Gå till innehåll

Göra en filmklappa


damtralla

Recommended Posts

Vill du bara ha en klappa för syns skull, eller ska du ha den för att du spelar in ljudet separat? Om du nu inte ska spela in separat (för det är väl först då som man verkligen har användning av en klappa) så kan du ju lika gärna bara ha en whiteboard och skriva upp scennummer osv på.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag köpte en klappa på Universal Studios, då jag var i Orlando. Dock är den mer gjord som en souvenir än för filmproduktion, men den duger och var billig.

 

Ett tips: Om du någon gång ska besöka en liknande park, köp så många klappor du kan! "riktiga" klapper kan vara ganska dyra!

Länk till kommentar
Share on other sites

Asbra!

 

Mja, jag filmar huvudsakligen med ljud och bild tillsammans. Så själva klappan i klappan är rätt onödig, rent praktiskt. Men det är en aning coolare :P

 

Ska köpa en whiteboard på clas ohlsson (varför stavar man gärna det claes?!Jag gör det oxå ibland.. mysko)

 

Förästen.. vad betyder "roll" som står på klappan? Finns väl "roll" "Scen" "Take" och lite annat smått och gott. Fattar allt utom roll...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=_nemo_]Vill du bara ha en klappa för syns skull, eller ska du ha den för att du spelar in ljudet separat? Om du nu inte ska spela in separat (för det är väl först då som man verkligen har användning av en klappa) så kan du ju lika gärna bara ha en whiteboard och skriva upp scennummer osv på.[/citat]

 

åå det e ju inte något kul

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
  • 3 månader senare...

Jag undrar om ni har ritningar på hur man gör en egen filmklappa? För jag såg i forumet att en kille gjort en själv , precis en sådan jag vill ha. Och den han gjorde , så gjorde han att man kunde skriva med tusch och just därför vill ja ha en sådan , inte med krita för det blir bara kladd. Och ja vill undvika aatt köpa när man kan göra egen , men har ni inget tips så tipsa mig om vart jag kan köpa billiga där man använder tusch.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tusch låter inte som nåt vidare att skriva på en klappa med om man vill kunna återanvända den. Whiteboard-pennor funkar på vilket glatt material som helst i princip, ex. plexiglas eller plast. Borde väl inte vara så svårt att tillverka en klappa av en plexiglasskiva med ett papper med nån layout utskrivet som man limmar fast på baksidan och sätter fast i två fyrkantsstavar av trä eller aluminium som man fäster ett gångjärn i?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 9 år senare...

Återupplivar en nio år gammal tråd. Om det finns någon mer tråd om att bygga filmklappa själv, så har jag missat den, tipsa gärna.

 

Tänkte visa min filmklappa, då jag precis blev klar med att göra den. Tänkte även fixa en bygginstruktion på min egen site senare.

 

Jag är inspirerad av flera guider: Black and blue och Frugal Filmmaker och några till.

 

Min filmklappa består av:

 

  • En clipboard från Ordning och Reda, 59 kr.
  • Två träpinnar gjorda av en kvadratisk furustång från Bauhaus 27x27 mm. Den kommer i längd om någon meter, och kostar runt 30 kr, så såga till två långder som är 315 mm långa.
  • Gångjärn 25 mm + fyra skruvar för gångjärnet. Platsen för gångjärnet fixas med såg och stämjärn. Förborras.
  • Två långa skruvar (5mm diameter och 40 mm långa), fyra brickor och två muttrar för att fästa nedre träbit i clipboard. Borra rakt igenom trästång och clipboard på en gång. Ha några mm mellan nedre pinne och clipboard på baksidan, så övre klappan bara träffar nedre klappa och inte clipboard. Renare ljud, håller längre.
  • Laminerad lapp med rutor på som "Produktion", "Tagning" nr osv. Man kan skriva på den med whyteboardpenna, det var iden. Att göra en sådan i ett program var lätt. Färgskalan är ungefär RGB och CMYK + en 18% grå först och en 50% grå i slutet.
  • En extra pappersklämma.

 

Fiskbensmönster ritat med vinkelhake sedan ifyllt med glödritningspenna. Man kan måla istället eller köra med tuschpenna.

 

Pinnarna är lackade, tre gånger.

 

Totalt mått: 315x275 mm.

 

Total kostnad: Har inte på öret, men skruvar och gångjärn, lack, laminering och pappersklämma kostar inte många kronor. Säg 30 kr för de sakerna. Så 59:- clipboard + 30:- fyrkantsträstång + 30:- pryttlar = 120 kr.

 

Behöver du köpa borrmaskin, borrar, penna, japansåg, vinkelhake, tumstock, stämjärn, träfil, glödritningspenna, tumstock, lack, pensel, sandpapper, limklämma/tving (för borr och sågning), lamineringsmaskin, lamineringsfickor och färgskrivare, som var nog alla grejer jag använde vid tillverkningen, så kostar det förmodligen lite mer. :)

 

En lite mindre whyteboard filmklappa Cambo 28x18 kostar för jämförelsens skull 1295 på Scandinavian Photo. Men sådana för krita går på 20-30 kr och det finns även andra varianter. Har sett priser mellan 20 till 1295.

 

Feedback?

IMG_3343_Filmklappa1.jpg

IMG_3351_Filmklappa2.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för tips StenR, men denna tråd handlade om att bygga en filmklappa och det var därför jag skrev i just denna tråd. Istället för någon av det 20-tal trådar som handlar om var man kan köpa en filmklappa (sök på det så ser du). Den på Buttericks som även finns på TGR nämns flera gånger i olika trådar och den varianten (trä, krita) finns förutom där även på en masssa ställen.

 

Jag ville dock ha en för whyteboardpennor och lite större för jag tror inte på kombinationen kameraväska och kritdamm bland annat. :)

 

Någon feedback på konstruktion, utförande?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...