Gå till innehåll

Mest skrämmande skräckfilm?


Emperor

Recommended Posts

HEHE! välkommen i klubben :P

 

men jag har blivit skrämd några gånger efter dess också... men som du säger, det är låångt emellan dom som lyckas och dom som inte gör det ser jag endast som taffliga försök att tjäna pengar... finns liksom ingen vilja i dom... :(

Du menar http://www.visomblirskramdaavetklubben.com

Denna äventyrsfilm för barn kan ha sin plats i filmhistorien. Inget mer.

Jag blev skrämd av:http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=31248&a=352155

Kunde inte öppna skafferi eller kylskåp. Ett sätt har blivit att se allt detta med humor:http://www.jernby.se/humledumle.htm

Det hjälpte mej att möta framtiden som vanligt folk.

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad? Själv tycker jag Shining är en perfekt skräckfilm. Välgjord och skrämmande. Kanske är för att jag såg den som liten första gången och då blev vettskrämd.

 

A tale of two sisters däremot tyckte jag var nästintill obegriplig och inte det minsta obehaglig. Vilket störde mig lite då den blivit så hyllad. Sen hörde jag en radiorecensent som även hon tyckte den mest var obegriplig. Så jag är inte ensam om att vara lite korkad. :) Eller så kanske jag var okoncentrerad när jag såg den.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad? Själv tycker jag Shining är en perfekt skräckfilm. Välgjord och skrämmande. Kanske är för att jag såg den som liten första gången och då blev vettskrämd.

 

A tale of two sisters däremot tyckte jag var nästintill obegriplig och inte det minsta obehaglig. Vilket störde mig lite då den blivit så hyllad. Sen hörde jag en radiorecensent som även hon tyckte den mest var obegriplig. Så jag är inte ensam om att vara lite korkad. :) Eller så kanske jag var okoncentrerad när jag såg den.

jag gillar verkligen A Tale of Two Sisters. man får se den flera gånger innan man uppfattar exakt vad som händer, men sånt gillar jag.

 

Det grymma med den är musiken. Nåt av det bästa skräcksoundtracken jag hört. en lätt, lätt valsmelodi som totalkontrasterar skräcken i huset = riktigt creepy.

och fantastiskt vacker scenografi. sånt är koreanerna bra på.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmm, ja många säger ju att den är riktigt bra. Jag ska ge den en chans till, det stör mig att jag inte uppskattade den. :)

smaken är som arslet ibland. det är många som säger verkligen gillar Infernal Affairs, Oldboy, Pirates of the Caribbean, Return of the Living Dead och Crouching Tiger Hidden Dragon och Ju-On med, men ingen av dom här gjorde något speciellt intryck på mig även om de säkert är bra filmer på sina sätt.

 

Inga filmer är inte för alla människor.

Länk till kommentar
Share on other sites

jag gillar verkligen A Tale of Two Sisters. man får se den flera gånger innan man uppfattar exakt vad som händer, men sånt gillar jag.

 

Det grymma med den är musiken. Nåt av det bästa skräcksoundtracken jag hört. en lätt, lätt valsmelodi som totalkontrasterar skräcken i huset = riktigt creepy.

och fantastiskt vacker scenografi. sånt är koreanerna bra på.

 

Hehe och "låt mig få tända ett ljus" är också freaky i den filmen ;)

 

och jo koreanarna är på väg uppåt i övrigt. Se bara på Chan Wook Parks alster

 

smaken är som arslet ibland. det är många som säger verkligen gillar Infernal Affairs, Oldboy, Pirates of the Caribbean, Return of the Living Dead och Crouching Tiger Hidden Dragon och Ju-On med, men ingen av dom här gjorde något speciellt intryck på mig även om de säkert är bra filmer på sina sätt.

 

Inga filmer är inte för alla människor.

 

hmmm åtminstånde Infernal Affairs och OldBoy tyckte jag var mästerverk, den förra var förbannat nagelbitarpolisthriller som beck endast önskar han vore, och OldBoy var ju bara så skön action :D

 

Pirates of the Caribbean var inte så pjåkig, välgjord popcornsrulle helt enkelt;)

 

Ju-On: den slår ju iallafall amerikanska filmen. Ett plus för den enkla japanska tv-drama-inspelningsstuket. Det gav en annorlunda edge.

 

Return of the living dead: har jag inte sett så den ska jag inte spekulera i.

 

Crouching Tiger Hidden Dragon: var inge vidare, men det hade nog mer att göra med att jag stördes av att det var för mycket liv och rörelse, telefoner som ringer, föräldrarna hade besök som skulle sitta i vardagsrummet och tjattra och så vidare... jag måste se filmen igen i tystnad för att ha någon ärlig opinion om den...

Länk till kommentar
Share on other sites

hmmm åtminstånde Infernal Affairs och OldBoy tyckte jag var mästerverk, den förra var förbannat nagelbitarpolisthriller som beck endast önskar han vore, och OldBoy var ju bara så skön action :D

 

Pirates of the Caribbean var inte så pjåkig, välgjord popcornsrulle helt enkelt;)

 

Ju-On: den slår ju iallafall amerikanska filmen. Ett plus för den enkla japanska tv-drama-inspelningsstuket. Det gav en annorlunda edge.

 

Return of the living dead: har jag inte sett så den ska jag inte spekulera i.

 

Crouching Tiger Hidden Dragon: var inge vidare, men det hade nog mer att göra med att jag stördes av att det var för mycket liv och rörelse, telefoner som ringer, föräldrarna hade besök som skulle sitta i vardagsrummet och tjattra och så vidare... jag måste se filmen igen i tystnad för att ha någon ärlig opinion om den...

just ja, The Descent måste jag lägga till i den listan.

