Gå till innehåll

Kran?


ungfilm

Recommended Posts

  • 8 månader senare...

Jaa, faktiskt är det det .. :) .. jag är till och med mitt uppe i processen ..

 

min kran bygger på samma princip som kranen på dvmoves.com .. fast lite klenare då jag inte tänker ha nårra tyngre grejor på min ..

 

än så länge verkar det lovande om inte det var för det lilla svajet som finns i fyrkantsjärnet jag använder mig av .. hoppas dock detta försvinner när kamerafästet och röret på ovansidan kommer dit, vilket kommer hjälpa till med stabilitet .. förhoppningsvis .. :)

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

deras demo är övernajs .. :) .. bästa åkningen är den som börjar på mattan och sen svänger upp med värsta flytkänsla .. hehe

 

tog lite bilder för nårra timmar sen .. har hunnit att sätta dit översta röret oxå, efter att jag tog bilderna , så det enda som är kvar att göra är kamera huvudet .. sitter just nu och funderar på hur det ska göras enklast, innan jag skrider till verket .. :) ..

 

vad man inte ser på demofilmen, är om dom spänner fast röret som ligger i sin vagga, eller den ligger lös hela tiden .. detta är nått jag får testa mig fram till, men jag anar att jag måste spänna fast röret så det inte ligger och glider ..

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Wow nice work.. Keep it up.. tha english style.. Jag har hittat en levarantör till liknande kranar här i sverige.. Men de står inte hur mycket de kostar.. Antagligen en hel del.. Kanske är billigare att bygga eget... Men hur mycket har det kostat att bygga din hitills?...

Länk till kommentar
Share on other sites

usch, ja .. att köpa en kran kostar nog en hel del kan jag tänka mig ..

 

min kran har kostat mig drygt 400:- hittills .. :) .. men, frågan är ju hur bra det blir till sist .. antingen chansar man och kanske smäller upp en relativt liten summa på ett hemmabygge, eller så köper man en kran för en stor summa som garanterat fungerar .. själv har jag ju konstant pengabrist, så därför fick det bli hemmabygge för mig .. hehe ..

Länk till kommentar
Share on other sites

Charles!

 

Kranen är inte riktigt färdig, men snart .. vääääldigt snart :) ..

 

Och visst, klart att du får lägga upp bilderna på HBS, eller publicera dom i din bok! .. är du som är skaparen av HBS, eller? .. en av mina favosajter, helt klart! :D .. hjälpte mig mycket när jag försökte bygga en Steadicam, vilket inte gick så himla bra, dock .. hade inte dom rätta verktyget ..

 

jag blir väl förmodligen klar med kranen i veckan, och då kan jag ta lite mer bilder o ladda upp här på forumet .. eller så kan jag maila till det ..

 

:D

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för de fina ord Ronnie. Boken handla om min rig och hur det gick till. Det finns också förklaring om steadicam och hur det fungera. Det finns också bilder på andras riggar(om det stava så).

 

Det finns tips om vad skulle unvika och vad man ska använda. Det finns också tips om olikor arm formula med hjälp av många länkar man besöker, särskild var man kan hitta bra info om steadicam eller forum som kan hjälpa dig att bygga en system för inspirationer. Man kan säga att boken är som en Coffee Table bok men det finns bra information.

själv klart är HBS den första hemsidan med många idéer.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Tjena Charles!! ..

 

har tyvärr inte hunnit mecka nått i helgen, då mitt band hade en spelning i lördes så all koncentration fick gå till detta .. :)

 

Men jag hann dock med att köpa lite material igår. Så fort det dyker upp en ledig stund så blir kranen klar på ett nafs .. hehe .. :)

 

jag hoppas inte att färdigställandet av din bok är fördröjd pga av mina försenade bilder .. hehe .. om det är extremt bråttom, så hoppa gärna över mina bilder, det e lugnt .. men som sagt .. det är inte mycket kvar och jag hoppas på att en ledig stund dyker upp nu i veckan. I värsta fall blir det till helgen .. :) .. I bästa fall blir det nu i eftermiddag .. hehe ..

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Hallåå jaa!

 

Den är så gott som klar nu. Vissa saker behövs dock göras om, och vissa saker saknas, men grunden är färdig. Jag har till och med hunnit att testa den lite, har tänkt att lägga upp litet filmklipp vid ett senare tillfälle om ni är nyfikna hur bra åkningar den kan göra. :)

 

Själv är jag inte nöjd med över hur det blev, då den känns lite för flimsig och ostabil.

 

( min far ska alltid kompromissa när man diskuterar olika lösningar med han. "Nänä, den behöver väl inte vara så grov? Den ska ju bara bära en liten kamera." .. hehe ;P )

 

Tror jag måste ha större fyrkantsjärn. Ett kamerahuvud behövs oxå. Hmm. Får se vad jag gör.

 

Om ni funderar på att bygga något liknande, så se till att ni väljer rätt material. Se verkligen till att fyrkantsjärnen inte böjer sig. Köp STORT, för att vara på säkra sidan.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 8 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...