Gå till innehåll

Hur gör jag ett lasersvärd (lightsaber) i Adobe After Effects och andra program?


warpz

Recommended Posts

Du skapar en ny "comp" (döp den till lightsabre eller nåt). gör sedan ett nytt vit lager. Sen använder du penverktyget för att välja ut vilket område du vill ha ditt lightsabre på. När det gjort det duplicerar du ditt vita lager några ggr(brukar själv göra det 4-5 ggr).

Sen ställer du in olika "mask feather" på dina duplicerade lager så det blir en fin glow.(ett annat sätt att göra glow på är att använda blur-effekten). Det sista du ska göra på denna "comp: en" är att skapa ett nytt lager till men det ska vara svart. Lägg det längs ner i timeline:en.

Nu skapar du en ny "comp".(döp till film eller nåt)

Nu har du två compostitions, en som är tom och en där du har ditt ligthsabre.

lägg in dit klipp i "film-comp: en" med din skådespelare som ska ha sitt lightsabre. Sen lägger du in "Lightsabre-comp: en" övanför klippet.

Ställ "transfer mode" från "normal" till "screen".

Nu ska det svarta försvinna och du kan se ditt klipp med ett vit ljussvärd.

Sen lägger på "color balance" på "lightsabre-compen"

 

Det kanske hjälpte ^o)

Det e möjligt jag glömt nåt ^o)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jaha, du menar så.

I ditt lager finns maskkontrollerna, tex där du satte feathervärdena.

Ovanför "mask feather" finns nåt som heter "mask shape". Genom att klicka på den lilla boxen med en klocka framför aktiverar du keyframing. Nu om du ändrar din form på ligthtsabre och går till nästa frame och ändrar igen kommer du få en rörelse.

I timelinen markeras dina keyframes med små fyrkanter. Du behöver inte keyframea varje frame om du inte vill utan om du sätter tex en keyframe på frame 1 och nästa på tex frame 10 kommer en rörelse inträffa imellan dessa två keyframe, men detta brukar vanligtvis inte följa den rörelse man vill ha om inte skådespelaren rör sitt ljussvärd i en konstant rörelse.

Men tänk på att du gör rörelsen till ditt lightsabre först. Alltså direkt efter du skapat ditt vita lager och skapat en mask till det.

 

tack o hej

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Du börjar med att ha din ljusstråle väldigt kort och animerar sen den tills den är i den längd du vill ha den.

 

Du kan då inte ha en pinns som sitter i ditt handtag så antingen har du ingen pinne och animerar väligt noga eller så har du en pinne som du maskar bort.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 månader senare...

[citat=Anhool]After Effects, After Effects och After Effects. Har du tillgång till After Effects så använd det.[/citat]

 

After EFfects tycker jag är ganska så kasst när det kommer till ljussvärd dock. Där skulle jag snarare rekomendera EffectLabs, förmodligen det program som gör ljussvärd bäst.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Jawo][citat=Anhool]After Effects, After Effects och After Effects. Har du tillgång till After Effects så använd det.[/citat]

 

After EFfects tycker jag är ganska så kasst när det kommer till ljussvärd dock. Där skulle jag snarare rekomendera EffectLabs, förmodligen det program som gör ljussvärd bäst.[/citat]

 

 

Är du seriös? Nu har jag inte testat EffectsLabs men AlamDV2 är rent ut sagt uselt. Det ser inte alls bra ut. Jag vet inte vilken metod du har använt i afx men imo finns det INGET bättre än After Effects.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Anhool][citat=Jawo][citat=Anhool]After Effects, After Effects och After Effects. Har du tillgång till After Effects så använd det.[/citat]

 

After EFfects tycker jag är ganska så kasst när det kommer till ljussvärd dock. Där skulle jag snarare rekomendera EffectLabs, förmodligen det program som gör ljussvärd bäst.[/citat]

 

 

Är du seriös? Nu har jag inte testat EffectsLabs men AlamDV2 är rent ut sagt uselt. Det ser inte alls bra ut. Jag vet inte vilken metod du har använt i afx men imo finns det INGET bättre än After Effects.[/citat]

