Gå till innehåll

Hur redigerar man? Från videokamera till färdig film


Regissören

Recommended Posts

Jag har arbetat med en film nu i ett halv år, den är inget mästerverk men jag har den på en DV-kamera, nu måste jag föra över den till datorn och börja redigera.

 

Men jag vet i stort sett ingenting om hur man gör det,och jag undrar om någon person kan lägga tíll mig på msn så jag kan ställa mina frågor.

Nu menar jag allt från hur man lägger in filmen till hur man komprimerar den.

Möjligen lite film redigering, orsaken till att jag inte bara "söker på forumet så

får jag alla svar", är att jag har kollat igenom i stort sett allt och jag är väldigt förvirrad.

 

Det är väldigt svårt att börja kolla på "Komprimering och streaming" och hitta det bästa förslaget där för att sen gå vidare till "Videoredigering" för att se hur jag redigerar det jag lagt in, det finns inte direkt i punktform så det är svårt att följa.

Jag vill helt enkelt bara ha en trevlig Film kunnig person på msn som kan hjälpa mig med sådana frågor.

 

Jag har tillgång till Adobe programmen(premiere,after effects etc),Pinnacle och något mer som jag inte kommer ihåg vad det heter.

 

Min Mail/Msn är: joey_joel@hotmail.com

 

PS. Skulle vara väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du är helt oerfaren av redigering och vill använda Premiere och t o m AfterEffects så har du mycket lång tid av inlärning och övning framför dig.

 

Jag skrev för en tid sedan en populärartikel på

 

http://www.seniornet.se/contents/download/images/video_2007.pdf

 

och den kanske ge dig litet ledning till att börja med.

 

En väldigt bra artikel faktist, den kan nog hjälpa mig :)

Länk till kommentar
Share on other sites

för mig tog det 4 år att lära mig det jag kan idag, eller 8 om man räknar när jag började göra film, du lär dig, och Google is your friend! ett tips är att rikta in dig på ett särsklit program, en särskild filmtyp, osv. Annars kommer du alldrig någon vart...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...