Gå till innehåll

Bildstorlek för stillbild som ska infogas i video?


slajzan

Recommended Posts

[citat=lilla_farbrorn]Det finns en preset i photoshop när du väljer Ny/new. Se bild.

Alltså 768 x 576 Std. PAL. Sen är det bara att importera i Premiere. Glöm inte att ha samma inställningar i kompositionen där.

 

Tråden bör flyttas till Videoredigering.[/citat]

 

Har jag fel om jag säger att din preset i photoshop gör att din pixel aspect ratio blir square?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=simonrahnster]Har jag fel om jag säger att din preset i photoshop gör att din pixel aspect ratio blir square?[/citat]

 

Ja, nu när du säger det så. Square Pixels är ju standard antar jag och min version av PS har inga advanced-inställningar just i New-rutan. Var hittar jag dem förresten? (PS 7.0)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=lilla_farbrorn]

...min version av PS har inga advanced-inställningar just i New-rutan. Var hittar jag dem förresten? (PS 7.0)[/citat]

 

Har du verklingen ingen möjlighet att ändra din pixel aspect ratio när du gör ett nytt dokument?

Har du inget färdigt preset för "pal dv 4:3 720*576"?

Kan du spara presets för nya dokument?

I värsta fall kan du gå in under Image-->Pixel Aspect Ratio och ändra?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

 

Har du verklingen ingen möjlighet att ändra din pixel aspect ratio när du gör ett nytt dokument?

Har du inget färdigt preset för "pal dv 4:3 720*576"?

Kan du spara presets för nya dokument?

I värsta fall kan du gå in under Image-->Pixel Aspect Ratio och ändra?

Har missat den här tråden.

 

Nej, jag kan inte välja 4:3 någonstans. Och någon inställning för PAR under image hittar jag inte heller. Sökfunktionen i manualen hittar ingenting heller.

Länk till kommentar
Share on other sites

PS 7 stöder inte PAR-inställningar, men det är ju knappast något man inte klarar sig utan. Det är ju bara att köra 768*576 och sedan trycka ihop det till 720*576. (Den sista biten kan förstås oftast göras i redigeringsprogrammet, men det är som regel bättre att göra så mycket som möjligt i PS).

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...