Gå till innehåll

Vilken programvara är "bäst"?


Cooper

Recommended Posts

Jag redigerar på hobbynivå mina filmer i Pinaccle Studio 9, men har i alla versioner jag provat råkat ut för en massa buggar vilka ställer till massor av problem. Är ofantligt trött på detta och funderar på att byta programvara istället för att uppgradera till version 10.

 

Vilken programvara anser ni vara bäst, effektivast och mest prisvärd för redigering?

Länk till kommentar
Share on other sites

jag gillar Final Cut Pro/Studio bäst.

Kan iof inte köra det själv i min egen studio än eftersom jag inte haft råd med en ny Mac än, men ska köpa både och snarast möjligt :-)

Premiere & Final Cut är väldigt lika, men skiljer sig främs åt att FC har mycket bättre algoritmer för allt det gör. Dvs, det är grymt mycket bättre välskrivet & planerat, vilket ger betydligt bättre kvalitet på allt man gör, speciellt ljud.

Just nu arbetar jag på Premiere Pro 1.5, vilket funkar schysst så länge man ger fan i effekter & ljudhantering.

Avid å andra sidan har haft absolut bäst hantering av allt i teknisk väg jag arbetat med än så länge, men är å andra sidan inte lika intuitivt att jobba med, & det känns ofta som det företaget håller fast i gamla arbetsfunktionre enbart för sakens skull.

Det är lite tråkigt.

Men som jag ser det sitter valet (för mig) så länge det inte har med pengar att göra, mellan Final Cut Studio & Avid.

Länk till kommentar
Share on other sites

Min "bästa lista" med utgångspunkt för lite ambitiösare produktioner som kan komma att kräva effekter, färgkorrigering och bra ljudmixar.

 

Bäst bland mellandyra program:

 

1. Final Cut Pro

2. Premiere Pro

3. Avid Xpress Pro

 

Bäst bland billiga program:

 

1. Avid Free DV

2. iMovie HD

3. Premiere Elements

 

Sämsta köp i alla kategorier:

 

1. Ulead

2. Avids Pinnacle-produkter.

3. Sony Vegas

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Munthe]Min "bästa lista" med utgångspunkt för lite ambitiösare produktioner som kan komma att kräva effekter, färgkorrigering och bra ljudmixar.

 

Bäst bland mellandyra program:

 

1. Final Cut Pro

2. Premiere Pro

3. Avid Xpress Pro

 

Bäst bland billiga program:

 

1. Avid Free DV

2. iMovie HD

3. Premiere Elements

 

Sämsta köp i alla kategorier:

 

1. Ulead

2. Avids Pinnacle-produkter.

3. Sony Vegas[/citat]

 

 

FCExpress skulle jag vilja lägga till denna listan som ett steg mellan iMovie och FCP. Med FCE får man både LiveType (för suverän texthantering) och Soundtrack. Soundtrack går att uppgradera till Soundtrack Pro för en liten peng och när man växt ur FCE går det att uppgradar FCE till FCP. Det ända som kan vara jobbigt med detta alternativet är att du får släppa taget om PC och hoppa över till OS X.

Länk till kommentar
Share on other sites

Den där listan ovan skall du nog inte ta så seriöst på.

Du kan se på en annan länk att at han som gjorde listan inte ens kan dom mest elementära funktioner i Vegas. Hur skall han då ha dom blekaste aningarna om alla väldigt avancerade funktionerna i programmet?

 

Jag känner inte till alla programmen i listan men lite hum har jag i alla fall av Premiere och Final Cut. Jag kan säga så att Premiere presenterar nyheter som revolutionerande som funnits i Vesas från 1 år till flera år. Jag har inte sett någon funktion i Premiere som inte finns i Vegas. Det finns dom som bytt från Premiere till Final Cut. Final Cut är mest lik Vegas av dom 2 programmen, Vissa saker så lika att man blir förvånad inte Vegas stämt dom för efterapning. Men dom arbetar på olika operationssystem. Så det är lite smaksak av man föredrar PC eller Mac. För att få en del funktioner till Final Cut måste man använda några andra program som visserligen är billiga men funktionerna finns redan i Vegas. Om Vegas kan jag säga att det är lätt att komma i gång i det men genom att det är ett så stort och avancerat program så är det inte riktigt lika lätt att lära sig dom avancerade funktionerna. Bara att hitta dom kan vara ett jobb i sig, för dom faller inte ner lättillgängligt i menyer som man kan klicka på. Man måste lära sig många tangenter och samma tangent kan ha många olika funktioner i olika fönster. Jag läste en test för något år sedan ( jag kom inte ihåg om det var Ljud&Bild eller Monitor) där testaren var totalt bakom flötet, så gott som varje rad var felaktig och han hade inte ens kommit på funktioner som det står på paketet att programmet har.

