Gå till innehåll

FAQ om digitala effekter, greenscreen, After Effects, compositing m.m.


Pace

Recommended Posts

Om detta forum

 

Detta forum är till för specialeffekter som är gjorda med hjälp av mjukvara.

 

Vill du hellre diskutera om effekter som du gör "för hand" på inspelningen ska du gå till forumet Specialeffekter. Där finns också en [thread=7761]FAQ för Specialeffekter[/thread].

 

Då väldigt många startar nya trådar för att ställa samma frågor som redan är besvarade, rekommenderar vi er att först söka i forumet. Hittar ni inget då kan ni starta en ny tråd. Detta gäller framförallt frågor om grönskärm (greenscreen/bluescreen/keying) och Adobe After Effects (AE).

 

Nedan listas en massa nyttiga trådar (har ni fler förslag på trådar som ska läggas in här så PMa någon av moderatorerna).

Enjoy!

 

Program för compositing

 

Vad är compositing? (engelska)

 

  • Apple Shake.
  • Adobe After Effects. Kallas AE. Motion graphics, compositing och visuella effekter för film, video, DVD, multimedia och internet. Finns för Windows och Mac. Bra integration mellan annan mjukvara från Adobe, bland annat Premiere och Photoshop.
  • Autodesk Combustion Tidigare Discreet Combustion.
  • Pinnacle Commotion.
  • Apple Motion.
  • Autodesk Inferno. Tidigare Discreet Inferno.
  • eyeon Fusion.
  • D2 Nuke.
  • FXhome. Billiga produkter för enklare compositing och animation. I produktfamiljen finns program som EffectsLab (tidigare AlamDV), CompositeLab och VisionLab.

 

Vilket är det bästa programmet för att göra specialeffekter?

 

Kort svar: det programmet du kan.

 

Att göra specialeffekter i ett datorprogram är ingen enkel uppgift. Förutom en gedigen kunskap om programmet ifråga krävs det också mycket fantasi och en förmåga att kombinera olika tekniker för att få rätt resultat.

 

Det går därför inte riktigt att säga att det ena programmet är bättre än det andra, de är oftast bra på olika saker. Andra aspekter man måste ta hänsyn till är budget, tidsram, och kunskapen om själva programmet. Frågar du en person vilket som är det bästa programmet kommer den andra att svara något annat. Det är alltid subjektivt. Testa dig fram för att se vad du trivs med.

 

Adobe After Effects (förkortas även AE)

 

  • Mängder med [thread=1051]tutorials, länkar och guider[/thread] till hur du använder After Effects.
  • [thread=10167]Vilket är bäst: After Effects eller Video Lab Studio?[/thread]
  • 3D Pan and Scan i After Effects (blogs.adobe.com)
  • [thread=11357]Var hittar jag svenska tutorials (guider) till After Effects?[/thread]
  • [thread=12191]Var hittar jag plugins (tilläggsprogram) till After Effects?[/thread]
  • [thread=12392]Tappar man kvalitet genom att flytta video mellan Premiere Pro och After Effects?[/thread]

 

(Sökord: After Effects AE tutorials guider plugins digital effekt)

 

Greenscreen/bluescreen

 

  • [thread=8759]Vad är greenscreen/bluescreen?[/thread]
  • [thread=7096]Var kan jag köpa tyg/färg till greenscreen/bluescreen?[/thread]
  • [thread=3754]Filma med blå eller grön bakgrund?[/thread]
  • [thread=5348]Vilket är bäst: bluescreen eller greenscreen?[/thread]
  • [thread=6682]Hur målar jag en greenscreen själv?[/thread]
  • [thread=11291]Behövs det någon speciell färgnyans för green-/bluescreen?[/thread]
  • [thread=7934]Gratis program för chroma-key med greenscreen?[/thread]
  • Checklista för greenscreen och bluescreen (extern länk, engelska)

 

Relaterade ord: chroma-key (video) och travelling matte (film).

(Sökord: tyg färg blue green screen keya keying key chroma travel matte nyans)

 

Finns det gratisprogram för att keya bort green-/bluescreen?

 

 

Vapen

 

  • [thread=5185]Hur gör jag ett lasersvärd á la Star Wars?[/thread]
  • [thread=3369]Hur gör jag en mynningsflamma från en pistol/gevär?[/thread]
  • Creating Lightsabers in Apple Motion (engelska, extern webbplats)

 

Explosioner/smällar/rök

 

  • [thread=8291]Hur gör jag en trovärdig explosion?[/thread]
  • [thread=6197]Hur får man ett objekt att glöda och brinna?[/thread]
  • [thread=9366]Hur gör jag rök i After Effects?[/thread]

 

Rörelser/kamerarörelser

 

  • [thread=5662]Hur gör jag en extrem inzoomning från rymden ned mot marken (som Google Earth)?[/thread]
  • [thread=11691]Hur får jag kameran att följa (bli helt fixerad/låst) mot en kroppsdel?[/thread]

 

Motion tracking (t ex låta text följa ett objekt som i Ica-reklamen)

  • [thread=650]Jag vill kunna motion tracka[/thread]
  • [thread=3824]Ica-reklam och Fight Club-texter[/thread]
  • [thread=497]Text som följer objekt[/thread]

 

Kloner/kopior

 

  • [thread=8897]Hur skapar jag kloner (kopior) av en människa eller objekt?[/thread]

 

Ordlista

 

 

Orden är länkade till Wikipedia.

 

Animation

 

Specialeffekter i form av animationer (och enbart animationer, inte kombinationen av animation/filmat material) tas upp i [thread=9383]FAQ:n för Animation[/thread] i stället.

 

Videoredigering/klippa film

 

När det gäller att klippa film eller video finns det en särskild [thread=1687]FAQ om Videoredigering[/thread].

 

(sökord: ljussvärd lasersvärd lightsaber lightsabers adobe after effects explosion explotion muzzle flash mynning flamma mynningsflamma)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...
  • 3 år senare...
  • Pace avnålade ämne

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...