Gå till innehåll

Filmningsteknik i bil


MrJerka

Recommended Posts

Tja. Det e så här att jag ska göra en roadmovie å vill kunna sätta kameran på tre plaster, alltså framför framrutan och vid båda sidorutorna (rutorna nere går bra).. och undrar om någon har erfarenhet av att filma i/utanför bilar så att det blir smidigt. Vilka fästen och var man kan få reda på mer om sådant eftersom jag har NOLL erfarenhet vad gäller att få vinklar funka i bilfilmer.

 

Jag har i princip ingen budet att köpa några dyra fästen för men om någon har tips vore det välkommet.. de måste sitta relativt säkert så att de inte trillar av i färd, då blir det ju dyyyrt, hehe.

 

Simma lugnt!

 

Förresten så såg jag nu att det inte ligger i rätt kategori.. kan någon va bussig å flytta tråden till något mer passande?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har ingen erfarenhet men finns takbågar att skaffa till bilen så borde ju saken nästan vara klar. Det är bara att snickra kran som man fäster i takbågen. Går ju fint fram, lika fint bak som på sidorna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej:)

 

Vi gjorde en bilscen till en kortfilm en gång, och hade som mål just den där öppna "road 66" looken...:D... Vi gjorde så att satt kameran + team på ett flak efter en annan bil som körde framför den bilen som sku vara i bild. Sedan filmade vi hela scenen flera gånger ifrån olika vinklar, så vi fick replik scener med ifrån sidan.

 

( se bara till att ni inte filmar på en väg med mycket trafik..;)...det är inte så smart att köra med dyra kameror på fel vägfil..:D...)

 

Och som en lite extra finess fäste vi kameran inne i mitten av bilen längst fram (på instrumenten), med ett vidvinkel objektiv, som gav en fin intern look av bilen och alla skådespelare sammtidigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vi körde med en stege fastspänd över huven. I den satt kameran. Det man kanske ska tänka på när man filmar utifrån vindrutan är de reflektioner som kan göra det i stort sett omöjligt att se in i kupén. Därför bör det finnas lite inställningsmöjligheter fram/bak/sidledes.

 

Ljudkillen satt bakom ett säte i baksätet och gömde sig och skruvade lite på olika reglage. Sladden gick på utsidan fram till kameran.

 

Annars kan jag tänka mig att man har någon vinkel för att hänga på kameran i dörren, likt en drivein bricka så som de ser ut i amerikanska filmer.

Länk till kommentar
Share on other sites

du kan ju överväga att köra med greenscreen på rutorna. Då kan du ju ställa bilen där det passar och köra med Stativ. Sen, när allt är inspelat, kör du bara iväg med din bil och låter en kille filma ut från rutorna åt alla håll och klipper in det i det gröna/blåa

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jakethesnake]du kan ju överväga att köra med greenscreen på rutorna. Då kan du ju ställa bilen där det passar och köra med Stativ. Sen, när allt är inspelat, kör du bara iväg med din bil och låter en kille filma ut från rutorna åt alla håll och klipper in det i det gröna/blåa[/citat]

 

tänk på vinklarna då också... vi gjorde detta en gång och rätt bak såg man trädtoppar i bilfönstret :)

 

hur är det med bakprojektion då?

Länk till kommentar
Share on other sites

problemet med bakprojection brukar ju vara att man måste synca både kamera och projector så att man inte råkar ut för flimmer... men annars så var ju james cameron stor förespråkare för bakprojection (T2 exempelvis kryllar av osynliga s.k. process-shots), någon som gjort det hemma? hur är det med videoprojektorer, släcker dom efter varje ruta eller är det som på vanliga plattskärmar att pixlarna bara byter färg?... då slipper man ju flimmerproblemet...:D

Länk till kommentar
Share on other sites

Hallå igen.

 

Ville först å främst tacka för alla bra förslag och intressanta inlägg som gav upplägg till en del idéer..

 

Vad jag tror ja glömt nämna e att bilen är en cab, därför vet ja inte om förslaget med takbågar kan hålla då det inte finns någon.. men om de går å fästa i ramen där framrutan sitter så skulle de ju va klockrent... vi har även en bil till som vi tänkte filma från för att få variation i vinklarna och så vidare..

 

tänkte mycke på det här me att bygga nåt fäste som funkar, liknande stegen.. vad gäller att filma framifrån, alltså precis framför rutan.. har för mig att det inte ska va något problem, i dagsljus om solen reflekteras från rätt håll ska det väl vara som att titta ut genom fönstret.. allt handlar ju om reflektionen... skulle va underbart om de fanns nån form av universallösning som kunde fästas i dörrar, ramen och mitt på huven eller vid sidorna av hjulen för att filma däcken under åkning...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jmalmsten]problemet med bakprojection brukar ju vara att man måste synca både kamera och projector så att man inte råkar ut för flimmer... men annars så var ju james cameron stor förespråkare för bakprojection (T2 exempelvis kryllar av osynliga s.k. process-shots), någon som gjort det hemma? hur är det med videoprojektorer, släcker dom efter varje ruta eller är det som på vanliga plattskärmar att pixlarna bara byter färg?... då slipper man ju flimmerproblemet...:D[/citat]

 

Jag är nästan säker på att det funkar att filma på en videoprojektor,en lcd projektor är ju som en lampa igenom en liten lcd skärm som visar bilden, funkar ju samma som en stor lcd skärm och dom är ju flimmerfira, jag tor att det är lugnt.

