Gå till innehåll

bästa arbetsgången i redigering?


gorse

Recommended Posts

Att filma och redigera blev nästan en övermänsklig uppgift. Jag måste göra något riktigt allvarligt fel nånstans. Detta blev för svårt men jag har svårt att tro att jag är dum i huvudet (vilket skulle kunna vara svaret på frågan när allt kommer omkring). Förvisso håller jag fortfarande på med improvisation för att lära mig, och där övningsobjekten är bara nån minut där jag mer eller mindre försöker apa efter det jag ser i andras filmer.

 

Det jag ville göra är en scen som startar som en helvy av Åtvids gamla kyrka, och kameran skall åka riktigt snabbt mot kyrkan och avsluta i ett fönster, typ försvinna in det svarta fönstret. Inspirationen kommer från programmet Most Haunted (jag upptäkte scenen från en parodi av programmet). I går kväll tog jag bilen ner till kyrkan, såg ut lite vinklar som jag tyckte var snygga och filmade. Jag sprang med kameran så svetten lackade, jag snubblade och svor, upptäckte min egen spegelbild i glaset, glömde stänga av kameran, och tusen tabbar. Efter en timme (!!) hade jag massor av omtagningar och trodde jag skulle ha matrial nog att pilla ihop något som kanske skulle kunna bli snyggt, en scen som är kanske 3 sekunder.

 

Hemma visade det sig att antalet klipp blev så många och så snarlika att det var nästan helt omöjligt att ha överblick vilket klipp som var vilket, vilka som blev lyckade, vilka som kunde trimmas till. Listan med klipp fick inte plats i klippfönstet utan att skrolla och överblickbarheten blev obefintlig. Vid närmare eftertanke blev filmandet inte riktigt så bra heller. Eftersom jag höll på så länge gick solen ner, och de flesta klippen fick inte samma färg/ljus och gick inte att blanda i den ordning jag ville.

 

Jag satt halva natten och klippte mina klipp i tusen bitar och pusslade tills jag helt tappat all känsla för ordning och reda. Till sist tappade jag kontrollen och min lilla sekvens på ca 3-4 sekunder bestod i 15 klipp och det flöde jag ville ha lyste med sig frånvaro.

 

Är detta enbart orutin och en fråga om övning eller skall det ta 20 timmar att redigera 5 sekunder? Min förra sekvens på en minut ligger också fortfarade halvfärdigt för jag känner att jag tappat överblicken. Jag hade en förställning att jag kunde filma och klippa korta sekvenser och pussla ihop dem om block som jag sen satte ihop som större pusselbitar.

 

I morgon går jag tillbaka till kyrkan och gör om. Jag skall "redigera" i huvudet innan jag börjar och spela in hela rasket i rätt ordning på bandet så jag kan läsa in'et i datorn i en enda sekvens. Om ett par sekunder blir så ohanterligt, har tusan skall då en timmes film bli?

Länk till kommentar
Share on other sites

Känner igen det där från när jag började redigera med. Ingen ordning på klippen och ett helvete att hitta det man vill ha för tillfället. Vilket redigeringsprogram är det du använder?

Om du har möjlighet att skapa mappar och att logga klippen ordentligt i programmet (med meta-taggar och kommentarer) så rekommenderar jag det. Visst, det tar extra tid och kan vara rätt tråkigt, men i slutändan tjänar man på det.

 

Sen angående scenen du vill filma så vet jag inte exakt hur du vill att den ska se ut?

Gissar på en extremsnabb inzoomning/kameraåkning? Ska den vara skakig eller vill du ha den rak och fin?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skapade en särkilld tråd för det och fick bekräftat mina egna funderingar på hur jag skulle göra. http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=10020

Det skall nog vara ganska skakigt hade jag tänkt mig. Jag tror att min röra mycket grundar sig på att jag provar lite olika approacher och filmade ungefär samma saker på olika sätt. Jag till och med använde kamerans zoomfunktion och det funkade väl det med förutom att det blev lite för rakt och fint. Nått som blev riktigt skapligt var att bara trycka på kamerans capture-knapp (stillbild som spelades in på bandet, då det inte finns minneskort) på lagom olika avstånd, som en slags stillbildsanimering.

