Gå till innehåll

Explosion (riktig)


00Bengtsson

Recommended Posts

Hej!

Jag vill ha hjälp med en riktig specialeffekt, som inte görs i något program.

Det är därför att den inte blir lika trovärdig om man gör den helt animerad.

 

Målet är att skapa en 4-5 meter hög eldslåga till en film. Den får varken vara för kraftig eller för vek. Säkerhetsavståndet från lågan bör minst vara 20 meter till kompressorn. (kompressorn sköts för hand.)

 

Jag vill ha lite förslag om hur man kan göra och förbättra min egna teori

 

läs mer här i dokumentet nedan: (bilder och förklaring)

Länk till kommentar
Share on other sites

ser onödigt farligt ut, en zinkit/bensin explosion ser ut att passa perfekt här, annars fyll några sopsäckar med nån slags gasblandning och bygg en liten elektrisk tändning till den.

prata med smålands krutbruk om det dom är experter på pyroteknik

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Danell]ok... hur har du tänkt att tända på allt då? och så att bensinen inte åker tillbaka i slängen?[/citat]

 

Jo, det återstå att se, troligtvis någon slags mekanisk tändanordning.

 

Tjockoljan är tyngre än bensinen och blandas inte med den. Men en olycka kan ju alltid inträffa.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=wääuu] "...annars fyll några sopsäckar med nån slags gasblandning och bygg en liten elektrisk tändning till den."

[/citat]

 

Brinner gas så pass? Blir inte det bara en snabb smäll?

Vad ska man använda för gas? Helium?

 

Hur får man tag i en elektrisk tändning till den, går det att bygga en egen?

Länk till kommentar
Share on other sites

helium? njae, den enda bomben som jag förknippar med helium är ju H-bomben, h som i hydrogen - väte, (som använder en atombomb som såattsäga tändhatt) lyckas du med något sånt så försvinner du nog rätt så snabbt till valfritt lands säkraste millitärbaser...

 

det du kanske har misstagit helium för är väl vätgas, väldigt explosivt, hört talas om Hindenburg? efter den var man väldigt snabb på att byta till helium just för att den är så mycket svårare att sätta fyr på. (och om det läcker så blir det lite lustigt istället för brandfarligt ;3 )

 

ta't som sagt jävligt försiktigt med explosioner, och få tag på någon som vet vad han gör.

 

den enda elektriska tändmekanismen jag har läst om är att ta stålull som kortsluter två ledare och som drivs med 9-voltsbatteri. vid närmare eftertanke så borde väl tändstift till bilar vara en fin pryl att använda...

 

kom ihåg riskerna bara ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag ska se om jag hittar bilden på den explosion jag gjorde, men jag tycker att det verkar vara ungefär vad du efterfrågar.

 

En styck mörsare eller vad det heter, en bastant rör att fylla med eldfarlig vätska.

 

Blanda ungefär 50 % dieselolja och 50 % bensin. Dieseln får explosionen att dröja sig kvar och inte gå över så snabbt.

 

I botten på röret, innan du fyllt den med eldfarlig vätska, behöver du en drivladdning. Vi använde blixtladdning eller zinkitladdning för att brassa av det hela.

 

Vi använde fem liter lite drygt och det blev en ordentlig puff.

 

Ska kolla om jag får fram bilden så återkommer jag med hur det såg ut,

 

tjo jon

Länk till kommentar
Share on other sites

Gas, gissar han menade knallgas (väte & syre) är ingen god idé.

Första försöket på gymnasiet var industriteknik, & bland (VÄLDIGT många) andra smy...hyss, fyllde vi bla en konsumkasse med knallgas som vi detonerade via en elektrisk svets.

Fy i ******* vad det small! Men det blev ingen som helst synlig låga & explosionen var knappt lång nog att ens skymtas på film.

Hähä, jag har STOR respekt för lärarna där som höll nerverna i trim trots allt ofog vissa...host...ställde till med :-)

 

Kan dessutom nämna att är man för nära en sån explosion när den går av så blir det inte mycket kvar om man har otur...eller tur.

Farsan jobbade på en gasfirma där det en dag hade läckt ut väte till gården.

En arbetskamrat till honom skulle bara gå ut & ta ett bloss på vanliga stället. Ett ställe LÅNGT utanför riskzonen normalt sett.

Jag önskade verkligen att detta var ett skämt för hans änkas skull, men allt som fanns kvar var hans skor.

Det är sånt man vill höra om i skrönor, inte om folk man känner.