När det gäller ljudfunktioner så är Vegas totalt utstanding Det är nog fortfarande det enda ljudredigerings programmet som har en något så när fungerande störningsreduserings plugg. Den pluggen fungerar även i syster programmet Sound Forge, Man kan säga att den stora skillnaden mellan dessa program ( förutom vidioredigeringen) är att Forge ändrar permanent i ursprungs filen medan Vegas inte gör några ändringar i den.

Det finns ytligare ett redigerings program som användarna varit nöjda med det är Canopus Edius Då köper man redigeringskort och programmet i samma paket. Har bara glimtat på det och inte sett riktig redigering på det så jag kan inte jämföra men av dom som använt det tycks vara nöjda.

Jag ser du använder det på hobbynivå så dom 4 progranen ovan kanske är att ta i. Vegas skall finnas i en mini version som är samma progran men dom tagitt bort många funktioner. Jag har alldrig använt miniversionen men den sägs vara mycket bra för dom pengarna och den hette tidigare Vegas factori jag tror den heter Vegas movie nu. Men jag har ingen som helst erfarenhet av den.

Länk till kommentar
Share on other sites

För det första, ljudfunktionerna i Vegas är inte bra. Det programmet är inte gjort för att vara proffsigt, det är gjort för att vara billigt & enkelt.

För det andra, du skriver mycket om funktioner. Vilka funktioner snackar du om?

Vegas var ett av dom första programmen jag försökte köra med, men blev besviken eftersom det var så buggigt & på många håll dåligt planerat. Visst, det bör väl utvecklats sen dess, men faktum kvarstår att det är till för amatörer.

Eftersom det är huvudsakligen ljuddesigner & ljudtekniker jag är så kan jag framför allt klaga på hur det hanterar ljudet. Gamla Sonic Foundry, numer Sony´s programvaror är hyggliga, men absolut inte "outstanding". VÄLDIGT långt därifrån.

Vill man ha bra ljud så får man gå till Soundscape, Paris, Steinberg eller Digi Design. DÄR kan man snacka outstanding.

.....eller om man har JÄVLIGT fet plånbok & dito behov, Sonic Solutions *dräggel*

Du skrev vidare att det var den enda hyggliga noise-reducern. Bullshit, jag avskyr den.

Det finns många schyssta, men Steinbergs De-Noiser & Waves X-Noise är dom som funkat bäst för mig. Sonic Foundry´s noisekiller ger rent läbbiga fasfel.

 

Final Cut Express känner jag inte till, så mitt stora tips för den glada amatören är iMovie (Mac) & Premiere Elements (PC). Vegas & Pinnacle är något jag skulle rekomendera för njutningslystna machositer. Enbart.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kan bara konstatera att det finns ljudtekniker som är av annan åsikt eftersom jag inte är ljudtekniker kan jag inte i detalj bemöta det. Bara att andra ljdtekniker sakt motsatsen.

Menar du att jag skall rabbla upp alla vidioredigerings funktioner som finns i programet?

Jag har alldrig haft en krass på alla dessa år i Vegas, rätt unikt för att vara ett dataprogram över huvud taget. Du skall nog leta dinna buggar någon annan stans i datasystemet. En gång trode jag jag fick krasar i det men det visade sig vara det nya grafikkortet för dubbla skärmar som krasade Windows, med nya drivrutiner till det så flöt allt på igen.

"Soundscape, Paris, Steinberg eller Digi Design" jag har aldrig hört talas om dom videoredigerings programen. Men eftersom dom gör bra ljudprogram så kan jag mycket väl tänka mig att dom kan ha ännu bättre ljuddel i sinna Videoredigeringsprogram än Vegas.

Ja det kan ha kommit nya störningsreduserings pluggar men man kan inte jämföra med jävlit fet plånbok. Då kan man köpa helt andra Videoredigeringar. Och på den nivån brukar man låta ett separat ljudredigerings progran fixa till ljudet. Deta skulle bara användas i hobbynivå. Jag känner en person som lever på att "återvina" gamla skivor och han verkar leva bra på det med villa och bil mm. fast han bara har Vegas brusredusering!