 

Men, det var inte riktig det som är problemet, utan att jag blir galen på att jag inte har någon som helst överblick utan det slutar med en myriad av klipp som i klipparkivet ser tillsynes lika ut (en liten bild). Jag har otydlig approach när jag filmar, och det tog en timme att spela in totalt 10 minuter som skall bli 3-4 sekunder. Jag skulle vilja kunna printa ut alla klippen och lägga dem på golvet. Det går ganska dåligt att improvisera, verkar det som. Jag har Adobe Premiere elements 2(?) som följde med datorn. Verkar lagom komplicerat för mig för man kommer igång på momangen. En annan fundering är att jag kanske börjar med för svåra saker? Första miniprojektet skall vara några scener som skall se ut som arkiv-film från omgivningarna där jag bor. Inte klart, utan har stoppat på en "gammal film"-effekt jag inte har. Nuvarande klipp skall vara tre-fyra sekunder och kom att bestå av nästan 15 klipp obetydligt längre än en ruta och ibland mixtrar jag med farten. Femton klipp som är normallånga skulle ju vara rena långfilmen:-)

 

Därav min kommentar, att jag har en ide hur jag borde gjort och skall börja om från början med lite mer rakt-på-sak-lösning. En annan fundering är att inte läsa in hela rasket med autosortering av klippen utan att kanske läsa in ett klipp i taget och bara det jag vill ha? Jag klippte sönder en hel del klipp för att blanda dem, eftersom jag försökte göra lite jumpcut.

 

Edit: Jag kom på allt fler grejor... Jag lever i förställnigen att jag tillverka sekvenser av inspelat matrial som växer fram till allt större pusselbitar som jag allteftersom pusslar ihop till en komplett film. Är det rätt tänkt? Men, jag kan ju inte rendera bit för bit och pussla ihop? Ytterligare nått som tar tid, men som jag sätter upp på lärtids-kontot att jag fastnar i nån detalj och kan sitta och flytta markörer i eviget. Inte särkillt efektivt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Edit: Jag kom på allt fler grejor... Jag lever i förställnigen att jag tillverka sekvenser av inspelat matrial som växer fram till allt större pusselbitar som jag allteftersom pusslar ihop till en komplett film. Är det rätt tänkt? Men, jag kan ju inte rendera bit för bit och pussla ihop?

 

Det är ungefär så här som jag också gjort i de flesta fall. Kanske inte det mest effektiva, men det fungerar bra på vissa projekt. Du säger rendera bit för bit, är det inte tankar du in något annat än DV via firewire?

 

Nu vet jag inte hur mycket de bantat ned Elements versionen; går det t ex att göra flera timelines i ett projekt? Isåfall kan du redigera varje scen för sig i varsin timeline och sen sätta ihop dem i en nested sequence.

 

Hur mycket kan man göra med videofilerna i Elements? Kan man betygsätta dem och sätta kommentarer på dem?

Själv tankar jag alltid in allting på en gång och sorterar därefter. Sen börjar grovredigeringen.

 

Sitter på jobbet nu och kan inte riktigt koncentrera mig på dina frågor här, men de är intressanta och jag ska fundera lite mer på det. Har du några fler funderingar så ös på bara.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nått som blev riktigt skapligt var att bara trycka på kamerans capture-knapp (stillbild som spelades in på bandet, då det inte finns minneskort) på lagom olika avstånd, som en slags stillbildsanimering.

 

Detta är en effekt som jag gillar och som kan bli riktigt bra. Blir dock ingen skakig effekt per automatik så det beror på vad man är ute efter.

Länk till kommentar
Share on other sites

I stället för att lägga över allt i datorn och sedan försöka hitta rätt klipp, överväg att plugga in kameran i tv:n och sätt dig med papper och penna för att skriva ned de tagningar som blev bäst. Använd tidkoden som identifiering.

