Gå till innehåll

Redigera video utan att mista kvalitet?


Majha

Recommended Posts

Hej!

 

Jag har videofilmat en del filmer med en digital videokamera. Jag har sedan kopierat över filmen till datorn via firewire. Vid överföringen valde jag "bästa kvalitet för att se filmen på datorn". Jag har sedan redigerat filmen i Windows Movie Maker och sparat filmen. När jag sedan tittar på filmen ser jag att kvaliteten är betydligt sämre.

Jag testade då att läsa in filmen från videokameran igen och spara den som avi. Ett test-klipp på 3 min blev 650 MB stort! Om jag sedan redigerar filmen på datorn och väljer att spara i bästa kvalitet (.avi) så blir ju min färdiga produkt (3 min) 650 MB. Om jag sedan ska redigera hela min film som är ca 1 tim och bränna ner på cd, det kommer ju bli jättestort och inte få plats.

 

Hur är det tänkt att man ska importera filmer och sedan spara dem och samtidigt behålla kvaliteten? Kan man det om man har ett proffsigare program? Eller är det något annat som jag har missat?

 

Det är väl poängen med digitala videokameror att man ska kunna föra över det till datorn utan att tappa kvalitet?

 

Jag vore tacksam om någon kunde räta ut några frågetecken som flyter runt i min hjärna just nu.

 

Mvh Mia

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Alltså, precis som du skriver så är faktiskt Avi- filen den som inte förlorar någon kvalité oavset hur många gånger du sparar den eller håller på med redigering. Tyvärr är filen mycket stor, en 60 minuters filmning brukar bli 10- 12 Gb(gigabyte) vilket är enormt om man inte har en bra stor hårdisk. Så, du kan hålla på och klippa/spara osv, men när du är nöjd och färdig, kan du istället välja att spara den i mpeg2 (dvd-formatet) filket brukar bli runt 2 Gb. Kvalitén vad jag har sett brukar faktiskt bli någon sämre, men inte värst märkbar. Sedan kan du ju spara i andra format, beroende på var du vill se den. Den bästa kvalitén för att se på tv är mpeg2 (ovan).

 

Det finns en hel del att prata om ämnet, vilket jag hoppas att andra engagerar sig i också.

 

Lycka till!

 

Neo

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett alternativ är att köpa en IDE hårddisk med USB2 skal.

 

Där kan du ha för spara din film i bästa kvalite.

 

Ett annat alternativ är att skicka tillbaka filmen till band. 1 Band = 13GB

 

Eller att du gör DVD av den. Kan ju bränna i CBR 9800 med en bra codec så borde den synliga kvaliten behållas.

 

Sen även om skillnad är försumbar så får du faktiskt en försämring varje gång du gör en AVI redigering. Så länge du inte har samma codec så blir det väl nån promilles nedättning av kvaliten. Vid enstaka kopia ingen fara. Men vid mulitgeneration kan det bli det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svaren!

 

Egentligen vill jag inte lagra filmerna på hårddisken en längre tid utan bara bränna dem på en cd- eller DVD-skiva för att spara. På vissa kanske jag vill göra en del redigering.

Då är det alltså bäst att först spara filmen som .avi när den kommer från kameran och sedan göra en ev. redigering, och till sist spara ner som mpeg2?

En 60 min film måste man väl då bränna på en dvd-skiva eftersom det blir för stort på en vanlig cd-skiva?

 

En till fråga: Om man har film inspelat på VHS-band och vill bränna över till cd eller DVD. Hur gör man det lättast för att då bibehålla kvaliteten?

 

/Mia

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=MovieSwede]

Eller att du gör DVD av den. Kan ju bränna i CBR 9800 med en bra codec så borde den synliga kvaliten behållas.

[/citat]

 

Ja, om jag vill bränna filmen till DVD, vad måste man tänka på? Vad betyder CBR 9800 och hur väljer man en bra codec?

 

/Mia

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Jag skulle råda dej att glömma den mkt dåligt MOVIE MAKER....

Jag använder Adobe Premiere Pro o. Adobe Premiere Elements, elements är mkt bra o. inte så dyrt.

Med elements kan du bränna en DVD (om du har en brännare, förstås) o. kvaliteten är mkt bra, så bra att jag märker en mkt liten skillnad med den dyrare premiere pro (eller ingen alls).

Om du vill bränna en vhs på en dvd. Du måste importera från vhs till hd, med ett video kort o. sedan bränna på en skiva, en cd skulle gå bra, vi talar inte om kvalitet, ganska dålig på vhs. Eftersom DVD skivor är inte dyra, jag använder bara dvd.

Det är allt jag kan råda dig.

mvh. LL

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...