Inte vet jag vad du menar att Vegas har med njutningsfulla machosister att göra? Premiere är krashbenäget (dock otroligt mycket mindre än tidigare), Finel Cut krashar ibland men Vegas krashar alldrig om resten av datorn är OK. Som en ljudtekniker sa "rockstabilt". iMovie är inte det där programet som Mac slängt med i operationssystemet? Jag har för mig att det finns något liknande i Windows men jag har inte letat efter det. Det var en Mac ägare som visade mig ett sådant program en gång men det var inte så intresant program.

Men menar du verkligen att det finns ett bättre eller åtminstone lika bra ljudredigering i iMovie och Premiere Elements som i Vegas?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Kvaser]Jag kan säga så att Premiere presenterar nyheter som revolutionerande som funnits i Vesas från 1 år till flera år. Jag har inte sett någon funktion i Premiere som inte finns i Vegas. [/citat]

 

Copy/Paste mellan timelines i PPro och After Effects? Full Adobe AAF-integrering? Stöd för riktig hårdvara typ Matrox Axio eller Cineform Prospect HD? Det finns mycket basicprylar som saknas i Vegas. Och so aldrig kommer att dyka upp i Vegas eftersom Sony aldrig skulle låta programmet konkurrera med deras riktiga system. Adobe har inte det "hindret" i vägen. Dom har ingen XPRI utan Premiere Pro är deras "top of the line" och mer av det kommer vi att få se i version 2 eftersom programmet är så ungt.

 

[citat=Kvaser]Det finns dom som bytt från Premiere till Final Cut. Final Cut är mest lik Vegas av dom 2 programmen, [/citat]

 

??? Va? Hur då likt Vegas? Det är inte alls likt Vegas. Premiere och FCP är däremot skrivet av samme man och konceptet utvecklat i Premiere Pro. Vegas är mest likt SoundForge.

 

[citat=Kvaser]Vissa saker så lika att man blir förvånad inte Vegas stämt dom för efterapning. Men dom arbetar på olika operationssystem. Så det är lite smaksak av man föredrar PC eller Mac. [/citat]

 

Menar du det där på allvar? Det var nog det dummaste jag läst sedan jag konfirmerades. Jag vägrar tro att du testat FCP och Premiere Pro. De två programmen är extremt lika. Kan man FCP och vill doppa tårna i Premiere Pro (som är det nya alternativet) så tar det max fem minuter innan man är hemtam eftersom FCP i grund och botten har kvar sitt Adobe-workflow som utvecklaren la grunden till när han skrev gamla Premiere innan han lämnade Adobe för att skriva FCP hos Macromedia (och som Apple sedan köpte av Macromedia). Jag har klippt två långfilmer och femtio musikvideor med FCP och två långfilmer med PPro. Vegas är inte likt något annat redigeringsprogram egentligen.

 

 

[citat=Kvaser]För att få en del funktioner till Final Cut måste man använda några andra program som visserligen är billiga men funktionerna finns redan i Vegas.[/citat]

 

Som vaddå?

 

[citat=Kvaser]Om Vegas kan jag säga att det är lätt att komma i gång i det men genom att det är ett så stort och avancerat program så är det inte riktigt lika lätt att lära sig dom avancerade funktionerna. [/citat]

 

Bara för att Sony bakat in en massa multimediafunktioner i programmet är det inte avancerat. Det mesta av alla dessa miljarder funktioner i Vegas hör hemma i andra program. Vettiga NLE-utvecklare lämnar sånt till andra program som gör det bättre.

 

Vegas har t ex bara 8-bitars effekthantering. Någonting som proffsen tyckte var irriterande redan i slutet av 90-talet. Premiere Pro har 16-bitars och flyttalshantering genom sin integrering med After Effects och FCP har 32-bit floating point hantering.