 

Sedan är det bara att tanka in de tagningarna i redigeringen och klippa med dessa. Blir betydligt mindre stressigt.

 

Läs mer om loggning

http://www.voodoofilm.org/artikel/screening.aspx

Länk till kommentar
Share on other sites

ja, en Kodak Easyshare p850 som jag tycker verkar funka Canon. (obs vits)

Jag hittade ett inlägg här på forumet (eller om det var adobes userforum?) som jag sparat, hur man lägger in stillbilder i i filmen. Men det är inte själva filmern som blir oreda utan jag har noll koll och saknar överblick i själva redigeringen. När jag fått tänka på saken, misstänker jag att det är nybörjartröskeln jag brottas med. När jag kommer till stillbilderna har jag säkert myckt frågor, men just nu är jag inte särkillt mottaglig för den informationen, men tack på förhand.

Edit; Oj, nu skrev ni medan jag svarade Nils.

 

Ronnie, jag tankar bara in DV via firewiresladden och det funkar riktigt bra. Jag behöver bara trycka på knapparna i datorn och kameran startar, stoppar och spolar klockrent. Stillbilds-capture blir hoppigt beroende på vart man siktar.

Man kan ha flera "spår" som man stoppar klipp i men har inte riktigt listat ut vad man skall ha det till. Två finns default, men man kan visst göra flera. Samma med ljudet med. Jag har inte heller sett om man kan kommentera klippen men man kan sortera dem i mappar. Jag skall kolla när jag kommer hem.

 

Pace; det är en bra ide. Tack för det förslaget.

Länk till kommentar
Share on other sites

Pace svar är vad som gäller. Efter tio omtagningar är det hopplöst att lägga in allt i datorn och därefter välja vilket klipp som blev bäst.

 

En bra grej är också att hålla upp fingrar framför kameran före varje tagning och sedan föra anteckningar vilken scen du tyckte blev bäst just då. Sedan bekräftar du det framför teven. Ibland blir det inte samma klipp man väljer, kanske kollar en skådis in i kameran trots att det kanske var bästa tagningen i övrigt.

 

Kill your darlings heter det ju. Visst, den där kameravinkeln var extremt snygg.. men passar den in? Väldigt viktig fråga som man måste ställa sig ofta.

Länk till kommentar
Share on other sites

Pace svar är vad som gäller. Efter tio omtagningar är det hopplöst att lägga in allt i datorn och därefter välja vilket klipp som blev bäst.

 

Äsch, jag håller fast vid mitt svar. Beroende av två grejor dock; gott om lagringsutrymme och att man vill spara på sin kamera. Har ingen lust att slita i onödan på bandmekanismen på en dyr kamera.

Annars kan man gå igenom och logga i förväg, gå igenom materialet måste man göra i vilket fall som helst. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Gorse-ska du göra en dokumentär, ett dokument om kyrkan i Åtvidaberg ? I så fall:

Ta mycket film och fotografier. Du kanske har gamla foto och arkivfilm att jobba med. Tänk efter och skriv ner. Gå igenom råfilmen , som Pace skriver.

 

Vad jag vet är Premiere elements ett nyare program, grafik vektorstyrt, inte som Premie 6.5 och tidigare. Jag har Premiere Pro så jag kan inte svara säkert.

Stillbilder ska du kunna lägga in. Stillbilder i en dokumentär ska se ut som ett fotografi. Om du kör Pal 720x576 bör fotografi göras i t.ex photoshop 720x576 svart.

Själva fotot drar du ner så det blir en ram runt. Fotografier i bra digitalkamera blir otroligt bra inklippta i film.

