Gå till innehåll

7d


Johan1983

Recommended Posts

Förlåt att jag tar upp GH1 i tråden. Men svårt att inte jämföra.

 

Båda har det. Somliga säger att GH1 är lite bättre. 7D är i alla fall lite bättre än 5D. Var inte rädd. Bara en sån grej som att sätta kameran på ett stativ och hålla i stativet istället för kameran hjälper otroligt mycket då det eliminerar de små ryckiga skakningarna som tillsammans med jello annars har en ful effekt.

 

Ok. Känns som det inte är till 7D:s favör då. Men som sagt, jag uppfattar inte Jelly-effekten i videor på youtube/vimeo jag tittat på. Finns det någon riktig skräckvideo med någon av dessa kameror där det syns som bäst/värst?

 

Du får en förstoringsfaktor eftersom sensorn är mindre. Delar av bilden hamnar utanför sensorn. Exempelvis blir 50mm som 80mm på en 7D (1,6x förstoringsfaktor) och som 100mm på en GH1 (2x förstoringsfaktor). Jag går ut på djupt vatten här och påstår att DOF blir detsamma, men det blir också mer tele så det är inte så konstigt.

Ok. Då förstår jag ungefär. Man ligger alltid lite mer "tele" med GH1, så ska man köra vidvinkel måste man ha mer vidvinkel på objektivet än med 7D. Samtidigt behöver man mindre Tele för att få samma Tele så att säga. Så köper jag ett 200mm objektiv och ploppar på en GH1 så hade det vara som att stoppa på en 400mm objektiv på en canon-kamera - fast eftersom sensorn är mindre så blir det ändå inte kortare DOF på GH1. Typ?

 

Man borde kanske ta sig ut och testa båda kamerorna själv. Fast svårt då jag inte sett en enda fysisk säljare som har GH1.

Länk till kommentar
Share on other sites

Så köper jag ett 200mm objektiv och ploppar på en GH1 så hade det vara som att stoppa på en 400mm objektiv på en canon-kamera - fast eftersom sensorn är mindre så blir det ändå inte kortare DOF på GH1. Typ?
Man jämför båda med fullformatsensor (1x förstoringsfaktor), som exempelvis 5D har. Ett 200mm ser ut som 200mm på 5D, 320mm på 7D och 400mm på GH1. Det beror alltså på vad man jämför med. Det hör ju till saken att 7Ds sensor är ungefär lika stor som 35mm film eller sensorn i RED, så jämfört med de kamerorna är inte förstoringsfaktorn märkbar.
Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...
Man jämför båda med fullformatsensor (1x förstoringsfaktor), som exempelvis 5D har. Ett 200mm ser ut som 200mm på 5D, 320mm på 7D och 400mm på GH1. Det beror alltså på vad man jämför med. Det hör ju till saken att 7Ds sensor är ungefär lika stor som 35mm film eller sensorn i RED, så jämfört med de kamerorna är inte förstoringsfaktorn märkbar.

 

Här är en bra jämförelsebild:

http://esotericsean.com/wp-content/uploads/2009/09/sensor-comparison3.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har precis köpt en 7D och ska börja filma imorgon. Lite brådis med förslag på inställningar som funkar bra basic innomhus och utomhus.

Samt vad är det här "superflat" som alla snackar om?

 

Fler förslag? Konkreta inställningsförslag välkommnas.

 

Mvh Jonny

Länk till kommentar
Share on other sites

Hallå allihopa!

 

Tänkte här visa min första testfilm med Canon 7D.

 

 

 

Är väldigt ny när det kommer till å använda den här sortens kamera men kan väl lika gärna dela med mig :)

 

Använde mig av ett Canon EF-S 15-85mm objektiv f3.5-5.6

 

Hoppas den ger någon form av inspiration

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skrev några upp här.

 

Att filma gick kanon och att lägga in det också. Vi kunde redigera hela filmen med vissa små problem. Efter vi klippt den märker vi att man ska recompressa klippen. Kan vi recompressa filerna även fast vi klippt filmen och den ligger nere på timelinen? Vi vill ju inte klippa om den!

Länk till kommentar
Share on other sites

Vi använder Final Cut Pro och var lite väl snabba att klippa ner allt. Skulle man kunna välja "reconnect" och byta ut mot de recompress:ade filerna? Provade att göra så på ett klipp, men eftersom timelinen med den klippta filmen har andra inställningar fick jag rendera allt. Man skulle vilja att byta ut alla klipp i projektet mot omkodade klipp, fast med rätt inställningar på timeline. Ett jäkligt dumt problem är det att ha, men kanske går att lösa?

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad jag vet så recompressar man väl mest för att det ska vara enklare att redigera klippen. Orginalklippen brukar vara väldigt svåra att jobba med. Men om det funkar för er så kör på :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Problemet, för mig är att det inte funkar, när man tittar på klippen (under redigeringen) efter att man klippt så stannar filmen med felmeddelenade, vid varje klipp så lösningen blev att exportera ut allt för att kunna se på allt utan avbrott. Framförallt låter mig inte de klippen lägga på magic bullet eller annan efterbearbetning, jag får inte ens lägga in svartvideo, när jag exporterar ut blir de bitarna bara gröna/lila fyrkanter som hoppar. Därför skulle jag vilja byta ut den klippa delen mot den omkodade, för de verkar flyta på mycket bättre sen. Kan man inte på någotsätt exportera en timeline till ett nytt projekt, med de nya filerna?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag löste det! Luffarvarianten dock. Säkert helt "fel" sätt. Men det funkade iaf... Kanske kan det hjälpa dig jonnythefox, om inget annat hjälper.

 

Jag kopierade alla klipp från den färdiga filmens timeline. Öppnade sedan projeketet innehållande de omkodade filerna. Skapade en ny sequence och drog ner ett omkodat klipp för att ställa timelinen till rätt inställningar. Kopierade sedan in klippen från förra projektet och tog "reconnect media" på allt på timelinen och sedan välja de omkodade klippen. Funkade och allt blev native. Men det är nog en fullösning.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 veckor senare...

Jag har köpt en 5D mk2 och är riktigt nöjd. Den nya firmware med 25p och manuellt ljud e riktigt trevlig.

Jag ska mest ha kameran till stillbilder men hare det varit mest video så hade det blivit 7D. Den lite mindre sensorn hade varit anledningen. Det är för kort skärpedjup på 5D...

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kör lite med 7D fortf. och är nöjd. Ska testa den nästa vecka bredvid en 1DMkIV och en Nikon D3s, och även en 5dMkII om den är tillgänglig. Ska försöka göra en jämsidestest mellan alla 4:a. tillsammans med ett gäng olika gluggar. Samtidigt kommer jag nog ha en HPX171 också för att få en referens mot video.

Tänkte sen göra en snutt med klipp från alla kameror och köra in dem i Avid, FCP och CS4, därefter exportera till lämpligt format för att slutligen få en egen uppfattning om vilken kamera som är "bra att ha". Så man inte bara tittar sig blind på alla Flash/h246-komprimeradefilmer med tester som finns på youtube, vimeo osv...

 

Kommer givetvis köra stillbildstester också.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kimster: Låter lite likt detta: http://www.voodoofilm.org/nyheter/dslr-kameror-i-jamforelse-med-35-mm-1958.aspx

 

Men alltid intressant med sådana tester och ditt test verkar ju skilja sig lite. Intressant också och se olikheterna mellan stillbilder. Du skulle inte kunna ha en vanlig HD kamera med i testet som många på detta forum ändå äger. Typ Canon HV40 eller nått. Skulle vara intressant att se hur mycket bättre DSLR-kamerorna är.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...