Gå till innehåll

Hur fejkar man nattljus?


Coca Cola och Film

Recommended Posts

Hej!

Nu i sommar ska jag och några kompisar påbörja vårat första seriösa filmprojekt.

Filmen skall utspela sig i en skog, och i öppningsscenen ska ett gäng människor sitta runt en brasa i skogen på natten.

Då undrar jag hur vi ska göra detta; Ljussätta på dagen, spela in på natten, fixa ljuset i datorn m.m.

Vad blir bäst? Billigast? Och enklast? (med en väldigt låg budget)

 

//Mikael

Länk till kommentar
Share on other sites

om dom nu ska sitta vid en brasa på natten så ska du ju spela in det på natten och ljussätta därefter. skulle själv satsat på ett mjukt bakgrundsljus. alt ljussätta ovanifrån.

 

det finns ju nattplugins till premiere och ae, dock så måste du ju då maska galet mycket eftersom filtret då skulle lägga sig över elden.

Länk till kommentar
Share on other sites

Blått ljus = natt. Fota i mörker och använd lampor med blått filter. Man kan göra bilden blå även i redigeringen. Det funkar sådär, men blir inte riktigt lika snyggt som med blåa filter. Om man vill göra bilden mörkare efteråt, ska man ha ordentligt med ljus från början, annars blir det grynigt (=brus) och ser trist ut.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Gren]Om man vill göra bilden mörkare efteråt, ska man ha ordentligt med ljus från början, annars blir det grynigt (=brus) och ser trist ut.[/citat]

 

Är det inte tvärtom... att när man vill ljusa upp det blir det grynigt. Grynen göms väl om man mörkar ner en ljus bild.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle ha gått på teos linje och spelat in nattetid och ljussatt därefter. Något blått ljus skulle jag nog inte ha använt, men det kan vara en smaksak. Det beror på hur du vill att det skall se ut.

 

Att dra 50 meter kabel är inga som helst problem. Vid 100 meter kan risken finnas att man får spänningsfall, och risken ökar ju längre kabel du har. Se till att du använder ordentliga kablar när du skall dra utomhus, så att du inte använder inomhusskräp. På Biltema finns schyssta klentafsar (förlängningssladdar), och dem kan jag rekommendera. Alltid bra att ha.

 

Edit: Skrev fel butik, men nu är det rättat.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Hagwall][citat=Gren]Om man vill göra bilden mörkare efteråt, ska man ha ordentligt med ljus från början, annars blir det grynigt (=brus) och ser trist ut.[/citat]

 

Är det inte tvärtom... att när man vill ljusa upp det blir det grynigt. Grynen göms väl om man mörkar ner en ljus bild.[/citat]

 

Precis. Man ska ha en välexponerad bild från början och mörka ned den. Spelar man in i dåligt ljus och ljusar upp en mörk bild ser det fruktansvärt ut.

 

Använd gummikablar och se till att du har jordat uttag. Plastkablar är ingen bra - speciellt om det blir kallt, kan de bli livsfarliga.

Länk till kommentar
Share on other sites

ja, det är en enorm skillnad ;)

det går inte att jämför, säg 35mm med miniDV någonstans.

 

spela in nattetid, ljussätt inte med blåa lampor. eller, det är ju en smaksak men jag skulle aldrig ha gjort det. skulle som jag skrev tidigare satsat på ett mjukt bakgrundsljus bara. kör ni med bygglampor så kan ni ganska enkelt "dimma" ner ljuset.

 

happy hunting! :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Den främsta anledningen till att använda lampor utöver elden är för att kompensera för det bristande kontrastomfånget. Med bara elden blir det lätt så att brasan blir helt överexponerad samtidigt som ljuset lär fladdra betänkligt i folks ansiktet. Genom att lägga till ett fyllnadsljus behöver man inte öppna upp bländaren lika mycket och slipper därmed överexponeringen. Då kan man få det att se ut som ögat ser det, istället för som en videokamera ser det.

 

Samma effekt kan uppnås genom att spela in på kvällen, innan det har blivit helt mörkt, men det är mycket jobbigare eftersom man då är så begränsad tidmässigt. Och lampor ger alltid extra kontroll, så helt utan dem vill man inte vara.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Coca Cola och Film]Men om vi säger så här: I Apocalypse now när Martin Sheen är ute och plockar mango i djungeln är det nån speciell ljussättning, lite blått men inte jättemörkt.

-Hur ska man bäst göra för att få ett likadant resultat? (med mini-DV)[/citat]

 

Jag misstänker att det är day-for-night (dagsljustagning med nerbländning) med ett blåfilter.

Länk till kommentar
Share on other sites

jag har spelat in en natt-scen vid en eld och vi använde enbart elden som ljuskälla. jag tyckte det blev rätt bra. skådespelarna satt visserligen ganska nära elden som var i ansiktshöjd.

 

EDIT: kan vara värt att nämna att vi hade en XL1:a och inte vilken skitkamera som helst också

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej, har läst vad de flest har skrivit och skulle vilja tillägga lite. Exprimentera lite med vitbalanseringen. Det funkar alltid bra men se till att alltid spela in samtidigt som de balanserar så kan du ändra de senare i redigeringen. Du får alltid mjukare och mer naturliga färger om du gör det i kameran! Balansera med typ 1/4 gul så får du lite nattkänsla utan att göra elden alltför vit. Om elden är den enda ljuskällan så kan allt runt omkring vara mörkt. Udvik att filma dina talanger samtidigt som elden på förnära håll för att undvika över/under exponering av elden eller talangerna! Eld funkar annars väldigt bra som ljuskälla. Jag spelad in lite eld för några år sen som du kan kolla på

 

http://www.cineworx.se/films/fire/fire.htm

 

Lycka till

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...