Gå till innehåll

Mini35 hemmabygge


Nikolaj

Recommended Posts

Hej!

Jag är ny på forumet, men har tagit mig tid att läsa

en stor del av det som erichoman, bouveng och andra

skrivit om sina experiment med Mini35-adaptrar för att

få ett kort skärpedjup motsvarande 35mm-film.

 

En sak som aldrig riktigt framgick av diskussionen (som

var för typ ett år sedan) är:

 

* Fick någon någonsin ett bra resultat med roterande CD-skiva?

På erichomans sida ger han filmexempel, men de är alla gjorda

med en långsamt roterande skiva vilket ger flimrig bild. Sedan

gick han över till ett kraftfullare batteri och då ska flimret ha

försvunnit (skrev han). Men han gav bara stillbildsexempel, ingen

filmsnutt så att man kunde se med egna ögon.

 

OM metoden med roterande skiva funkar, kompletterat med semi-

transparent mask för att motverka vinjettering samt ett stablit

bygge rent allmänt, så är man ju framme: en mini35-adapter utan

gryn eller vinjettering! Låter ju jättebra! Någon som vet aktuell status

för experimenten med mini35-adaptrar?

 

Man kan hyra sådana för 1500/dag, men har hört att inte ens dessa

adaptrar ger bra resultat...

 

Nikolaj

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Nikolaj]Man kan hyra sådana för 1500/dag, men har hört att inte ens dessa adaptrar ger bra resultat...[/citat]

man kan hyra dem för under tusen per dag också. nåväl, vad jag egentligen skulle säga är att det blir jättebra resultat med p+s techniks adaptrar. får man inte det gör man fel.

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

ja, det fungerar utmärkt med en roterande skiva och ja resultatet blir skitbra. nackdelar:

1. allt filmas upp och ner

2. det är svårt att ställa in lådan så perfekt att man få bort de svarta kanterna i hörnen helt, förvinner ju helt om man "sträcker" ut bilden efteråt eller med fusk-widescreen.

men bilden blir ruskigt grym. funkar bäst utomhus där man ser skillnaden mellan personen, byggnaderna och himmlen.

 

kolla in på. http://www.adapterplace.com, den här adaptern skakar och roterar inte skivan. blir inte så stor skillnad iof.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har precis beställt en Letus35A (med nyare achromat) från

Adapterplace och ska berätta hur det blir.

 

Vilka är nu alternativen?

 

Letus35

Letus35A

P+S Techniks adapter

RedRock Micros adapter

Guerilla35's adapter (har den börjat säljas? Förstår inte riktigt)

 

Letus35 är BILLIG. Den kostade $300 + $50 för bättre achromat +

$20 för expressfrakt.

 

Blir knappt 3000 spänn.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är det som är det fina. Den är ordentligt billig. Vad är haken? Jag har hört att den är lite väl matt så att bilden också blir väldigt matt. Stämmer? Det kan väl isåfall avhjälpas av att höja kontrasten lite i efterarbetet kanske?

 

Guerilla35 har inte börjat säljas ännu. Det skulle de isåfall gått ut med på hemsidan. De bara testar och testar. Den är inte ett alternativ för mig dock då den är dubbelt så dyr som en micro35 från RedRock Micro.

Att den är statisk är väl i och för sig ganska trevligt.

 

$300 + $50 + $20 = $370 = 2 849,78 SEK i dagsläget. Blir man tvungen att betala frakt även om de säger följande saker på hemsidan?

 

"Any combination over $200 will have free shipping."

 

"Price: $300 each includes shipping to anywhere in the world."

 

Det verkar skumt.

Länk till kommentar
Share on other sites

En sak man skall tänka på när man tycker att P+S Techniks grejer är dyra är att dom är "pro grade". Letus35 och dom andra är inte ens "Prosumer Grade" utan spejsade hemmabyggen. det betyder i regel att om adaptern utsätts för påfrestning går den sönder. "Pro grade"-prylar går att tappa i golvet eller utsätta för annan påfrestning utan att dom går sönder ohjälpligt. Letus35ans mattaskiva hänger i små oerhört primitiva gummisnoddar som kommer att 1. precis som vilka andra hushållsgummisnoddar som helst torka och gå sönder och 2. dom håller inte mattskivan stadigt på plats vilket är typiskt för hemmabyggen. Man får avancerad ingenjörskonst för pengarna om man köper en Mini35a och ett roligt entusiastbygge med delar från Clas Ohlson om man köper ett hemmabygge. Man kan vara kreativ med båda varianterna men man är betydligt tryggare med en dyrare variant. Modellerna med fasta mattskivor tror jag inte på alls. I små webbklipp ser det säkert jättebra ut men på en 23" Dell lär det se skit ut.