 

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Knappast helt perfekt resultat, men en liten bit på vägen. Nu fanns det knappar på exporteringen jag inte blev kompis med och ljudet laddade jag ner från independet så det kan man säkert fila på lite mer. Men, jag tror jag kom ganska nära vad jag ville ha gjort, för att ha varit första filmningen och redigeringen. http://www.ida.liu.se/~gse/slask/test3.wmv

 

Kanske borde detta inlägg ligga i denna tråden? http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=10020

 

Edit; Nu kom jag på att det blev ju helt fel hela inlägget. Hoppas jag inte får bannor nu. Men det är inte tänkt som ett bidrag till "titta på min film" utan uppföljning till redigeringseländet jag har. Nu känns det som man vill mixtra med färg och sånt.

 

Jag borde kanske berätta hur jag löste mitt trasslande. "Tänk efter före" hjälper mycket så man tar så lite tagningar som möjligt. Finns det bara en tagning så är det inte så svårt att välja. Sen, eftersom det är så kort, varför klämma in 15 klipp? Man hinner inte se det i alla fall. Och varför springa onödan. Det räcker att antyda rörelsen och resten är helt stilla kamera som tiltades lite inför varje tagning, samtidigt som jag gick närmare. Lägg alla klippen i tidlinjen och finslipa övergångarna. Klart. Ljuden var lite svårare men det har jag inte lagt ner så mycket tid på. Jag sparar detta till fortsättningen...

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan du inte markera klipp som favoriter? Lägga dem i en egen "bin"? Jag sitter själv med ett projekt nu som börjar gå överstyr och har skapat rätt många olika bin's för att lätt kunna hitta bland klippen.

 

Ang stillbilder blandat med film tycker jag själv inte att det behöver likna ett foto utan jag kör gärna med högre upplösning än själva filmen (gärna 2ggr) så jag kan zoma, vrida och hålla på med bilden. För att berätta det jag vill berätta i stlället för att begränsa sig till vad ett fotografi eller en tavla kan berätta.

 

En annan sak, (jag vet inte om det kommer funka så bra) är att logga eller fånga alla klipp på plats, med t.ex en bärbar dator. Jag ska själv börja testa detta nu under hösten. 3.5" LCD är ju inte direkt optimalt för att kolla om focus eller ett klipp i övrigt blev bra att kolla klippet på plats borde ju vara det optimala t.ex genom en bärbardator.

Länk till kommentar
Share on other sites

Gorse, varför så bråttom, ökar brådskan kvalitén på din slutprodukt? Varför SPRINGER du hit och dit framför kyrkan? Ta det lungt och filma långa avsnitt av motiv du gillar. Ta några stillfoton med stillkamera eller filmdito.

 

Titta igenom filmen på teven, som någon här redan föreslagit och gör anteckningar.

 

Ladda in hela filmen på datorn. Det är ju genom redigeringen där du väljer ut sekvenser och bilder du vill ha, hur länge de ska visas och i vilken ordning.

 

Det är i redigeringen du skapar hetsstämning om du nu vill ha en sån, inte nödvändigtvis vid inspelningen... Kolla samtidig anteckningarna från teve-visningen. Eller har jag missuppfattat dig?

 

Easy goes!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kan ju bara säga att planera, planera och planera. Gör en enkel storyboard, bestäm dig innan hur du vill ha klippet. Åkningar, vinklar allt. Sen är det bara gå dit och göra det du ska. Planering är extremt viktigt när det kommer till inspelning.

 

Jag var med i en filmtävling som gick ut på att göra en film på 24 timmar, man fick kriterier klockan 9 på morgonen, klockan 9 på morgonen dagen efter skulle man ha en färdigklippt film med musik och allt, ingen planering där alltså. Det blir en enorm skillnad på mängden råmaterial när man inte har planerat innan.

 

Vad som är väldigt bra också är att ha någon form av en filmklappa, och sen kolla igenom materialet på tv som Pace sa, sen är det bara skriva upp tagningar och tider på de klipp du tycker är bäst.

 

Sen vill jag bara tillägga att ditt klipp ser väldigt bra ut. Lite färgkorrigering på speciellt det första klippet med kyrkan i helbild så blir det kalas =).