Länk till kommentar
Share on other sites

Så här såg det ut, den varianten jag förklarade.

 

Detta är fem stycken laddningar brevid varandra med vardera lite drygt fyra lite vätska i 50/50 blandning. Det sitter en fullvuxen person på knä i förgrunden (mellangrunden) för referens.

 

Stämmer detta eller är det något annat som önskas.

 

/jon

bombom.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

I extramatrialet till en film jag inte längre har kvar exploderade de ett stort tält i formen av kors. Det skulle kunna vara en film om någon sorts underjordisk mask (?).

 

De hällde upp bensin i öppna kaffeburkar som grävdes ner jäms med markytan, och tändes med hjälp av glödtråd och elektriska kablar. När man såg explosionen utan ljudeftekter så blev det ett stor eldklot som brann förhållandevis långsamt. Såg ut ungeför som bilden i förra inlägget. I filmen lade de till massa ljud och det ser ut som det exploderar fast det i själv verket blev en stor brand. De tände också varje kaffeburk med någon sekunds mellanrum mellan varje kaffeburk. Hålls man i grusgrop som på bilden borde riskerna vara hanterbara, att inte att tala om att man skall ju faktisk transportera grejorna fram och tillbaka och det vore ju trist om de pyrotekniska grejorna fick för sig att explodera på garageuppfarten. Bensin och diesel brukar jag ha i bagageluckan på bilen som reservbränsle och ännu har ingen olycka skett.

Länk till kommentar
Share on other sites

ushnä knallgas är inget att leka med, men några sopsäckar fyllda med butan eller propan ("gasol") skulle nog kunna funka, fast det mest pålitliga är nog bensin/zinkit tror jag som jonkanon visar. snyggt Jnkanon! var det på nån slags 154-kurs eller är det sånt du leker med utanför filmvärlden?

Länk till kommentar
Share on other sites

Smålands krutbruk är det som levererade dessa i sverige.

 

Tror man behövde en sorts licens från polisen för att beställa dem. På senare tid har även squibbsen blivit belagda med licens.

 

Men jag tror den licensen bygger på lite ansvar och tillit samt att polisen har någon koll på vad som sker i bygden. Fråga på krutbruket vad som gäller, de vet nog garanterat.

 

Polisen vet nog ingenting i normala fall då folk sällan söker licensen, som jag inte minns vad den heter.

 

/jon

 

har för mig att laddningarna driver på samma sätt, men att blixtljusladdningen avger ett ljussken vid detonation. Zinkit är nog det som var till den bilden.

 

http://www.pyrosmalandskrutbruk.se/se/

Länk till kommentar
Share on other sites

Inte ifall du har tillstånd.

 

Men ibland vill polisen att du ska ha utbildning för att få tillstånd och det kan ju nästan likställas vid att man måste gå kurs. Men det handlar i grund och botten om din förmåga att hantera explosiva produkter. För vi vet ju hur det är varje nyår i detta avlånga land, folk tror de kan men lik förbannat spränger de händer och huvuden av sig.

 

Men kontakta krutbruket och fråga vad som gäller och kolla sen med polisen eller om det är någon annan myndighet som handhar tillstånden.

 

harebra,

 

jon

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=gorse]I extramatrialet till en film jag inte längre har kvar exploderade de ett stort tält i formen av kors. Det skulle kunna vara en film om någon sorts underjordisk mask (?).

 

De hällde upp bensin i öppna kaffeburkar som grävdes ner jäms med markytan, och tändes med hjälp av glödtråd och elektriska kablar. När man såg explosionen utan ljudeftekter så blev det ett stor eldklot som brann förhållandevis långsamt. Såg ut ungeför som bilden i förra inlägget. I filmen lade de till massa ljud och det ser ut som det exploderar fast det i själv verket blev en stor brand. De tände också varje kaffeburk med någon sekunds mellanrum mellan varje kaffeburk. Hålls man i grusgrop som på bilden borde riskerna vara hanterbara, att inte att tala om att man skall ju faktisk transportera grejorna fram och tillbaka och det vore ju trist om de pyrotekniska grejorna fick för sig att explodera på garageuppfarten. Bensin och diesel brukar jag ha i bagageluckan på bilen som reservbränsle och ännu har ingen olycka skett.[/citat]

 

Kan det möjligtvis vara Evolution ( http://www.imdb.com/title/tt0251075/ )som du pratar om? Har själv inte dvd'n men jag har sett filmen och sett extramaterial på TV1000 som dom sänder som utfyllnad, och det låter väldigt bekant det du säger...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...