Gå till innehåll

Dolly


hasole

Recommended Posts

Någon som känner till hur man bygger en bra Dolly eller har förslag på "fiffiga" lösningar för att göra åkningar.

Hörde om några som gaffade fast kameran på en (ett?) Skateboard. Det funkar inte kan jag berätta.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har skrivit i min anteckningsbok om saker som är bra att komma ihåg;

att en bagagevagn funkar bra som en dolly om man har snålt med luft i hjulen. Den är stabil, har lagom massa och mjuk gång. Om de som puttar och styr sköter sitt jobb kan kameramannen koncentrera sig på filmningen. Om nån kan bekräfta detta så stryker jag under i min anteckningsbok.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Ett förslag är att skaffa en bra (rak) stege, alltså en stege som inte är upp säll bar utan bara i ett eller lera stycke men som länkas samman på längden. Sen köpper du lite hjul och trä.... eller köpper du en färdig dolly "vagn" som passar till steg rels (det finns) dom är inte gratis precis, men är så klart grymt mycket billigare än riktiga dollys.

 

Mvh/ Martin

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har en tidning där de va en annons om just en sån vagn! men jag har inte de i huvudet! (ska kolla upp de) =) Men som sagt man kan bugga egen. Her även sätt bilder på folk som har anvädt sig av runda rör som räls istället för stege. Men det är en stor fördel att använda stege för det är billigt och bra!

Men som sagt jag ska kolla in tidningen!

 

Mvh/ Martin

Länk till kommentar
Share on other sites

sound_front: jag fattade INGENTING av din beskrivning (förutom att du stavade väldigt illa):

"alltså en stege som inte är upp säll bar utan bara i ett eller lera stycke men som länkas samman på längden. Sen köpper du lite hjul och trä"

 

Ska han bygga en Alfons Åberg-helikopter?

Det är säkert en bra ide, jag bara tänkte om du kunde utveckla den lite.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag trodde inte detta va ett prestige forum som alla andra men de va de tydligen! Och ursäka min stavning: chilly_schrimp, Bättre Kaon jaaug intööö. Jo alltså istället för att köpa sig en rak och riktig (Dolly) som kostar 10000kr bara att hyra. så frågade: hasole om någon hade lite tips om man skulle fixa ihop en egen. Och så skrev jag att det är smart att utgå från en stege som räls, istället för att försöka svetsa ihop en egen jävla järnväg. =) och det finns att köpa dolly-vagnar som är till för att rulla på stegar. dom är dessutom "billiga" och är till för DV kameror.

 

Mvh/ Martin

Länk till kommentar
Share on other sites

Okey! Då ber jag så mycket om ursäkt jag med! Fick en snabb känsla av att detta va ett forum där folk ville visa vem som hadde rätt & fel, mest erfarenhet osv. Men som tur var det bara min dåliga intution (ingen aning hur det stavas) *ler* ... Menar bara att det finns så många liknande web sider om andra saker, där folk blir helt sjuka/besatta och ska hela tiden visa rätt och fel! men men nog snackat om detta. Jag har en video-tidning där hemma så jag ska kolla upp om företaget som sålde denna mystiska dollyn har en hemsida.

 

Mvh/ Martin

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...
  • 4 veckor senare...

Kul länk V-Bo...

Ska kika runt lite där se'n.

 

 

En annan variant som jag ännu inte provat är ganska fiffig måste jag säga. (dock inte jag som kommit på den)

 

Ta en resväska som är väldigt lufttät. (ett måste)

Anslut en Cykelventil eller bilventil i sidan.

Anslut 2st brandslangs anslutningsstycken.

Införskaffa 2 brandslangar och plugga bägge i ena sidan så dom alltså bara är öppen i ena ändan.

Skaffa en claesohlsson motordriven bil/cykelpump och pumpa upp trycket i resväskan med slangarna anslutna.

 

En annan variant är att du slopar högtrycket i resväskan och bara använder den som försvar att flytta riggen snabbt och enkelt. Men att man i resväskan istället har ett stålrör som går från ena anslutningen av brandslangen till den andra. Den skall alltså bygla över och fördela lufttrycket. Sätt en cykel eller bilventil på stålröret och isolera högtrycket till röret och de två slangarna.

 

Fast den här riggen är ju bara till själva rälsbygget.

Se'n får man mecka till en liten dollyvagn också. Men det fanns ju rätt många trevliga varianter av det på hemsidan som V-Bo rekommenderade.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
  • 4 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

[citat=rebellronja][citat=Stockholm]Ah och Norbottens konstruktion är antagligen likadan som du hittar på http://www.homebuiltstabilizers.com/dollies.html[/citat]

 

 

Jepp, ser bekant ut![/citat]

 

 

Har prövat ovan nämnda konstruktion nu.

GRYYYYYMT! Väldigt stabila o fina åkningar.

O så billigt att bygga själv att man vill gråta en skvätt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...