Gå till innehåll

Vilken färg/nyans på blue/green-screen?


viken_bo

Recommended Posts

Då är det viktigare att få väggen/skivan/bakgrunden jämnt ljussatta. Superjämnt. Och att ha en ganska matt färg med lite reflexioner.

 

Håller på med en reklamfilm för tillfället som har en "bump" i väggen som är mycket mörkare än andra delar och den är ett helvete varje gång en av skådisarna (med lååångt, flygigt hår) passerar där.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

tackar tackar! då vet jag det (har gått och stört mig på det ett tag)

men appråpå program duger det med Autodesk Cumbustion eller AE 7?

 

/David

 

Menar du att du har tillgång till dom programmen eller?

Isåfall kan du nog sluta leta efter ett dugligt program nu iallafall.

 

Och visst, självklart är ljussättningen jätteviktig när man arbetar med greenscreen, för annars sitter man där med en ojämn, mörk och kornig grön yta i videon, som man ska försöka keya ut och så slutar det med att man måsta maska ut hälften för hand.

Och de är väl kanske inte världens roligaste tidsfördriv, även om jag själv kan tycka att det är ganska kul ibland, åtminstone i lite kortare sekvenser. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Menar du att du har tillgång till dom programmen eller?

Isåfall kan du nog sluta leta efter ett dugligt program nu iallafall.

. :)

 

ja om vi säger så här: jag har AE skolan har Cumbustion =)

vilket av dessa program rekomenderar ni? eller är de lika bra?

 

/David

Länk till kommentar
Share on other sites

Precis som carbe säger, så är green- /bluescreen en stor konst att behärska fullt ut. Därför bör egentligen största frågan vara, behövs det verkligen? Visst kan effekter vara häftiga, men jag lovar att en bra story gör en film betydligt bättre än ett par halvdana effekter.

 

Men. Nu kanske man verkligen vill / behöver använda chroma key och filmar man video rekommenderas grön färg som är bättre när man filmar video. Blå är egentligen helt ute nu, men förr var film mest känslig för blå färg. Hur detta kan komma sig vet jag inte, där slutar mina kunskaper.

 

Anledningen till att man använder greenscreen nuförtiden är att det är lättare att keya eftersom man får en starkare färg tillskillnad från blå. Nackdelen blir då förstås att spillet som uppstår upptäcks lättare. Detta är vad jag lärt mig i alla fall.

 

Enligt egen erfarenhet av greenscreen så är det absolut viktigast att undvika spill. Att skuggor och sådant syns är överkomligt men spill kan bli ett riktigt helvete. Sedan kan jag rekommendera Keylight som finns att installera från installations-cd:n till After Effects, ett plug-in som fungerar helt fantastiskt bra. Alltså, det är ingår, men inte installerat från början.

 

Jag avslutar med att säga: beware of hair. Fixa in en mössa i storyn eller nåt, för hår kan vara riktigt svårt att keya.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag avslutar med att säga: beware of hair. Fixa in en mössa i storyn eller nåt, för hår kan vara riktigt svårt att keya.

 

Amen broder...

 

Jag kör hyfsat mycket med Primatte 3.0 keyern - oftast bättre än Keylight (framförallt på DV) men inte alltid.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
ja om vi säger så här: jag har AE skolan har Cumbustion =)

vilket av dessa program rekomenderar ni? eller är de lika bra?

 

/David

 

Har du keylight till ditt After Effects så kör på det, annars Combustion (Cumbustion låter som en porrfilm).

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Jag har lite här om green screen, i min film ska en person hoppa från ett våningshus. På mitt ritprogram har jag tagit fram och testat den perfekta chroma key färgen, jag ska skriva ut ett a4 papper med den färgen, gå till ett ställe som säljer tyg, hitta ett tyg som matchar perfekt... Tyget ska vara på 3x3, sen ska jag bara setta fast det i två hyller och spänna det, sen är det väl bara att stå framför tyget och hoppa och sen spratla med ben och armar som om man föll..

 

Kan jag göra så här?

 

 

// Jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja det är nog inga större problem. Nykeln kan ju justeras i redigeringen så att säga. Viktigast är att du ljussätter rätt. Tänk på att skrivaren inte skriver ut exakt det du ser på skärmen (såvida du inte jobbar på tryckeri eller har kalibrerart skärm-skrivare sjukt väl :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det kan du säkert, men hur vet jag inte, även om någon annan säkert vet det! :D:):D:):):):):)

Carbe, till vilken nytta gjorde det där inlägget? Knip om du inte har något att komma med.