 

Som sagt, jag menar inte att de här filmerna är dåliga på nåt sätt, bara att de inte gjorde nåt för mig personligen. Jag har tänkt att nån gång se Ichi the Killer och Battle Royal också och hålla ett öppet sinne, men inget jag har hört om dom (och det är en del) har fått mig att tro att det är något jag kommer att gilla. Vi får se när den dagen kommer.

Länk till kommentar
Share on other sites

nu är det ju som så att varken Ichi eller BR egentligen är skräckisar, men men...

 

Battle Royal är nog den av dom som lättare skulle göra intryck på folk. I lumpen såg vi den filmen, och ingen i hela luckan var helt oberörd av en viss scen ;) en viss förkunskap om det japanska samhället är ju också en fördel när man ser denna filmen.

 

Ichi the killer såg jag och väntade mig en riktig gore-fest med en superhjälte i stil med Preston i Equilibrium, men presis som med Cannibal Holocaust så var det förvånansvärt allvarlig ton på filmen och.... ja... ett öppet sinne är bra att ha i båda filmerna. och i fallet Ichi så krävs nog en ganska härdad mage också.

 

Men så är jag ganska lättpåverkad av filmer som inte är serietillverkada utan någon eftertanke i stil med teenslashers, familjefilmer, romantiska komedier, beck också vidare...

 

serietillverkade filmer som däremot fungerar för mig är Bond, Kaiou-filmer (japanska filmer med jättemonster), Jönssonligan, sällskapsresan... osv.osv.

Länk till kommentar
Share on other sites

ja för det programmet var realistiskt, va? ;)

Det var ju asbra ju ;)

 

Snyggt filmat, bra musik.

 

Fler som minns den serien?

 

Det är ju roligare att kolla på sånt som bygger på "verkliga" händelser och som utspelar sig i Sverige istället för något dåligt hollywoodskit med monster t.ex. Tycker jag iaf :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Med några gram LSD & lite gott PCP i magen lär man nog fan få se på spöken ;)

 

Själv blir jag rädd av Idol & Fame Factory. Bara Bert Karlssons nylle är nog för att ge mig svettiga mardrömmar.....

Bert Karlsson ja.............nästa animation..inte svårt att animera...bra att du kom på det !

/nils

a.jpg.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Vill du berätta lite om den? Jag kanske har sett den själv.

 

Minns inte så mycket detaljer. Men det handlade om ett missionärspar som flyttat hem till Sverige igen. Och det var nåt knas med deras son. Minns mest en scen innan ett mord när han kommer med nån skev afrikansk mask över ansiktet som ser ut som en måne. Tyckte den var creepy. Psykfall mitt i villaidyllen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker att Silent Hill är riktigt snygg skräckrulle som jag tycker många borde se. Även att de är en film baserat på ett spel så är den så snygg med sina miljöer och allt.

 

För att skräckrulle ska fästa sig på mig måste de ha nåt liknande Saw, med scener där man känner ända in i märgen hur ont de gör i filmen. Hostel var nåt försök som lyckades 1-2 scener. Men de behövs mer för att jag ska kalla de skräck film.

 

tips på filmer som alla kanske inte har sett:

 

*Pulse

 

Darkness

 

Silent hill

 

*Grindhouse (2007, av tarantino och Rodriguez)

 

*Saw 3

 

The haunting

 

* = inte sett själv

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Jag har som regel att alltid titta på skräckfilm när det är natt, klockan får ABSOLUT inte vara förre tolv. Sen tittar jag oftast även ensam...

 

Var runt 12 år när jag såg Rovdjuret för första gången... kunde typ inte sova på en vecka... likaså de två första Robocop-filmerna...

Dark Water, originalet som tidigare nämns har en riktigt läskig stämning...

 

Inte så läskiga men har härligt obehagliga stämningar:

The Innocents (1961)

Repulsion (1965)

Vargtimmen (1968) - närmaste Bergman gjorde en skräckfilm, bara det kanske är skrämmande för vissa...

The Wicker Man (1973)

Länk till kommentar
Share on other sites

Um, vad är det för vits med att rekomendera filmer man inte sett själv & vet med säkerhet är bra?...eller som ens kommit ut än?

 

Det är väldigt få filmer som faktiskt fått mig farligt nära gränsen att behöva byta byxor, men första gången jag såg Alien, & (mycket) senare, Ringu, är bra exempel. Även när jag såg Signs första gången så gick pulsen upp i scenen i källare. Hjälpte upp att vi satt med ett bra surroundsystem då dessutom :-D

Däremot finns det ju filmer som är sanslöst spännande, & vissa som håller en fullständigt trollbunden.

Jag är VÄLDIGT förtjust i skum-filmer & science-horror, & där finns det mycket som gett mig gåshud både här & där, bland annat: Hellraiser 5, Dark City, Cube & Butterfly Effect.

The Cell är en annan STOR favorit, inte bara att den är grymt trollbindande (way past spännande), känslosam & vacker, första gången jag såg den så hajjade jag till bra hårt när skivorna föll ner & gjorde middag av kusen. Kanske inte precis skrämmande det häller, men väl mycket effektfullt & överraskande! Seriöst, utan att veta nåt från början, vem fan kunde gissat det!? :-D

Jeez, det är sent som skit nu, men jag kan inte hålla mig utan måste glo på den igen innan jag lägger mig! Goddammit!!!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...