 

[citat=Kvaser]Bara att hitta dom kan vara ett jobb i sig, för dom faller inte ner lättillgängligt i menyer som man kan klicka på. Man måste lära sig många tangenter och samma tangent kan ha många olika funktioner i olika fönster. Jag läste en test för något år sedan ( jag kom inte ihåg om det var Ljud&Bild eller Monitor) där testaren var totalt bakom flötet, så gott som varje rad var felaktig och han hade inte ens kommit på funktioner som det står på paketet att programmet har.[/citat]

 

Användare är inte bakom flötet. Program är bakom flötet skrivna om användarna inte förstår dom. Att tangenterna har olika funktion i olika fönster är bara det helt urkorkat.

 

[citat=Kvaser]Det finns ytligare ett redigerings program som användarna varit nöjda med det är Canopus Edius [/citat]

 

Edius är väl ganska OK. Det går ju att jobba snabbt med det på större projekt till skillnad från Vegas och det finns inga "multifunktionstangenter" och hundramiljarder submenyer och en massa skräpigt fluff. Men det är helt och totalt stängt för yttervärlden och stalltipset är att det eventuellt kommer att läggas ned eftersom Canopus håller på att bli uppköpta.

 

[citat=Kvaser]Då köper man redigeringskort och programmet i samma paket. Har bara glimtat på det och inte sett riktig redigering på det så jag kan inte jämföra men av dom som använt det tycks vara nöjda.[/citat]

 

Inte jag. Det är ofta mycket strul med Canopus grejer. Dom är inte alls vad dom var för några år sedan. Jag har videokort från Canopus.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan någon peka mig i en riktning där man kan läsa om människor som gjort nåt vettigt med Vegas? Det finns massvis med sidor om independentfilmer gjorda med Premiere Pro och Final Cut Pro men väldigt lite som inte är musikexperiment, multimediashower eller skatefilmer som använt Vegas.

 

Jag känner till en kille som trasslade med Vegas på en lågbudgetskräckis för några år sedan. Han använder Avid nuförtiden men jag tror att det är det enda exemplet på långfilm gjord med Vegas som jag hört talas om. Några fler?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Cooper]Jag redigerar på hobbynivå mina filmer i Pinaccle Studio 9, men har i alla versioner jag provat råkat ut för en massa buggar vilka ställer till massor av problem. Är ofantligt trött på detta och funderar på att byta programvara istället för att uppgradera till version 10.

 

Vilken programvara anser ni vara bäst, effektivast och mest prisvärd för redigering?[/citat]

 

Har just skaffat Pinnacle studio 10 Plus.... En sak!! Köp det inte. Är bara en stor bluff. Var enda finnes måste köpas för att kunna användas. Funkar mycket dåligt på en dator enligt följande. Intel Premium 4-2.4 GHz /768 MB Ram) Grafik 128 Mb vassa hårddiskar. Även supporten är under all kritik. Man får inga svar på sina frågor, kolla deras forum bara hur mycket strul man har med både mjuk och hårdvara.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Cooper]Jag redigerar på hobbynivå mina filmer i Pinaccle Studio 9, men har i alla versioner jag provat råkat ut för en massa buggar vilka ställer till massor av problem. Är ofantligt trött på detta och funderar på att byta programvara istället för att uppgradera till version 10.

 

Vilken programvara anser ni vara bäst, effektivast och mest prisvärd för redigering?[/citat]

Premiere Pro.... Absolut!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Danell][citat=Cooper]Jag redigerar på hobbynivå mina filmer i Pinaccle Studio 9, men har i alla versioner jag provat råkat ut för en massa buggar vilka ställer till massor av problem. Är ofantligt trött på detta och funderar på att byta programvara istället för att uppgradera till version 10.

 

Vilken programvara anser ni vara bäst, effektivast och mest prisvärd för redigering?[/citat]

Premiere Pro.... Absolut![/citat]

 

håller med.

av alla redigeringsprogram jag har använt är premiere pro det klart bästa!

Länk till kommentar
Share on other sites

En kompis som kör PC ville börja klippa video. När jag kom till honom för att visa honom grunderna så hade han startat upp Vegas. Jag räddade honom i sista sekunden och installerade Premiere. Han slapp lära sig klippa i Vegas och bränna fast hjärnan i en besynnerlig struktur som för alltid gör att man senare kan få svårt att lära sig riktiga redigeringsprogram. Idag förstår han hur nära han var att köra in på ett uselt spår - Vegas-spåret. Nu kan han Premiere hyfsat och därmed kan han även effektivt lära sig köra Final Cut...och även Avid. I Vegas finns ingen framtid.

 

Körde jag PC så är nog Premiere Pro det enda realistiska och ekonomiska alternativet.

