Gå till innehåll

Bio känsla


Gouryella

Recommended Posts

Det heter flicker removement eller de-interlace och handlar om att ta bort en av de 2*24(25) rutorna som finns med. Eller ngt. Inte en effekt, utan hittas typ på vissa ställen i program. Annars: dra upp kontrast, sänk det där andra.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

I flera redigeringsprogram som t.ex Avid Express Pro finns det ett alternativ som heter "Color Correction" där man kan ändra filmens ljus och färgton. För att få det lite mer "filmiskt" så ska man ta bort ganska rejält med färg och sedan ändra originaltonen till någon med orealistisk, vilken ton beror på vilken känsla du vill ge klippet, t.ex Varmt, kallt, skumt osv

Länk till kommentar
Share on other sites

Film ser ut som film. Video ser ut som verkligheten, dvs skit.

 

Full moon entertainment lyckas dock använda en filmbas så usel att det ser ut som DV många gånger när det faktiskt inte är DV.

 

Men förutom filmlook, kan man ta till såpaknepet. Vaselin på linsen, blir som värsta timotej-reklamen.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Dakine]I flera redigeringsprogram som t.ex Avid Express Pro finns det ett alternativ som heter "Color Correction" där man kan ändra filmens ljus och färgton. För att få det lite mer "filmiskt" så ska man ta bort ganska rejält med färg och sedan ändra originaltonen till någon med orealistisk, vilken ton beror på vilken känsla du vill ge klippet, t.ex Varmt, kallt, skumt osv[/citat]

 

Ær du ironsik eller? =) haha, ja ja... Så bara genom att skruva på lite rattar och dra ner færg så skulle det bli film kænsla/biokænsla/movielook ?

((ETT exempel)) Du menar att "Le Fabuleux destin d'Amélie Poulain" har mindre færger æn ett "vanligt" videoklipp? Och att den inte skulle se ut som (film) isåfall?... Sælvklart skall man færgkorigera sin film, men det får inte video material att se ut som film! (inte i mina øgon iallafall)

Länk till kommentar
Share on other sites

sound_front: det var ett fint sätt att säga, hej du är dum i huvudet. fick den känslan iallfall. haha

 

Vi snackar DV här, som ska se ut så mycket som film som möjligt. Och vad man kan inte göra mycket annat än att filmkorrigera och fixa med kontrasten. Själv tycker jag att Dakine har helt rätt i vad han/hon säger. Klart man kan få mer filmlook med hjälp av färgkorrigering.

 

Amelie från Montmartre är enormt färgkorrigerad men vad jag vet så är det också FILM. Och hur uppnår vi den looken med DV? Jo, vi färgkorrigerar. (bl.a)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo det læt lite hårt men de va de okså, men jag menade kanske inte sååå hårt! =) Næ men klart man ska færg korrigera! Och det ær kul att fixa med video å få den att se ut som nått annat æn vad det ær! Jag menar att det læt så ironiskt!

 

"I flera redigeringsprogram som t.ex Avid Express Pro finns det ett alternativ som heter "Color Correction" där man kan ändra filmens ljus och färgton."

 

Typ: Det finns ett rundt føremål som kallas "ratt" med den kan du få bilen att "svænga",

 

bra før någon som inte vet vad det ær men som sagt det læt så roligt/ironiskt.

 

Men till saken! jag tycker inte att att om jag filmar ett klipp och færg korrar det så ser det ur som film, men visst kan man få digital-video att se ut som film! men det krævs lite mer æn så (((Tycker jag)))

 

EDIT: Jo Amelie, Det jag menade ær ju att dær ær grymt mycket færger! att dra ner færgerna på ett DV material får inte materialet att se ut som film. Bara som DV med mindre færger.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=sound_front]Jo det læt lite hårt men de va de okså, men jag menade kanske inte sååå hårt! =) Næ men klart man ska færg korrigera! Och det ær kul att fixa med video å få den att se ut som nått annat æn vad det ær! Jag menar att det læt så ironiskt!