Länk till kommentar
Share on other sites

Naturligtvis. Men vi äro inget annat än fattiga entusiaster ännu. Så hemmabyggen får duga i det här stadiet. En mini35 kostar ju dubbelt så mycket som en bra miniDV-kamera, plus att man ska ha 35mm filmkameraobjektiv till den. Har jag rätt? Så där springer det iväg till drömsummor direkt.

 

Fördelen med Letus35 är väl att man kanske vågar öppna den och fixa den själv när gummisnoddarna torkar ut. För man har ju inte direkt betalat 70 papp för den. :)

 

Jag är lite nyfiken på de statiska modellerna faktiskt. Utan rörliga delar går den ju inte så lätt sönder vid häftiga rörelser och dylikt. Man får ju grynig bild såklart, men det får man leva med som glad amatör. Det finns ingen lösning som är 100%.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag frågar gärna efter detta reslultat, med kort skärpeljud, emn vet ni om det finns ett ännu billigare sätt att enbart ändra skärpedjupet? Jag har mycket manuella inställningar på kameran, men även vi kortast skärpedjup förefaller inte skillnaden så stor. Jag har en Panasonic nv-gs120 - en av de kameror i den prisklassen som har 3CCD (men det är en annan historia). Har någon ett tips hur jag ska göra?

Länk till kommentar
Share on other sites

det går inte att minska skärpedjupet på annat sätt än att öppna gluggen eller flytta motivet närmare (antingen genom att zooma in eller minska avståndet). ett trick dock är att zooma in och flytta bak kameran till samma utsnitt. skärpedjupet i sig blir i stort sett exakt detsamma, men det som hamnar ur skärpa blir mer ur skärpa. så om du vill ha skarpa skådisar mot en vägg av blurr är det så du ska göra. användbart i plottriga miljöer som skog och stadsmiljö till exempel.

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Norbert]Simon, du kan ställa dig längre ifrån och zooma. Det ger ungefär samma effekt.[/citat]

ah, jag var för långsam, men jag skulle inte kalla det för samma effekt -- med 35mm kan du ju på ett helt annat sätt välja var skärpeplanet ska vara, inte bara blurra bakgrunden.

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, i för sig. Det alternativet, att backa för att ge suddig bakgrund har jag testat. Men om man är ute efter kort skärpedjup i alla lägen så är väl det bästa alternativet en adapter, eller? - varefter jag kopplar på ett vanligt systemkameraobjektiv? Eller är det videokameraobjektiv?

 

Min DV-kamera är f=2,42~24,5mm (inbyggt objektiv), men det är även en skrivfattning i änden, men vanliga objektiv har ju ett annat fäste.

 

Kan ni förklara hur och vad den här adaptern gör och, vad som specifikt blir bättre. Tack på förhand! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Simpelt uttryckt så tar man en billig stillbildskamera objektiv och låter den projicera sin bild på en genomskinlig skiva istället för film... denna skiva sätter du fokus på med din videokamera, bilden blir uppochned men det går att fixa med magnet(för att underlätta inspelningen) och i post.

 

Mattskivan ersätter 35mm-filmen och den "scannas" av kamerans ccd...

 

Det som blir bättre är att skärpedjupet minskas, om man tar killen i skogen som exempel, med denna optik så kan du med lätthet sätta skärpan på kroppen medans hans utsträckta armar hamnar ur fokus.

 

Tänk dig inspelningen av TRON, då DP'n frågade om regissören ville ha skärpan på höger eller vänster öga, lite extremt men så projicerades den bilden på ett negativ som var 70 mm stort.

 

Jag har själv nu beställt en letus35, och fixat objektiv från blocket... nu är det bara att vänta och se... Jag har egentligen ingen erfarenhet av sådan optik sedan förut, så det får bli lite trial&error... och torkar det och så så får jag väl öppna och byta. Det är ju hemmabygge. Heh, jag kanske kan förbättra den tillochmed.

 

skrivfattning? menar du filtergängan? det är på den som du sätter dit mini35 adaptern och på adaptern sätter du ditt objektiv (om du har rätt sorts adapter)

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad jag förstår så har Munthe direkt erfarenhet av Letus35, och tycker att bilden blir litet för oskarp för att det ska vara godtagbart. Eller?