 

Som Macare har jag Final Cut Pro och då saknar man ingenting. Hårdvara, OS och program formade inom samma fyra väggar - det kan givetvis inte bli bättre (för småslantar). Klockrent.

Länk till kommentar
Share on other sites

Den lilla invändning jag har mot Avid är att som singellicensanvändare känns programmet ganska omodernt. Styrkan i Avid ligger i hur bra det integrerar i en större arbetsgrupp. Som singelanvändare som hoppar mycket in och ut ur andra program, t ex Photoshop, After Effects eller olika 3D-program, känns Avid lite dammigt och stängt med sin egna mediaarkitektur. Där är program som FCP, PPro och Vegas mer öppna och på så sätt smidigare att jobba med.

 

Men allt beror ju på vilka krav man har. För dom som filmar på film och vill använda klassiska klipplistor finns ju bara två alternativ på marknaden: Avid och FCP.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Det i mitt tycke enklaste och bästa programmet är MAGIX Videop De Luxe som finns i en tysk och engelsk version.

Fantastiska möjligheter till billigt pris. Och alla finesser följer med från början.

 

Jag har försökt med Pinnacle, Adobe Premiere och Ulead Media Studio Pro.

Längst kom jag i Ulead men efter att försökt i två dagar och endast efixat 5 min film gav jag upp.

Med Magix kom jag igång direkt och grovklippte en långfilm på en dag.

Inga svårigheter alls. Mycket logiskt.

 

Finns väl egentligen bara ett fel - det är för billigt och kan därmed få stämpeln "leksaksprogram" vilket är helt fel.

 

http://site.magix.net/index.php?id=26657&no_cache=1&version=deluxe

 

-Per

Länk till kommentar
Share on other sites

Njaäe, det är inte för att det är billigt som det är ett leksaksprogram (det finns proffsprogram inom olika områden av videoproduktion som är helt gratis). Det är för att det saknar proffsfunktioner som EDL och export av OMF, AAF eller liknande. Dessutom misstänker jag att det inte kan jobba med videokort och 422-styrning av bandmaskiner (vilket gör det inkompatibelt med allt utom DV).

 

Men säkert ett bra och kreativt verktyg om man inte har proffsbehov. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Munthe]Njaäe, det är inte för att det är billigt som det är ett leksaksprogram (det finns proffsprogram inom olika områden av videoproduktion som är helt gratis). Det är för att det saknar proffsfunktioner som EDL och export av OMF, AAF eller liknande. Dessutom misstänker jag att det inte kan jobba med videokort och 422-styrning av bandmaskiner (vilket gör det inkompatibelt med allt utom DV).

 

Men säkert ett bra och kreativt verktyg om man inte har proffsbehov. :)[/citat]

Nog styr det DV- och analogimport alltid och det är definitivt inte något leksaksprogram.

Har vunnit alla tester ute i Europa de senaste åren.

-Per

Länk till kommentar
Share on other sites

Alla leksakstester ja. Det är en sak att vinna priser i hemmapulartidningar och på mässor för hemelektronik och en annan sak att få industristöd och att få SMPTE att tycka att det är ett komplett verktyg för redigering av Digibeta och HDCAM.

 

Import av analog är helt ointressant. Import av olika filformat är helt ointressant.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Munthe]Alla leksakstester ja. Det är en sak att vinna priser i hemmapulartidningar och på mässor för hemelektronik och en annan sak att få industristöd och att få SMPTE att tycka att det är ett komplett verktyg för redigering av Digibeta och HDCAM.

 

Import av analog är helt ointressant. Import av olika filformat är helt ointressant.[/citat]

 

 

Du pladdrar alldeles för mycket om saker som du inte har en aning om!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Munthe]Alla leksakstester ja. Det är en sak att vinna priser i hemmapulartidningar och på mässor för hemelektronik och en annan sak att få industristöd och att få SMPTE att tycka att det är ett komplett verktyg för redigering av Digibeta och HDCAM.

 

Import av analog är helt ointressant. Import av olika filformat är helt ointressant.[/citat]

Tja, jag vet inte om den tyska VideoAktiv Digital är en direkt hemanvändartidning för leksaksprogram. Den vänder sig i första hand till proffs och semiproffs.

Även om Du inte importerar VHS/S-VHS så har väl de flesta användning av det.

-Per

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...