 

"I flera redigeringsprogram som t.ex Avid Express Pro finns det ett alternativ som heter "Color Correction" där man kan ändra filmens ljus och färgton."

 

Typ: Det finns ett rundt føremål som kallas "ratt" med den kan du få bilen att "svænga",

 

bra før någon som inte vet vad det ær men som sagt det læt så roligt/ironiskt.

 

Men till saken! jag tycker inte att att om jag filmar ett klipp och færg korrar det så ser det ur som film, men visst kan man få digital-video att se ut som film! men det krævs lite mer æn så (((Tycker jag)))

 

EDIT: Jo Amelie, Det jag menade ær ju att dær ær grymt mycket færger! att dra ner færgerna på ett DV material får inte materialet att se ut som film. Bara som DV med mindre færger.[/citat]

 

 

Jag blev plöttsligt ytterst intresserad av att höra vad du anser är "filmlook".

Det du gör när du färgkorrigerar är inte direkt att man skruvar bort alla färger, snarare att man anpassar om fägerna. Ungefär som när man equlizar ett ljud, man ändrar "karaktären" på det.

 

Och sedan om nu du inte lyckas att få ett DV-filmat klipp att se mer filmiskt ut med färgkorrigering, så.. ja.....

Jag har färgkorrigerat en hel del dv-video, och jag kan bara säga att det ser välldigt mycket bättre ut, än att bara ändra kontrast.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=sound_front]Jo det læt lite hårt men de va de okså, men jag menade kanske inte sååå hårt! =) Næ men klart man ska færg korrigera! Och det ær kul att fixa med video å få den att se ut som nått annat æn vad det ær! Jag menar att det læt så ironiskt!

 

"I flera redigeringsprogram som t.ex Avid Express Pro finns det ett alternativ som heter "Color Correction" där man kan ändra filmens ljus och färgton."

 

Typ: Det finns ett rundt føremål som kallas "ratt" med den kan du få bilen att "svænga",

 

bra før någon som inte vet vad det ær men som sagt det læt så roligt/ironiskt.

 

Men till saken! jag tycker inte att att om jag filmar ett klipp och færg korrar det så ser det ur som film, men visst kan man få digital-video att se ut som film! men det krævs lite mer æn så (((Tycker jag)))

 

EDIT: Jo Amelie, Det jag menade ær ju att dær ær grymt mycket færger! att dra ner færgerna på ett DV material får inte materialet att se ut som film. Bara som DV med mindre færger.[/citat]

 

jag tror också att det här faktiskt styrker det jag pratar om!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Fox][citat=sound_front]Jo det læt lite hårt men de va de okså, men jag menade kanske inte sååå hårt! =) Næ men klart man ska færg korrigera! Och det ær kul att fixa med video å få den att se ut som nått annat æn vad det ær! Jag menar att det læt så ironiskt!

 

"I flera redigeringsprogram som t.ex Avid Express Pro finns det ett alternativ som heter "Color Correction" där man kan ändra filmens ljus och färgton."

 

Typ: Det finns ett rundt føremål som kallas "ratt" med den kan du få bilen att "svænga",

 

bra før någon som inte vet vad det ær men som sagt det læt så roligt/ironiskt.

 

Men till saken! jag tycker inte att att om jag filmar ett klipp och færg korrar det så ser det ur som film, men visst kan man få digital-video att se ut som film! men det krævs lite mer æn så (((Tycker jag)))

 

EDIT: Jo Amelie, Det jag menade ær ju att dær ær grymt mycket færger! att dra ner færgerna på ett DV material får inte materialet att se ut som film. Bara som DV med mindre færger.[/citat]

 

 

Jag blev plöttsligt ytterst intresserad av att höra vad du anser är "filmlook".

Det du gör när du färgkorrigerar är inte direkt att man skruvar bort alla färger, snarare att man anpassar om fägerna. Ungefär som när man equlizar ett ljud, man ändrar "karaktären" på det.

 

Och sedan om nu du inte lyckas att få ett DV-filmat klipp att se mer filmiskt ut med färgkorrigering, så.. ja.....

