Gå till innehåll

Färgkorrigering


Fat Tony

Recommended Posts

använder du något redigerings programkan det ju vara kul att få veta det, men beroende vad du vill ha för känsla kan du ju leka med att ta bort lite blå färg, exprementera med mättnad och kontrast och kanske dra upp det gula och röda i din film för att få en mysig liten 50-tals känsla...

Länk till kommentar
Share on other sites

Det första jag alltid gör är att kolla att vit och svart nivåer ligger mellan 0 och 100IRE. Därefter kollar jag att alla färger som syns i vectorscope ligger inom tillåtna gränser. Ett sätt att kolla var gränserna ligger kan vara att lägga in en testbild på tidslinan och se var de olika punkterna hamnar. Färgtesbilden finns ofta inbyggd i redigeringsprogrammet.

Den återstående färgkorrigeringen är betydligt mer bekymmersam eftersom den mest hänger ihop med personlig bedömning och hänsyn till hur man vill att bilden skall se ut.

Länk till kommentar
Share on other sites

Rek varmt att du har en extern videomonitor/tv och eller en välkalibrerad datorskärm så du ser hur inspelade materialet igentligen ser ut (en datorskärm lkan vara grymt missvisande). Tycker att redigerinagrnas inbyggda färgkorrigering funkar rätt ok (tex i premiere)

Länk till kommentar
Share on other sites

Fat Tony,

Om din videosignal ligger över 100IRE kommer allt över den nivån inte att kunna visa skillnaden mellan ljushet i bilden - du kan inte skilja överexponerat mot sådant som inte är överexponerat men mycket ljust. 0IRE betyder att din bild skall vara svart och allt som ligger under 0IRE uppfattas som svart. Om du justerar videosignalen så att det ljusaste inte överstiger 100 och det svartaste inte går under 0 så är du på rätt väg. Men - viktigt - det får heller inte betyda att alla clip skall nå upp till 100. Det kan ju vara en mörk dag eller filmat med dåligt ljus. Om du då flyttar upp videosignalen kommer också bruset att öka även om du tycker att du kan få fram fler detaljer. Det är en avvägning du måste göra mellan ljus/kontrast och brus.

 

Vectorscope hjälper dig att se att dina färger ligger inom tillåtna gränser. Vissa färger - t ex vissa röda färger - har en tendens att blöda om nivån ligger för högt. I ditt redigeringsprogram finns säkert en inbyggd testbild, som du kan lägga på tidslinan och studera i vectorscope bilden. Justera inte något i den bilden för den är gjord för att ge standard värden. I vectorscopet ser du hur färgerna ligger. Notera vilka punkter som ligger närmast den yttre runda cirkeln och kom ihåg att aldrig någonsin tillåta någon färg att gå utanför dessa nivåer (punkter). Om dina klipp visar sig ha färger som ligger utanför markerningen för vissa färger (t ex en illröd kappa) kan du göra flera olika saker för att justera ned färgmättnaden. Det enklaste är att helt enkelt dra ned färgmättnaden för alla färger. Det kan behövas en reducering av uppåt 30% innan allt ligger inom gränserna men då har alla färger blivit reducerade så mycket. Om du drar ned till 100% har du en svartbild kvar.

 

Du kan också välja att gå på endast de färger som ger problem men det är mycket svårare eftersom de flesta färger i bilden är en blandning av de olika grundfärgerna. Om du väljer att ändra en färg så måste du nästan alltid kompensera detta genom att korrigera med andra färger. Åtminstone jag tycker att detta är väldigt besvärligt och att det också kräver både ett gott färgsinne, en bra kalibrerad monitor och en hel del övning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Pehrbau, tack för infon. Har frågat mig mycket om detta den senaste tiden. Och håller på att korrigera en kommande dokumentär. Och eftersom det är en dokumentär med inte värsta budgeten, så är de flästa intervjuerna gjorda utan testmonitor. Dock med en testmonitor så har du så otroligt många fördelar att justera just de fält du vill ändra, för att slippa ändra detta i efterarbetet.

 

Men ska pröva Vectorscope och det andra ni pratade om. Så får vi se vad systemet säger. Men att korrigera på en datamonitor är ett stort NO,NO! gjorde det på den första dokumentären jag var med på och det var på tok för mörkt och hög kontrast när man tittade på TV tex.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det kommer du få höra olika från flera på forumet.

Men jag har jobbat några måndader med en JVC 17": http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=4684665

 

Men det priset är kanske lite i överkant. Men om du bestämt ska jobba med DV i ett år framöver så varför inte om budgeten finns. Otroligt skönt med att få upp en bild i 17" som representerar den färdiga färgen sedan. Men å andra sidan så är väll ingen korrigeringsmonitor den "absolut" rätte för alla.

