Gå till innehåll

Filma med steadicam, första gången.


Mikael_hs

Recommended Posts

ska ni hyra den eller? isåfall hyr den en dag extra och öva en hel dag är nog mitt tips.. jag testade en på ljud, ljus och bildmässan och där förklarade han vad man skulle tänka på men det tar ju ett tag innan man lär sig

Länk till kommentar
Share on other sites

novellfilm, brukar ligga på runt 30 min och 5000:- e ju ingenting för en så lång produktion. kanske ge mat åt skådisar, skjus, band osv är att prioritera innan en steady? SFI kan ni ju söka hos men det kommer ni aldrig att få utan ett seriöst produktionsbolag. testa få sponsring av cateringfirmor och lite sånt. brukar funka...annars så är resurscentrum andra alternativ. lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack. Bor i stockholm, och är osäker på om "vårt" filmcentrum sysslar med sponsring, men får kolla. SFI är nog kört... ;p

Apropå mat o dyl så är det under kontroll, gratis. Så det är nog lugnt

Det som vi betalar för just nu är kamera (sony pd 150 1000 spänn en vecka) samt steadicam + rökmaskin för en dag kanske.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag frågar som Garrett Brown (Stedicamens fader) skulle gjort: Vad ska du använda Steadicamen till?

 

Raka åkningar in? Det fixar du utan nån direkt träning.

Raka åkningar baklänges? Det fixar du med en veckas träning.

Fasta åkningar med ett motiv som rör sig? Om underlaget är det rätta fixar du kanske det med en veckas träning.

Åkningar som använder pan och tilt? Fixar du det på en vecka så kan du ta jobb som operatör efter inspelningen.

Åkningar som slutar i perfekta stop från helbild till närbild? Grattis! Fixar du det på några månader är du en av världens femtio bästa operatörer. Om du inte tror att du fixar det; hyr en dolly istället. Det blir garanterat mycket bättre.

 

Men allt är ju en frågan vad man är ute efter. Om man vill att Steadicamen ska flyga perfekt har man höga krav. En del använder den ju mest som en stabilisator för handkameratypiska bilder och då blir ju kraven så mycklet lägre att det kanske funkar. Riktigt bra steaduicam är sällan man ser. Hyr Ronin med Robert DeNiro. 100% steadicam av en av världens bästa operatörer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vore det smartare att fixa en enklare stabilisator istället? Kan t.ex. hyra en Sachtler Artemis DV för 300 spänn dagen och det Det är betydligt billigare än steadins, 700

Vi ska nog både pana och tilta, gå backåt och framåt... kommer det gå åt helvete med en steady? Någon som vet om Sachtler Artemis DV är bra? Det är en simplare form av stabilisator (bifogat bild)

Tack för allt ni kan hitta på! Behöver verkligen hjälp med detta =P

artemis.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Mikael_hs]Vore det smartare att fixa en enklare stabilisator istället? Kan t.ex. hyra en Sachtler Artemis DV för 300 spänn dagen och det Det är betydligt billigare än steadins, 700

Vi ska nog både pana och tilta, gå backåt och framåt... kommer det gå åt helvete med en steady? Någon som vet om Sachtler Artemis DV är bra? Det är en simplare form av stabilisator (bifogat bild)

Tack för allt ni kan hitta på! Behöver verkligen hjälp med detta =P[/citat]

 

Tänk så här: Ingenting blir ju bättre av billigare utrustning. Eller hur? Men å andra sidan är det väl klokt att inte lägga ned extra pengar på en rigg man inte kan operera om man har kravet ställt att det ska bli bra. Alla kan lära sig operera Steadicam. Få kan lära sig att göra det bra. Steadicam är precis exakt som dans. Alla som går en kurs i tango blir inte dansgudar. Steadicam är en stabilisator som utnyttjar människans egen kropp. Är man osmidig, har dålig motorik och känsla för rum och orientering är det kört att operera bra. man kan säkert operera. Men det blir inte bra. Gör enkla tester med en billig DV-kamera. Håll den i handflatan och gå framlänges. Sedan vänder du dig om medan du går och håller fortfarande kameran riktad framåt och fortsätter gå. Strunta i att det skakar lite av dina steg (det är dom som Steadicamen ska absorbera) men lyckades du hålla horizonten rak genom hela tagningen. Om du kunde det tycker jag att du ska öva några dar med en Steadicam.

 

Och Stedaicam är ju ett komplement. jag förstår inte alla som använder Steadi till allting. Det är sånt som har gett den lite dåligt rykte bland petiga fotografer. Det fulaste som finns är en stillastående bild som "vinglar" och avslöjar att kameran sitter på en Steadicam och inte ett rejält stativ med ett bra huvud.

 

Om man vet vad man gör så kan ett vanligt enbensstativ med eventuellt lite fasttejpad tyngd ge ett minst lika bra eller bättre resultat än en Artemis. Artemis och den typen av ursprungliga Steadicamlösningar (det var den första designen) är väldigt begränsade i tilt.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Mikael_hs]ok. Så det ger inte några fördelar alls att hyra en handheld steady jämfört med att meka med en tripod? Varför ger handheld inte någon bra tilt?

tacksam för svar! =)[/citat]

 

Vet inte riktigt om jag förstår hur du menar. Alla Steadicams är ju handhållna. En del avlastar armen med en fjäderarm stödd på en kroppssele. Fördelen Artemis vs. t ex en Glidecam eller Steadicam Mini är att den är tokigt billig. Den är ju så billig att man skulle överväga att köpa den istället för att hyra. Så priset är fördelen. Den har inget kvalitéövertag över en "riktig" Steadicam. Eller...allt beror ju på operatör. Steadicam är bara en förlängning av kroppen.

