Gå till innehåll

VHS->Digitalt på bra sätt


bulten

Recommended Posts

Har nu hittat gamla vhs band som är runt 17år och fick kom då på att "jäklar va kul att sätta ihop nått skoj av det här" men då kom problemet.. har försökt att dra in materialet via videokameran, och med en sån här analog till digital box, men på båda vägarna får jag problem. filmerna hackar å har sig och det blir en väldigt massa kvalitetsförlust när jag digitaliserar det. när jag kollar på det på kameran eller på tvn så är det hyffsat kvalitet men det skiter sig sen så fort jag börjar spela in. och nu till min fråga: är det någon som vet om det finns företag som kan digitalisera mina gamla vhs filmer så att jag kan redigera dom och ha dom i ett format som håller några år till? mkt tacksam för svar här :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har arbetat en del med gamla VHS-band. Kvaliteten är ju inte någon höjdare men har aldrig märkt någon försämring vid digitaliseringen.

Jag använder ett kort som heter Canopus DVStorm2 och klarar analog och digital video. Canopus har lösa boxar som gör överföringen åt båda hållen från Composite (VHS) och Y/C (S-video). Förmodligen använder de liknande teknik som finns på Storm. Det är ofta nödvändigt att justera de analoga inställningarna vid inläsningen av videosignalen. Ibland kan det finnas partier där synksignalen inte går igenom så bra. Men jag har alltid fått bättre bild på bilden i datormonitorn än vad den TV som hänger på VHS-spelaren visar.

 

Nyligen har jag avslutat ett projekt av kvalitetsförbättring av 8 mm film överförd till VHS. Det gällde 3 timmar film utan ljud. Det tog mig nästan en vecka att sätta ljud till bilderna. Mycket jobb att hitta passande miljöljud i mitt filmarkiv eller ljudbiblioteket. Att lägga in prästens ljud från ett annat bröllop går också bra bara man lägger på så mycket eko och en del störningar samtidigt så att man inte riktigt kan höra vad prästen säger! Och sedan sägs det att fotografier inte ljuger! De skulle bara veta!

Länk till kommentar
Share on other sites

JAg har testat 2 metoder med VHS till Digitalt.

 

 

1. Förde över via VHS till miiniDV kamera till datorn. Fick då DV(AVI) fil med filmen. Fördelen är att filmen har samma färgschema mm som DVD.

 

2. Lånade min farsas VHS-DVD som inte bara för över filmen till DVD bra den genomförde också en brusreduktion. Efter det började jag färgkorrektera i Veags och sen göra en ny DVD version av den. Nackdelen är ju att det inte är så kul att färgkorrektera DVD, men jag körde på högtsa möjliga bitrate så jag upplevde inga problem alls med komprimeringen.

 

 

Båda metoderna har för och nackdelar men brusreduceringen i VHS-DVD metoden var den bästa. Hade den kunnat föra över till DVCPRO50 så hade det varit underbart.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

För den som vil tweaka exempelvis digitaliserad VHS-video eller göra andra restaureringsingrepp bör testa AviSynth, VirtualDub och Amvapp.

 

AviSynth är en skriptspråk som 'frameservar' video i olika applikationer. D.v.s. att det skapar ett kontainerformat som många videoapplikationer accepterar tillsammans med dom skript du sammanställt i ett enkelt txt dokument.

 

På så sätt kan man "lura" applikationer att tolka videofilerna på i stort sätt vilket sätt du vill. Det är ett otroligt kraftfullt verktyg och är lite som en Schweitzisk kniv för video. Det ger dig möjlighet att manipulera video på komponentnivå och fantastiskt bra för att korrigera fieldorder fel och liknande.

 

Det finns en uppsjö färdiga skript och filter som man kan ladda ner som löser många kända problem.

 

VirtualDubMod är en enkel videokomprimerings applikation som är enkel och snabb att använda i kombination med AviSynths skript och filter. Det har förövrigt det kart mest överlägsna Deinterlace filtret jag stött på hittills.

 

Amvapp är en sorts applikations bundle som innehåller båda ovan nämnda applikationer samt en rad andra hjälpmedel för videokomprimeringsexperten.

 

AVISYNTH

http://avisynth.org/

AMWAPP

http://www.animemusicvideos.org/guides/avtech/amvapp.html

VIRTUALDUB

http://virtualdubmod.sourceforge.net/

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...