitter några timmar o fundera kan jag säkert komma på nått själv men nån som har några bra o praktiska lösningar på det här redan nu...

Länk till kommentar
Share on other sites

Eller så tar du slang o en pump, slipper du blåsa dig blå i ansiktet. Slang o pump, så gör man i Hollywood så det borde funka här också. :)

 

Jag antar att det är splatter du ska göra? För blod sprutar inte som en fontän upp till knäna om man skjuter sig i foten. Det vet ju du också säkert, så varför säger jag det? Jo, för jag tycker att i mycket amatörfilm så vräker man på med omotiverat mycket blod. Fast är det en splatter, då är ju det själva poängen. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, jag vet att blodet inte sprutar som en fontän om man blir skjuten i foten :P

Och nej, det är ingen splatter utan en kortfilm med lite komiska inslag helt enkelt...

Bra förslag. En satir av actionfilm kan man ju göra. Bra början till att senare göra bra film utan att bli utskrattat för dåliga effekter.

T.e.x det gamla: 2 bilar råkar nudda varandra på en parkeringsplats. Allt exploderar.

Bra förslag av dej att göra satir och humor av det som folk tycker om att se.

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Mitt eget motto, Mindre blod ger mer effekt.

 

Som någon ovan sa, använd en slang.

Du kan även koppla in en kompressor som pumpar jämt, då kommer blodet spruta fint. Finns billiga på Clas ohlson ;)

 

Det beror på hur lång scenen ska vara utan några klippningar, Ju längre scen, Ju bättre pump behöver du.

 

Ska det bara vara ett stänk på 1-5 sekunder. Så kan du använda en vanlig pump som någon annan sa. Testa dig fram.

 

Finns en hel del tricks man kan göra för att nå en bra splatter effekt :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Om du har en kompressor i ena delen av slangen och ser till att det är tätt runt om munstycket så kan du ha i riktigt mycket blod i slangen och få till en snygg splatter effekt. Det blir knappast en fontän men coolt blir det nog. En slangklämma är att rekomendera runt om den delen som ska sitta runt kompressor munstycket. :D

Länk till kommentar
Share on other sites

kompressor med "pistol" munstycke,ta en slang o tejpa fast på en egengjord tratt (petflaska eller whatever), spruta som satan. alltid funkat för oss.

 

för bäst blodsprut så ta teaterblod (typ grimas) och tunna ut det med vatten eller koncentrerad röd saft för bäst slask o spridning.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...
  • 2 veckor senare...

En spruta med slang och sedan tryck av bara f*n.

Har gjort det flera gånger på film och det fungerar utmärkt.

Gjorde så i "Frostbiten" Vid flera tillfällen.

T.ex i början när en soldat springer i snön ute på en öppen plats.

Blir skjuten i halsen. Där låg jag nergrävd 10 meter bort med en lång slang och en stor spruta. Fungerar utmärkt:

 

Sprutor: https://mapont.jetshop.se/ShowProduct.aspx?prodid=213&cat=106 (Ta en stor spruta)

Slang: https://mapont.jetshop.se/ShowProduct.aspx?ProdID=240

 

Ha också ett lättflytande blod, så att det är lätt att trycka det genom slangen.

 

mvh

Mats

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...