Däremot såkallade dlp (digital light processing) projar med roterande speglar kanske det kan uppstå problem vad vet jag?...

 

Jag är ganska intresserad av att använda detta efter att ha sett just t2-extra materialet. Jag tror att man kan "bygga" typ vanliga halva scener, säg en bank tillexempel ett vanligt kontor med en vit vägg någonstans där man projar in det gigantiska bankvalvet som ska skymta i bakgrunden med tvingat perspektiv....

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=John Eriksson]

Jag är nästan säker på att det funkar att filma på en videoprojektor,en lcd projektor är ju som en lampa igenom en liten lcd skärm som visar bilden, funkar ju samma som en stor lcd skärm och dom är ju flimmerfira, jag tor att det är lugnt.

Däremot såkallade dlp (digital light processing) projar med roterande speglar kanske det kan uppstå problem vad vet jag?...

 

Jag är ganska intresserad av att använda detta efter att ha sett just t2-extra materialet. Jag tror att man kan "bygga" typ vanliga halva scener, säg en bank tillexempel ett vanligt kontor med en vit vägg någonstans där man projar in det gigantiska bankvalvet som ska skymta i bakgrunden med tvingat perspektiv....[/citat]

 

Då får du använda en s.k. presentationsprojektor med en mycket hög ANSI Lumen. Hemmabioprojektorer är alldeles för ljussvaga (vilket är tanken då det ger en bättre svärta i videofila sammanhang); det räcker med en vanlig lampa i rummet så blir bilden urvattnad. En normal hemmabioprojektor har runt 1000 ANSI, och en presentationsprojektor runt 3000 ANSI.

 

Jag tror inte att det gör någon skillnad om projektortekniken baseras på LCD eller DLP, eftersom DLP-speglarna vippar (inte snurrar) så OTROLIGT snabbt så att det antagligen inte hade synts på en normal filmkamera med normalt lång slutartid.

 

Jag gissar att bakprojektionsprojektorer är mycket ljusstarka för att kompensera för ljussättningen. Dessutom fungerar det nog bättre med bakprojektion eftersom projektorn i viss mån skyddas av skärmen.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Uppsala BildTeknik]De finns på tex Jula. Ser faktiskt ut som om de har köpt den på bilderna från Jula... Jag har en med bara en sugkopp som jag köpte därifrån, men de hade en modell med två sugkoppar ochså.[/citat]

 

finns en från jula för 89 kr, alltså denna?

http://www.jula.se/Butik/assets/product_images/stora/256030_c.jpg?OrderId=326001737&

 

verkar något klent men om de suger sig fast så... kan väl ändå inte lossna i farten om suget sitter? även om kameran väger ett par kilo?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Byggde ett bilstativ för en hundring lite styvt. Jag provade lite med både en och två sugkoppar men det blev ganska lätt vibrationer. Vid tre koppar lugnade det ner sig ordentligt och med en säkerhetslina också så höll sig även en ganska tung kamera lugn (tyngre än den på bilderna).

 

Jag köpte sugkoppar på Clasohlson (19:- styck) skruvade fast skruv för vingmuttrar i varje (ca 20:- i järnaffären) och sedan lite plåtbitar för att kunna vinkla om kameran. (men det går ju att lösa på andra sätt också)

Här lite bilder så ni hajar hur den är byggd.

 

Sugkopparna:

http://www.clasohlson.se/shop/store/printpage_wag.asp?COSID=F4EA892BBCC0417D90356F67B631502F3078&CatPath=Eq0q174q494q927&IsCampaign=N&WAGID=22918&NoCache=2006%2D08%2D01+22%3A06%3A55

 

Lite bilder från experimenten:

http://jacobstalhammar.com/8temporarystuff/PHOTOS/camera_tripod_on_car3.jpg

 

http://jacobstalhammar.com/8temporarystuff/PHOTOS/camera_tripod_on_car.jpg

 

http://jacobstalhammar.com/8temporarystuff/PHOTOS/camera_tripod_on_car2.jpg

 

http://jacobstalhammar.com/8temporarystuff/PHOTOS/camera_tripod.jpg

 

 

Dom där sugkopparna är helt grymma, byggde ett ipodstativ när jag ändå var på det...

Länk till kommentar
Share on other sites

hrmm. har en inspelning i vinter där det ska filmas bilar osv, grejen är att jag vill vara 100% säker på att kameran inte lossnar eller går sönder, har en Xl2:a så den är rätt tung också. Aja, vi kommer säkert på något =/

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 månader senare...
Se fint ut, men var kan en riktig nybörjare handla själva stativet med kopplingar och knän?

 

http://www.fxsupport.de/hc1/pic/Bild185.jpg

 

Den heter Magic Arm och jag skulle tippa på att du kan köpa en för mellan 1000-2000kr... Har ingen aning om vart man får tag på en, men hör med resurscentran, det har säkerligen ett par sådana på hög...

Länk till kommentar
Share on other sites

hrmm. har en inspelning i vinter där det ska filmas bilar osv, grejen är att jag vill vara 100% säker på att kameran inte lossnar eller går sönder, har en Xl2:a så den är rätt tung också. Aja, vi kommer säkert på något =/

 

Säkra den med en lina som du drar under huven. Passa bara så att den inte börjar brinna eller något, fan vet jag vad som händer under huven :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...