 

Anledningen till att Artemisliknande varianter ger dålig tilt är för att dom slår i handtaget. En stor steadicam kan rotera varvet runt och har ingen som helst tiltbegränsning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ah jag fattar. Tänkte fel på tilt, tänkte att man "höjde" kameran. Tack så mycket!

Tror faktiskt det skulle räcka med en Artemis i så fall. Med 0 erfarenhet av båda lär man ju kunna få ungefär lika lite "skak" med vilket som (artemis vs. steadycam med arm o väst), eller?

Länk till kommentar
Share on other sites

Känns som jag misslyckas med att få fram en viktig poäng: En Steadicam gör väldigt lite. En dålig operatör får säkert ett bättre resultat med vanlig handkamera. Det är svårt att operera stedaicam...eller Artemis. Steadicam är en "förlängning" av operatörens kropp. Artemis är samma sak. När man vill ha bra steadicam ska man leta efter i förssta hand en operatör. Inte själva steadicamen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag gjorde en novellfilm förra året som vi till 99% filmade på en steadicam.

Det jag ville prova då var att kunna jobba snabbt men ändå låta bli handkamera grejen.

Vi hade bara 3,5 dagar att filma den (som blev 25 minuter)

Men vi använde liksom steadicam ganska statiskt - dvs sprang inte

omkring med den för att man kunde, utan tänkte mer "stativ" fast med möjligheten till små finesser.

Måste erkänna att jag blev väldigt förtjust i att jobba så med steadicam och kommer helt klart göra det igen.

En fördel är såklart att jag har en bra operatör.

För min del så känns det ganska optimalt att skjuta på steadicam.

Jag vill gärna kunna jobba snabbt och hålla igång ett flow.

Sen ur foto synpunkt så kanske det inte alltid blir så himla snyggt/kul/fränt men det är en kompromiss jag gärna tar.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=tuco]Jag gjorde en novellfilm förra året som vi till 99% filmade på en steadicam.

Det jag ville prova då var att kunna jobba snabbt men ändå låta bli handkamera grejen.

Vi hade bara 3,5 dagar att filma den (som blev 25 minuter)

Men vi använde liksom steadicam ganska statiskt - dvs sprang inte

omkring med den för att man kunde, utan tänkte mer "stativ" fast med möjligheten till små finesser.

Måste erkänna att jag blev väldigt förtjust i att jobba så med steadicam och kommer helt klart göra det igen.

En fördel är såklart att jag har en bra operatör.

För min del så känns det ganska optimalt att skjuta på steadicam.

Jag vill gärna kunna jobba snabbt och hålla igång ett flow.

Sen ur foto synpunkt så kanske det inte alltid blir så himla snyggt/kul/fränt men det är en kompromiss jag gärna tar.[/citat]

 

F-n, de krävde "körkort" för steadycam när j skulle hyra. Fick bygga min egen... Funkar jättebra till det mesta men inte till allt. Vart kan man hyra utan "kortet"?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=simonrahnster]På http://www.litegrip.se ska du kunna hyra utan licens[/citat]

 

Anledningen till att dom vill att skolade operatörer hyr är för att riktiga steadicams är finmekaniska under och i händerna på en outbildad person går dom världigt lätt sönder + utgör faktiskt en hel del fara. Jag har sett amatörer filma från bryggor med fulla riggar. Det säger allt och det är det uthyrarna vill undvika.

 

Nu är det såklart mindre riskabelt att använda lätta steadicams vör små videokameror men det är fortfarande rätt avancerad teknik (inte Artemis då men...)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag och kompis byggde en enkel enligt principen:

 

http://www.cs.cmu.edu/~johnny/steadycam/

 

Vi fick ihop vår modell för 0kr, sedan köpte vi faktiskt en burk mattsvart färg och målade den. Färgen var det enda som kostade oss.

 

Den gör ju vad den ska, den separerar kameran från handens rörelser, och det är väl det den är tänkt att göra? Sen gäller det att kunna röra sig smidigt med den för att få snygga åkningar. Tränar man lite så går det nog.

Länk till kommentar
Share on other sites

nackdelen med de hemmagjorda enhands steadycams är just att man måste vara arnold för att palla ta fler än 2 tagningar med en ordentlig kamera på den, sen så är du helt begränsad att jobba med focus manuellt. tycker jag är ett stort minus att man måste ha kameran på automatinställningar för kunna filma något.

Länk till kommentar
Share on other sites

"sen så är du helt begränsad att jobba med focus manuellt. tycker jag är ett stort minus att man måste ha kameran på automatinställningar för kunna filma något."

 

Som jag förstått det så finns det enhands-steadys att köpa som man opererar med bara en hand, vilket gör att du kan använda den andra handen för t.ex. kamerans focus

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...