Jag har färgkorrigerat en hel del dv-video, och jag kan bara säga att det ser välldigt mycket bättre ut, än att bara ändra kontrast.[/citat]

Fo sho. Fast det är jobbigt utav bara helvete att sitta å färgkorrigera.

 

(Speciellt när man sitter i en skola och måste kämpa mot klockan innan byggnaden larmas ;))

 

 

Det är dock värt mödan.

 

I övrigt undrar jag om denna tråd inte hör hemma i Redigeringsforumet och inte specialeffektsforumet.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Fox]

Jag blev plöttsligt ytterst intresserad av att höra vad du anser är "filmlook".

Det du gör när du färgkorrigerar är inte direkt att man skruvar bort alla färger, snarare att man anpassar om fägerna. Ungefär som när man equlizar ett ljud, man ändrar "karaktären" på det.

 

Och sedan om nu du inte lyckas att få ett DV-filmat klipp att se mer filmiskt ut med färgkorrigering, så.. ja.....

Jag har färgkorrigerat en hel del dv-video, och jag kan bara säga att det ser välldigt mycket bättre ut, än att bara ändra kontrast.[/citat]

 

Hej! jo tack jag vet vad det innebær nær man færg korigerar! Jag anser att "filmlook" ær just detta vi snakar om! Om att få video av något slag att likna film! Det jag førsøker sæga ær att inte færg korrigerat video (dv eller sæmmre) ser ut som film bara før det ær færg korrigerat! Och det var inte jag som skrev att man skulle "skruva bort alla færger" !

 

[citat=Dakine] så ska man ta bort ganska rejält med färg och sedan ändra originaltonen till någon med orealistisk[/citat]

 

Att detta skulle få video att se ut som film? Och lænken till "Grundläggande färgsättning" va ju inget som stærkte vad du sa Dakine! nedre bilden ser væll inte ut som film heller? møjligtvis lite færg korrigerad dærimot!

 

 

[citat=T-kock] Fo sho. Fast det är jobbigt utav bara helvete att sitta å färgkorrigera.

 

(Speciellt när man sitter i en skola och måste kämpa mot klockan innan byggnaden larmas )

 

Det är dock värt mödan.[/citat]

 

jag tycker det ær kul att færgkorrigera! Och jag har møjligheten att sitta på min skola dygnetrunt! =) så det brukar inte vad det som ær tids problemet før mig! =)

 

Jag har færgkorrigerat både film och massa olika video format! Klart man har fått vissa klipp att se extra snygga ut och filmliknande! men detta har krævt mer en en enkel færg korrigering før mig! och framførallt så ær det kvalitén på video signalen som ær problemet! + filmat med fælt i 25 fps! Men visst, HD & okomprimerat material som ær bearbetat kan bli grymt snyggt och likna super16/16!!!

 

Tack å hej!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=sound_front][citat=Fox]

Jag blev plöttsligt ytterst intresserad av att höra vad du anser är "filmlook".

Det du gör när du färgkorrigerar är inte direkt att man skruvar bort alla färger, snarare att man anpassar om fägerna. Ungefär som när man equlizar ett ljud, man ändrar "karaktären" på det.

 

Och sedan om nu du inte lyckas att få ett DV-filmat klipp att se mer filmiskt ut med färgkorrigering, så.. ja.....

Jag har färgkorrigerat en hel del dv-video, och jag kan bara säga att det ser välldigt mycket bättre ut, än att bara ändra kontrast.[/citat]

 

Hej! jo tack jag vet vad det innebær nær man færg korigerar! Jag anser att "filmlook" ær just detta vi snakar om! Om att få video av något slag att likna film! Det jag førsøker sæga ær att inte færg korrigerat video (dv eller sæmmre) ser ut som film bara før det ær færg korrigerat! Och det var inte jag som skrev att man skulle "skruva bort alla færger" !

