Gå till innehåll

Lagring av material för klippning


Rydback

Recommended Posts

Jag håller just nu på med en omfattande dokumentärserie. Serien kommer att spelas in under sommaren och vi räknar med att få enormt mycket material. Just nu har vi fyllt 3 st hårddiskar, men vi räknar med att det kommer att bli ca 15 st.

 

Är det någon av er som har erfarenhet av mycket material? Hur brukar ni lösa det? Det blir ju svårt att koppla in 15 hårddiskar till en dator.

 

Någon som har tips på smidiga lösningar när det gäller lagring av enormt mycket material?

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur löser du backupen? Förvisso en fördel med stora diskar, men om en stor pajar försvinner rätt mycket material om det inte finns "bandoriginal".

 

En variant är Raid5 med ett antal diskar.

 

/Max

 

Med raid så kan man ju inte slotta in redan fulla diskar, då raderas de ju. jag skulle behålla de lösa hårddiskarna som "bandoriginal" och sätta upp en låda med raidade fasta diskar för redigering. Det största raid-kabinett man kan köpa på stan är väl för typ fem diskar men jag vet inte vad som är max-storlek totalt, beror väl lite på OS och raid-controller? Sen är väl eSATA eller Firefire (eller Thunderbolt) att föredra framför USB2. USB3 är ju bättre men det sägs ju att USB drar rätt mycket CPU och det går väl inte att kedjekoppla?

Länk till kommentar
Share on other sites

Med raid så kan man ju inte slotta in redan fulla diskar, då raderas de ju. jag skulle behålla de lösa hårddiskarna som "bandoriginal" och sätta upp en låda med raidade fasta diskar för redigering.

 

Sant, borde varit tydligare. Låter som en rätt vettig lösning.

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag håller just nu på med en omfattande dokumentärserie. Serien kommer att spelas in under sommaren och vi räknar med att få enormt mycket material. Just nu har vi fyllt 3 st hårddiskar, men vi räknar med att det kommer att bli ca 15 st.

 

Är det någon av er som har erfarenhet av mycket material? Hur brukar ni lösa det? Det blir ju svårt att koppla in 15 hårddiskar till en dator.

 

Någon som har tips på smidiga lösningar när det gäller lagring av enormt mycket material?

 

Jag har en hel del. För en produktion hade jag 60 diskar att hämta material ur.

Det finns några saker att tänka på.

 

0. Backup backup backup backup

1. Gallra och logga tidigt - radera sådant ni inte behöver. Minimera materialet och lägg mycket tid på metadata.

2. Redigera sektionsvis - alltså dela upp redigeringen. Ni behöver troligen inte 15TB material konstant och vid exakt alla tillfällen. Jobba på två/fler maskiner

3. Skaffa en server/raid/nas med plats för allt. - det kostar men vad är det värt att inte förlora en disk med material? Man jobbar givetvis mycket snabbare om man slipper koppla i och ur enheter hela tiden.

4. Koppla alltid in så få externa diskar du kan. För varje enhet du stoppar i dator så ökar fel-faktorn. (USB2 är den sämre av alla gränsnitt i redigeringssammanhang)

6. Som nämnts använd dina extarna diskar som bandorginal

7...gallra tidigt

 

Och som sista alternativ så om ni är duktiga och har tid så kan ni göra om allt till proxyfiler och då kanske få plats med allt på interna diskar. Lite omständigare kanske, men ett alternativ. Underlättar för datorn också.

 

Backup backup backup backup.

Länk till kommentar
Share on other sites

Själv använder jag 13 externa USB 2.0 2TB för mitt råmaterial. USB-hub finns att köpa för runt 95:- och uppåt på webhallen. 2TB är snorbilliga just nu, runt 650:-. När jag började köpa dom låg dom på runt 1500:-/st. Dom har rasat i pris senaste halvåret pga USB 3.0. Skall dom bara användas för lagring, då duger 2.0 alldeles utmärkt.

I höst stiger väl priset på alla diskar om Copyswede får som dom vill.

Länk till kommentar
Share on other sites

Diskarna bör vara interna = bäst prestanda för pengarna. Såkallade raidkort finns billigt.

 

Ett alternativ är en nas, alltså en server i samma nätverk där ni sätter hårddiskarna, även här internt, med minst 1st 1 Gbps uplink.

Jag skulle inte rekommendera att jobba direkt mot USB2-anslutna diskar...det är smidigt vid backup, men inte vid aktivt användande, med andra ord alldeles för segt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...