Har du testat EffectsLab DV? Det är ett helt nytt program som är bra mycket mer avancerat än AlamDV2...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Anhool][citat=Jawo][citat=Anhool]After Effects, After Effects och After Effects. Har du tillgång till After Effects så använd det.[/citat]

 

After EFfects tycker jag är ganska så kasst när det kommer till ljussvärd dock. Där skulle jag snarare rekomendera EffectLabs, förmodligen det program som gör ljussvärd bäst.[/citat]

 

 

Är du seriös? Nu har jag inte testat EffectsLabs men AlamDV2 är rent ut sagt uselt. Det ser inte alls bra ut. Jag vet inte vilken metod du har använt i afx men imo finns det INGET bättre än After Effects.[/citat]

 

Ja, jag är seriös. För att göra ljussvärd finns inget bättre än EffectLabs när det gäller snabbhet kontra kvalité.

Det går både fortare och blir snyggare än med aftereffects.

 

Däremot så slår Aftereffects EffectLabs på fingrarna när det gäller andra saker (i stort sätt allting faktiskt).

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Ior][citat=Anhool][citat=Jawo][citat=Anhool]After Effects, After Effects och After Effects. Har du tillgång till After Effects så använd det.[/citat]

 

After EFfects tycker jag är ganska så kasst när det kommer till ljussvärd dock. Där skulle jag snarare rekomendera EffectLabs, förmodligen det program som gör ljussvärd bäst.[/citat]

 

 

Är du seriös? Nu har jag inte testat EffectsLabs men AlamDV2 är rent ut sagt uselt. Det ser inte alls bra ut. Jag vet inte vilken metod du har använt i afx men imo finns det INGET bättre än After Effects.[/citat]

Har du testat EffectsLab DV? Det är ett helt nytt program som är bra mycket mer avancerat än AlamDV2...[/citat]

 

 

Som jag skrev så har jag inte testat EffectsLab.

 

 

Du skrev att det gick fortare med EffectsLab. På vilket sätt? Det går ju lika fort med afx när du väl har gjort masken och allt det där. Då funkar det ju likadant.

Länk till kommentar
Share on other sites

Bara för att öka på förvirringen ytterliggare så har jag använt Digital Fusion för lasersvärd med synnerligen bra resultat. Säkerligen inte bättre eller sämre än något av de andra programmen, men det funkada bra för min del tyckte jag.

 

McWolfe

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=McWolfe]Bara för att öka på förvirringen ytterliggare så har jag använt Digital Fusion för lasersvärd med synnerligen bra resultat. Säkerligen inte bättre eller sämre än något av de andra programmen, men det funkada bra för min del tyckte jag.

 

McWolfe[/citat]

 

Jag kan väl tillägga att Combustion är bra till det också...

Länk till kommentar
Share on other sites

Är det bara jag som tycker att så fort det frågas om vilket program man ska använda så slutar det mest bara med gamla vanliga: nehe! joho! nehe! joho! nenenenenennenennenenennenenenenenennejnejjeejejejjejejeojojojojojojojoojjoojojojojojojjojojjojoojo!

 

Och den som skriver det sista inlägget vinner...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jmalmsten]Är det bara jag som tycker att så fort det frågas om vilket program man ska använda så slutar det mest bara med gamla vanliga: nehe! joho! nehe! joho! nenenenenennenennenenennenenenenenennejnejjeejejejjejejeojojojojojojojoojjoojojojojojojjojojjojoojo!

 

Och den som skriver det sista inlägget vinner...[/citat]

 

Nehe!

 

:-)

 

Håller med dig.. anledningen till att jag nämnde ett tidigare onämnt program var just att visa (liksom den gode Lasse) att man kan använda flera olika program till samma sak.

 

I princip skulle man kunna göra lasersvärd (och det finns de som gör det) i Photoshop, frame för frame. Detta är inte fel (om än något omständigt). Det viktiga för min del är att klura ut principerna bakom och att skaffa sig någon slags mental verktygslåda för att lösa problem, inte bara hitta ett tufft program som kan göra en viss effekt. Fixar man tänket bakom så är det oftast inga problem att t.ex läsa tutorials till ett program för att sen tillämpa principerna på ett annat, eller att använda saker man redan kan för att komma på egna lösningar på nya problem.

 

McWolfe

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...