Gå till innehåll

Bluescreen, Greenscreen? Va e det för nåt?


odinlundin

Recommended Posts

Hejsan! Jag undrar vad blue och greenscreen är för något. Jag har filmat ganska mycket förut men jag hade aldrig hört det innan. Det står när man går in på filmskola men jag tycker inte att dom förklarar så bra om jag ska vara ärlig. Så om det finns någon som kan förklara bra så skulle jag vara tacksam:D.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du kan söka på forumet så hittar du mycket om greenscreen/bluescreen.

 

Bluescreen/greenscreen (eller Chromakey som det igentligen heter) är när du filmar något eller någon mot en blå eller grön bakgrund och då kan du välja vad det ska vara för bakgrund sedan i datorn tillexempel kan du filma något mot en grön/blå bakgrund och sen sätta en bild på eifeltornet så är han i Paris.

 

Kanske inte jätte bra förklarat men detta är en av dem vanligaste frågorna här i forumet så sök!!!

 

/Jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

Blue- och Greenscreen är samma sak!

Om Du vill lägga in en person eller ett föremål i en film där personen/föremålet inte finns så kan Du filma det med en slät bakgrund av någon färg.

I klipprogrammet markerar Du den aktuella bakgrundsfärgen och vips blir den genomskinlig och Du kan lägga den nya bilden på bakgrundsbilden och vips tror alla att personen varit på platsen där bakgrunden är filmad.

Förr fungerade bara blå-bakgrund, sedan kom grön-bakgrund men idag kan man i vissa program, t.ex MAGIX, välja vilken färg som skall vara genomskinlig.

-Per

Länk till kommentar
Share on other sites

Prova att sök här på forumet så kommer du få flera hundra träffar.

Jag skulle gissa på att ungefär 20% av alla frågor i specialeffektsforumet handlar om greenscreen, bluescreen, chroma-key och liknande.

 

Och eftersom du är ny här på forumet så kan jag tipsa dig om att alltid söka efter svaret innan du postar nya frågor om hur man gör olika saker och ting, för annars blir vi griniga över att man måste svara på samma frågor om och om igen.

 

Lycka till! ;)

 

EDIT: oj, jäklar va snabb alla är att svara på de här forumet alltså!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tanken att "bara ha en skarp färg som sticker ut" tror jag är ganska jätte fel. Visserligen om du filmar med film, redigerar i DPX eller 4:4:4 RGB HD så kommer du kunna göra mycket med rena color-keys. Men det finns en fundamental tanke på just green och bluescreen. Båda tror jag innehåller väldigt mycket luma och croma vilket gör dem lätta isolera i ett färghjul.

 

Jobbar man ex. med DV eller vissa typer av SD-video har man också en reducerat färgupplösning (4:2:0, 4:1:1 eller i bästa fall 4:2:2). Då är det ett stort plus att ha mycket luma-info och där tror jag greenscreen funkar bäst. Man vill också gärna ha färger som sticker ut från scenen - rosa återfinns ofta i hudtoner ex.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...