Länk till kommentar
Share on other sites

Polytrop har rätt. Vid redigeringen skapas filmen.

"Allting har sin tid" men det är ju inte så lång tid som Roy Andersson har.

Tips till Gorse: Om du har tagit mycket film och fotografier. Gör ett prov på några klipp och foto i redigeringsprogrammet. Ta bort de befinliga audiofilerna. Lägg sedan in musik som du gillar. Testa även kör,orgel.mozart m.m. Med musik i hörlurar och bild kommer ditt undervetna tala om hur slutprodukten ska bli.

Jobba i avstressad miljö. Gärna ensam kl.23.00-03.00. Du kommer upptäcka hur effektivt det är. Jag lovar dej bra film då som även andra än du själv vill se.

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Ytterligare ett alternativ:

 

Rita storyboard. Lägg in bilderna i redigeringsprogrammet och klipp ihop sekvenserna som du tänkt dig (som från en serietidning). Det kan bli enklare att visualisera berättelsen och få en helhet i historien. Samtidigt kan du se vilka bilder som bör ändras, tas bort eller läggas till.

 

Sedan anser jag att filmen görs vid planerandet, sen ska den bara filmas också. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag måste utrycka min uppskattning för all hjälp. Jag tror de flesta av mina problem är ren och skär orutin. Men lite övningskörning får jag säkert fingertopskänsla med tiden. Till dess verkar det som mycket eftertanke sparar en hel del besvär. Att i tanken genomföra alla momenten innan man sätter igång ger lite rakare arbetsmetod, helt klart. Då stämmer resultatet med förväntan mycket bättre. Och jag tycker det underlättar att spela in i kronologisk ordning.

 

 

Det skall inte bli någon skräckfilm och inte dokumentär heller. Nu improviserar jag ganska mycket där varje delmoment är ren övning av de ideer som ploppar upp i huvudet. När jag har en massa sekvenser hoppas jag de går att montera ihop till en påhittad dokumentär om att underjordens ingång ligger i Åtvidaberg. Formen är inspirerad av amerikansk sensationsdokumentär stil, eller rent av "the most amazing vaccation videos". Vi får se hur det blir. Tack för all hjälp.

 

På tal om det, så stals "rödstensgubben" i förra veckan. Det är en mytomspunnen fallossymbol i värnakorset som stått där de senaste 3000 åren. I helgen återfanns stenen i Västervik och kommer snart tillbaka till sin rätta plats. Till och med riksteve uppmärksammade stölden.

http://www.corren.se/archive/2006/9/7/iumd14rdtssp4z9.xml?category1=1096984640-4&category2=1096984640-11&

http://archive.corren.se/archive/2006/9/9/iuq3rorkrnywo5w.xml?category1=1096984640-2&

http://www.corren.se/archive/2006/9/8/iup68hphn32di6f.xml?category1=1096984640-4&category2=1096984640-11&

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, inte mer än att man skall måla den varje gång man målar ladugården intill. Och det är ingen gubbe, det är en jättesnopp ju. http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6dsten Men stenen skall vara med i min film faktiskt. Har du något spännande att berätta är jag ett idel öra.

 

 

Det är rätt märkliga omständigheter i åtvidaberg faktiskt. Det finns inga fornfynd alls i Åtvidaberg. Bodde det inga människor i forntiden här? Det är mysko.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kul att du ska göra film om denna jättesnopp. Var försiktig bara. Tänk på FI. Nedan utdrag från corren som du skickade länk till tidigare.

 

"Rödstensgubben som försvann tidigare i veckan har kommit hem igen till Grebo i Östergötland. Efter ett tips hittade polisen de 3 000-åriga stenarna i bokhyllan i en Västervikslägenhet"

 

Bokhyllan Billy ? 130kg ?

 

/nils

Inga fornfynd i Åtvidaberg ? Jag gick i Alléskolan för länge sen. Nog tror jag att det finns någon galen lärare begravd där.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...