Gå till innehåll

Måla en Greenscreen


Naesstrom

Recommended Posts

Som nyutnämnd RBL lärare har jag en liten fundering som jag behöver snabb hjälp med... Min grupp i Rörlig Bild behöver filma mot en greenscreen till ett projekt som de ska göra... Skolan har gått med på att vi ska få använda ett överblivet möbelföråd som de har tomt...

 

För att spara pengar, (det är bara en grupp på 4 elever) gav jag dom förslaget att vi skulle måla väggar, golv & tak i grönt. Frågan är vilken nyans av grönt som ni tror fungerar bäst... ljus, mörk, neon osv... har gjort en del med greenscreen själv innan men då aldrig i större format än A2 papper...

 

Tacksam för snabba svar!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Naesstrom]är inte risken att den skiner in på vitt eller ljusare färger om den är för ljus?[/citat]

Kolla bilderna som jag bifogat, skriv ut och ta med till färghandlarn.

Förklara att färgen ska vara så matt som möjligt. Gärna sidenmatt.

Jag är säker på att färhandlaren kan bryta fram en likvärdig färg.

Om det finns tillgång till högtrycksspruta använd gärna det för ett jämnare målningsresultat alternativt använd de nya släta rollrarna utav skumgummi.

Observera att skuggor är till ondo vid sådan här produktion, runda gärna hörnen mellan väggar och väggar och golv! Var också noga med att spackla alla ojämnheter och små hål som kan finnas i betongväggar.

green screen.jpg

green.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

tror jag nämnt det förut, men "riktig" green screen målas numera med två lager olika grönnyanser. den första är rätt mörk, den andra ser mer neongrön ut. vad nyanserna heter vet jag inte, men det går säkert att ta reda på. den slutliga greenscreennyansen får man av att de två färgerna blandas när det andra lagret torkar.

 

dock är det absolut inte nödvändigt att man använder just den här metoden och så länge man har en grönfärg som står ut från det andra som är i bild som ska synas spelar det mindre roll.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...