 

Mer här: http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=13891

Länk till kommentar
Share on other sites

Om jag hade råd skulle jag ha en korrigerad kommersiell monitor men de kostar en hel del. En vanlig datormonitor kan visa fler färger än vad en vanlig TV klarar. Problemet är att en viss nyans av t ex rött eller blått skall vara exakt samma färg på en TV. Man bör alltså kalibrera sin datormonitor och det är sannerligen inte enkelt. Det gäller att använda de färgskalor som gäller för TV och det är väldigt svårt att se skillnaden mellan nyanserna även om man har datormonitorn och TVn bredvid varandra. Vissa färger går inte att visa på TV och ofta finns det en anvisning om detta i redigeringsprogrammet där otillåtna färger får en liten varningstriangel.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det blir alla fall svårt eftersom en dataskärm får sina signaler på ett helt annat sätt plus att den för det mesta visar RGB istället för en tv som visar YUV.

 

Edit: Fast Dell's 24" var riktigt billig nu - 6.980:- med moms. Hmm... undrar om man skulle...

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 år senare...

Har glömt minst två saker:

 

1) Som sagt innan så säger datormonitorn inte hela sanningen. En bra hjälp kan vara att ha en modern TV ansluten till utgången. Det första man då måste göra är att ställa in TVn med hjälp av SVTs testsignal så att alla svart/vita fält syns och det andra att justera färgnyanserna så att de stämmer överens med din uppfattning om hur din bild bör se ut. Någon objektiv metod för detta finns inte till rimlig kostnad för oss vanliga användare.

 

2) Helt bortglömt i inläggen ovan är möjligheten att använda gammakorrigering med hjälp av YUV-kurvor. När din videobild har anpassats till att ligga mellan 0 och 100 IRE och alla färger ligger inom tillåtna gränser så finns det (mycket) ofta ytterligare saker som du kan göra för att påverka bilden. I första hand gäller det Y-variabeln i YUV-diagrammet. Normalt visas Y som en rak linje från 0 till 100 IRE. Prova följande men välj först S-line för att kunna få Y-kurvan (mjukt) krokig :

 

Välj ut ett videoklipp med mörka och ljusa partier som har filmats med bra ljus. Om du granskar bilden kanske du ser delar som är väldigt mörka pga att de ligger i skugga eller andra som är nästan helt vita. Prova försiktigt med att markera fyra ställen på den raka Y-linjen (start och slutpunkter oräknat).

 

a)Den första av punkterna du lade dit längst till vänster (kanske 5% från vänsterkanten) drar du vertikalt så att IRE ligger på 0 för den svartaste punkten i bilden.

 

b)Lägg sedan punkt nr 3 på kurvan i mitten horisontellt (50%) på kurvan (som fortfarande är ganska rak) och ändra inte den vertikala nivån nu (men kanske senare).

 

c)Flytta punkt 2 mot vänster och prova vertikal nivå när du tittar på bilden (och kurvan). Stor försiktighet(!) och om kurvan plötsligt "far iväg" har du ändrat för mycket. Kolla i bilden om du kan öka ljuset i de mörka delarna en aning. Strunta i övriga delar av bilden just nu.

 

d)När du är nöjd kan du välja först punkt 3 för att hitta ett läge horisontellt och vertikalt där övriga delar av bilden visar all information. Du skall titta t ex efter gruskorn på en gång eller grässtrån eller andra fina detaljer som tydligt skall synas utan konstigheter. Kolla också om du har nästan blå himmel att molnen syns eller att vågorna på en sjö i bakgrunden syns.

 

Med punkterna 3 och 4 skall du kunna hitta alla detaljer som finns inspelade. Kanske upptäcker du nya veck i en vit skjorta eller fler gruskorn än du såg innan?

 

Slutligen: här gäller stor försiktighet för det är mycket lätt att överarbeta bilden och sist och kanske viktigast om du har en bild inspelad med dåligt ljus är det stor risk att du får brus i de mörka delarna av bilden om du går för hårt fram.

 

Här gäller: övning ger färdighet och att du tittar på bilden som den ser ut i en bra monitor t ex din anpassade TV.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Pehrbau,

jag vet du hade en intressant länk hur man korrigerar färger, har du kvar den?

 

Jag har två skärmar LG Flatron W2252TQ och LG Flatron L222WS + en dålig Tv, mina krav är inte större än så, jag är nöjd med skärmarna, pris ca 2000:- st. på SIBA 2008!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...