 

[/citat]

 

Ah, jo det kan stämma. Det tar dock en hel del tid att få DV-material att bli mer filmiskt, om man nu sak göra något utöver färgkorrigeringen. Som det är just nu så jobbar vi med ett projekt då vi ska göra en film under totalt en månad, där vi har mindre än en vecka att redigera. Blir dessvärre inte mycket tid över för att "filmatisera" bilden. =/

Länk till kommentar
Share on other sites

Digital FilmTools har pluggar som går under beteckningen 55mm. En av dom heter Bleach Bypass - kör man den och deinterlace så får man något som påminner om film. Förutom Final Cut Pro så funkar deras pluggar på Photoshop och After Effects - så jag förutsätter att dom funkar i Premiere- det är ju Adobe liksom.

 

http://www.digitalfilmtools.com

Länk till kommentar
Share on other sites

jag använder oxå magic bullet och tycker att det fungerar bra.

http://www.redgiantsoftware.com/magbulsuit.html

 

Förutom att färgerna ser olika ut på film och på dv så är det ju det att våra

kassa dv-videokameror delar upp bilderna i dubbelbilder, eller interlace som det heter. Filmkamerorna och rätt många av de nya HDV-kamerorna klarar att spela in film i progressive scan som det heter när bilderna inte delas upp.

Magic bullet och även filter vid namn De-interlace gör så att interlacevideon suddas ut på höjden och liknar progressive-scan filmen.

 

För övrigt tycker jag att om man ljussätter riktigt bra och filmar med dv så funkar det, det blir vad man gör det till. Grejen tycker jag inte är att försöka efterlikna 35mm exakt, utan mer skapa den känsla man vill ha i filmen. Men satsa på ljussättningen på plats och på att ljudet blir bra, då kommer det ge en proffsig teknik-känsla i alla fall. Sedan är det en annan sak med resten (typ).

 

Edit: Jag fick en uppenbarelse när jag insåg att en vanlig digitalkamera med upplösning 640x480 har bättre upplösning (i videoläge) på höjden än vad dv-video egentligen har. De har oxå ofta bättre djup och färginställningar än dv-kameror.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=art]Edit: Jag fick en uppenbarelse när jag insåg att en vanlig digitalkamera med upplösning 640x480 har bättre upplösning (i videoläge) på höjden än vad dv-video egentligen har. De har oxå ofta bättre djup och färginställningar än dv-kameror.[/citat]

 

Har dom? 720x576 = DV... Men bættre djup som i kortare skærpe djup har ju vissa, helt klart! Men færgerna beror lite på vilen DV kamera man har ju! Men din digitala stillbillds kamera packar ju video signalen grymt hårt! men men...

Länk till kommentar
Share on other sites

Själva upplösningen på en Dv-kamera är interlaced, så egentligen är upplösningen på höjden bara 288 (576 delat på 2). Så upplösningen är egentligen 720x288. Sedan är det två bilder som är ihoplagda på varandra så det blir 720x576. Jag vet däremot inte om detta är sant vad det gäller videokameror med progressivescan vilket innebär att man tar in hela bilderna i stället för att dela upp dom. Är det någon som vet?

 

Sedan är ju resten av ingridienserna för videoinspelning ofta väldigt kassa på digitalkameror, men det är en annan sak.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=art]Själva upplösningen på en Dv-kamera är interlaced, så egentligen är upplösningen på höjden bara 288 (576 delat på 2). Så upplösningen är egentligen 720x288. Sedan är det två bilder som är ihoplagda på varandra så det blir 720x576. Jag vet däremot inte om detta är sant vad det gäller videokameror med progressivescan vilket innebär att man tar in hela bilderna i stället för att dela upp dom. Är det någon som vet?[/citat]

 

Tack art för den fina förklaringen! Hahaa! Jo jag vet hur det funkar! Du får ju endå räkna på helaupplösningen endå! du visar ju inte upp halva bilden! de sammanfogas ju endå! Vad skulle inte vara sant vid progressivscan... Där får du ju full upplösning och inget annat! Men vadå klarar din digitala stillbilds kamera att filma med progresiv slutare? och interlace delar ju inte upp bilden som du skrev! Den sätter ihop två bilder. Men men inget att tjata om... Det blir INTE bättre bild med en stillbilds kamera!!! tack å hej!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...