 

Sen vill jag göra jepser lite mer hoppfull genom att ställa mig emot Max_Hs inlägg. Det första testet jag gjorde någonsin med greenscreen var att ställa mig och sprattla mot greenscreen för att sedan i efterarbetet falla. (Papper dock)

Det blev bra. Här är färgkorrigeringen viktig och eftersom höghuset troligt är utomhus ( :p ) så försvinner en hel del färg i färgkorrigeringen - och därmed också spill om man skulle lyckas dåligt med keyingen. Sen ska det dessutom på motionblur på kroppen som faller, så det behöver inte ens bli så bra.

 

Det där med att skriva ut färg från datorn tycker jag du ska skippa. Kör du bläck kommer det ju gå åt en hel del. Gå till en tygaffär och köp något du tror fungerar, nyansen måste inte vara perfekt, bara du ljussätter den ordentligt och jämnt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Min största "poäng" var att det är skitsvårt att stå och sprattla och sparka och samtidigt se som om man är "tyngdlös" vilket man ju faktiskt är under fallet. Men jag har aldrig gjort exakt en sån scen så man kan ha fel (vilket jag ju hoppas)... ;) Och, det är ju en extremt billig scen att testa, så Jesper, kör på och lägg upp det sen så vi kan se.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Carbe, till vilken nytta gjorde det där inlägget? Knip om du inte har något att komma med.

 

Sen vill jag göra jepser lite mer hoppfull genom att ställa mig emot Max_Hs inlägg. Det första testet jag gjorde någonsin med greenscreen var att ställa mig och sprattla mot greenscreen för att sedan i efterarbetet falla. (Papper dock)

Det blev bra. Här är färgkorrigeringen viktig och eftersom höghuset troligt är utomhus ( :p ) så försvinner en hel del färg i färgkorrigeringen - och därmed också spill om man skulle lyckas dåligt med keyingen. Sen ska det dessutom på motionblur på kroppen som faller, så det behöver inte ens bli så bra.

 

Det där med att skriva ut färg från datorn tycker jag du ska skippa. Kör du bläck kommer det ju gå åt en hel del. Gå till en tygaffär och köp något du tror fungerar, nyansen måste inte vara perfekt, bara du ljussätter den ordentligt och jämnt.

 

 

men tänk om det blir fel färg på tyget, är det då inte bättre att skriva ut bara lite av den gröna färgen, det räcker ju med kannske 4 cm2, det är väl bättre?

Länk till kommentar
Share on other sites

men tänk om det blir fel färg på tyget, är det då inte bättre att skriva ut bara lite av den gröna färgen, det räcker ju med kannske 4 cm2, det är väl bättre?

 

Jesper, färg är inte färg!.

Färg är direkt beroende av det ljus som träffar ett objekt med en viss kulör.

 

För det första så har du en inställning på din bildskärm som visar vad du tycker är en viss kulör. Om du fixar lite med inställningarna för din bildskärm så ser du fort att du upplever andra kulörer. Sedan, din skrivare får signaler från din dator om att skriva ut en viss kullör, denna liknar nog inte alls det du ser på skärmen i de flesta fall. De flesta skrivare som jag stött på har en liten variation av hur färgerna ser ut på pappret. Pappret ja, det är också mycket påverkande av hur utskriften ser ut. Men allt detta spelar ingen roll. För du ska inte skriva ut något för att få fram en green screen färg.

 

Anledningen är som flera här försöker förklara att det är viktigare med ljussättning än att ha en speciell färg på din grönskärm. Om du tänker efter så vet du nog att en färg ser väldigt olika ut om du belyser den och har skuggor på den. Det blir ju olika nyanser av grönt.

Det gäller att minimera dessa skiftningar med ljuset.

 

I teorin så spelar inte det någon roll om det är en blue,green,red,brown eller vilken färg som helst screen. Det gäller att byta ut en jämn färgyta mot en annan bild. Fördelen med en neongrön färg är att den inte så ofta förekommer på de som ska vara i förgrunden. Tydligen har också den gröna färgen någon posetiv betydelse för ccd:n hos en dv kamera. Så för dv kan green ha fördel mot blue.

 

Men som sagt skaffa något som har en "neongrön" kulör som inte blänker, ljussätt noggrant så skuggor undviks. Alla program som jag undersökt som kan keya bort kullörer kan också ställas in så den tar bort din gröna färg plus en viss grad av grön färg som liknar den du ställt in och kameran tagit in.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...