 

Jag har också upptäckt att Munthe är mannen bakom den där ubåtsfilmen

som Richard Froelich och Casey Clark är med i. De spelade med i ett försök till film som jag gjorde! Den filmen spelades till viss del in i skogen; där önskar man verkligen att man haft en 35mm adapter!

 

En fråga: vet någon vad P+S Techniks adapter kostar? Jag hittar inte prisuppgifter på deras sida.

 

Nikolaj

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Nikolaj]Vad jag förstår så har Munthe direkt erfarenhet av Letus35, och tycker att bilden blir litet för oskarp för att det ska vara godtagbart. Eller?

 

Jag har också upptäckt att Munthe är mannen bakom den där ubåtsfilmen

som Richard Froelich och Casey Clark är med i. De spelade med i ett försök till film som jag gjorde! Den filmen spelades till viss del in i skogen; där önskar man verkligen att man haft en 35mm adapter!

 

En fråga: vet någon vad P+S Techniks adapter kostar? Jag hittar inte prisuppgifter på deras sida.

 

Nikolaj[/citat]

 

Bilden kan nog funka för vanlig DV om man är ute efter en lite råare look (med mycket korn). För HDV funkar den inte.

 

Problemet med adaptrar som användert småbildsoptik är att den optiken inte är gjord för manuella skärpedragningar. Man drar skärpan från macro till oändligt på ett kvartss varv. På filmoptik är den utväxlingen på ett helt varv - vilket är nödvändigt för att kunna följa med en skådepelatre genom ett rum. Särskilt när skärpedjupet blir så kort som med dom här adaptrarna eftersom dom släpper in så lite ljus. Men för rena experimentgrejer kan dom ju vara kul.

 

P+S adaptern kostar ca 80 000 kr.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmmm... okej, tack för uppgifterna.

 

Man får väl göra sitt bästa helt enkelt: kanske skriva

en storyboard med så få skärpedragningar som möjligt

(dvs stillastående motiv) samt låta filmen utspela sig

utomhus i dagsljus hela tiden....

 

Förresten, har du märkt av det fenomen som kallas

"ghosting" med Letus35-adaptern? Dvs att vissa ljusstarka

objekt som borde vara oskarpa framträder relativt skarpt

i bild (ser konstigt ut!).

 

Märks det med P+S Techniks adapter?

 

En del snack om fenomenet på amerikanska sajter, så jag

undrar bara.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det där med att fokuseringen sköts på ett kvarts varv går ju att kompensera; sätt fast en lång pinne i fokusringen så måste du dra mycket längre för att förändra skärpan... det blir inte snyggt på kameran och den kan väl komma i vägen lite och det sabbar väl balansen för handhållet filmande, men, men... man kan ju inte få allt härivärlden...

Länk till kommentar
Share on other sites

man får väl sätta en graderingspinne därute på lagomt avstånd... nä nu blev det lite väl löjligt även för mig... tänk vad man kan göra sig för när man inte vill lägga ut de extra slantarna för riktiga prylar...

titta bara => http://img169.imageshack.us/img169/1048/figrigdelux25cb.th.jpg Tänk dig att få se en sådan skapelse på inspelningsplatsen... och att folk förväntar sig att man ska sköta den själv...

Länk till kommentar
Share on other sites

eller varför inte prova med en transparent 360-gradskiva som som du skär upp i mitten så att du får en ring och sen fäster med nån typ av grå styv skumplast runt objektivet med.

Ja varför inte trä-naturens eget materialförråd,helst kärnfura från övre Norrland.

Länk till kommentar
Share on other sites

munthe, den glajdar... tänkte bara att den kanske stabiliserar lite... jag ville bara slänga med alla små finnesser och lösningar som jag sett hittils folk göra... jag skulle ju kunna ta med en sån där kulled på den stången men det skulle inte funka särskilt bra med fokuspinnen... men vem har sagt att allt ska vara enkelt...

 

wee, nu har jag en Canon FD zoom-lins, och fokusen ställs in på nästan ett helt varv ;) den du, jag slipper snickra det iallafall... Nu är det bara att vänta på adaptern, om jag inte får för mig att bygga en egen medans bara för skojs skull...

testade för skojs skull att låta den projicera mot kopieringspapper, och som väntat så fick jag en bild därpå, men det krävs just nu ohyggligt med ljus, som ni redan nämnt... det är alltså därför man har blixt på kameran :)... fan va dum jag känner mig... hoppas att mattskivan är lite mer "ljuskänslig"...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...