Gå till innehåll

Vart hittar man folk?


Apelsin

Recommended Posts

Hej hej!

 

Är en 19 årig kille i Stockholm som gick ut gymnasiet i sommras och undrar vart man kan hitta folk som vill spela in kortfilmer och andra projekt. På gymnasiet gick jag en linje som tillät mig att spela in ett antal kortfilmer samt inslag i tv-program, men nu efter gymnasiet har jag tyvärr inte så bra kontakt med de jag filmade med då.

Har funderat på att söka in till medieinstitutet eller liknande utbildningar men man behöver såklart arbetsprover för detta. Så hur gör man för att hitta likasinnade personer för att tillsammans bygga upp en portfolio av något slag?

 

Tack i förväg!

Länk till kommentar
Share on other sites

När det gäller skådespelare så kan du annonsera på Stagepool eller Statist, respektive leta i registret på Filmcafe.

 

Hitta medarbetare bakom kamera är värre. Eftersom alla har råd att köpa utrustning så drar folk åt olika håll. Därför bör du tyvärr räkna med att de enda som är villiga ställa upp på dina idéer, det är de som är mindre tekniskt kunniga än du själv. De ställer upp därför att de vill lära sig.

 

Om det finns någon föreningsdriven lokal-TV-station, eller filmskaparförening, i din närhet så föreslår jag att du blir medlem där. Och erbjuder dig att lära ut filmning till nya medlemmar.

 

Visst, du kan även be filmare här, eller på Filmcafe, att börja filma tillsammans med dig, men räkna med klent gensvar.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Letar själv efter driftiga personer som är intresserade både bakom och framför kameran. Frugan är intresserad av framför kameran.

Själv är jag intresserad bakom. Jag har i princip all utrustning som behövs för att göra film, både 2K och 4K samt HD. Riggar, kranar, sliders, steadicam,

mikrofoner (omni, shotgun, lav), ljudmixerbord, en del belysning osv.

 

Frugan är i bekantskap med ett gäng som alla då och då går som statister men vill ha egna roller. Mitt problem ligger snarare i manus.

Jag har varit med i ett par grupper för att utveckla en filmidé men det blir faktiskt inte ens värt mödan att filma det när man läser igenom det.

 

Jag är helt inne på spåret att försöka bygga ihop en grupp om 10 personer för att kunna sätta ihop en idé och genomföra den tillsammans.

Precis som ghijohansson sade köper alla sin utrustning och tycker just denna är bäst och går sin egna väg.

 

Jag är på ;)

 

// A

Länk till kommentar
Share on other sites

Oj, 3 vännerförfrågningar direkt men ingen vågade skriva här? Vad är ni för ena och är förfrågan relaterad till det jag skrev ovan? Berätta! :D

 

Jag är också intresserad av att hitta folk till film, Är en pojk som går på gymnasiet dock, så kunskaperna är väl inget att hänga i granen direkt men intresset för filmskapande finns :birp Jobbar då helst bakom kameran eftersom det är tekniken som intresserar mig, vill lära mig så mycket som möjligt! :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är också intresserad av att hitta folk till film, Är en pojk som går på gymnasiet dock, så kunskaperna är väl inget att hänga i granen direkt men intresset för filmskapande finns :birp Jobbar då helst bakom kameran eftersom det är tekniken som intresserar mig, vill lära mig så mycket som möjligt! :D

 

Ska man få allt att lira kan ingen vara den enda oavsett uppgift. Vid kameran ska någon ratta vinklar, en ska fokusera, en ska ev. blända om. Kör man på kran ska en styra huvudet, en ska vrida, en ska styra fokus osv. Visst, mycket kan man göra själv men flera kan göra samma sak.

 

Är det mindre jobb kan man filma olika scener. Har man likadana kameror eller några som kan matchas lätt så kan man köra dubbla vinklar ;)

 

// A

Länk till kommentar
Share on other sites

Ska man få allt att lira kan ingen vara den enda oavsett uppgift. Vid kameran ska någon ratta vinklar, en ska fokusera, en ska ev. blända om. Kör man på kran ska en styra huvudet, en ska vrida, en ska styra fokus osv. Visst, mycket kan man göra själv men flera kan göra samma sak.

 

Är det mindre jobb kan man filma olika scener. Har man likadana kameror eller några som kan matchas lätt så kan man köra dubbla vinklar ;)

 

// A

 

Självklart, menade dock inte just bakom kameran, bara jag inte syns i kameran så vill jag göra allt :) Hålla i klappan, ljussättning, hålla i boompole, dra förlängningssladdar, allt som har med produktionen att göra!:D

Länk till kommentar
Share on other sites

Självklart, menade dock inte just bakom kameran, bara jag inte syns i kameran så vill jag göra allt :) Hålla i klappan, ljussättning, hålla i boompole, dra förlängningssladdar, allt som har med produktionen att göra!:D

 

Japp. Blir grymt det. Finns massor med jobb. Men nu är det inte så att "Games of Throne" står på agendan utan snarare är idéer något som behövs och sen börjar man med resten. Idé först!

 

// A

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...