Gå till innehåll

Kort fråga om nyttan med filmmusik


Aettan

Recommended Posts

Varför lägger i princip alla amatörer och även semi samt även proffs som laddar upp sina filmer till youtube eller vimeo etc etc väldigt ofta till musik till sina filmer istället för hur det egentligen lät där och när dom filmade? Filmerna blir ju inte bättre för det utan tvärtom det försvinner ju ganska värdefull info om man dränker det hela med musik, tycker jag i alla fall. Själv har jag spelat och spelar musik sedan många år och jag har en ganska ok mindre "studio" med instrument och mickar och grejor här hemma men jag har nog aldrig ens tänkt att göra musik till det jag filmar.

 

Ska det vara musik så filma nån som lirar istället men tex en blomma med musik det känns lite märkligt. Det är mera troligt att det var en humla eller en fågel eller nåt som levde om i närheten än nån som spelar klassisk gura eller en poplåt eller nåt. Filmar man havet ja vad är det för fel med vågskvalp.

 

För mig blir det lite åt hissmusikhållet när man gör så.

 

Skulle vara intressant att veta hur man resonerar när det gäller det eller om man bara gör det för att alla gör det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag visste inte att VM i generalisering hade kickat igång. Vilken typ av filmer är det du syftar på? Musik används ju med fördel för att bygga upp en känsla, och det är väl en av de faktorer som skiljer amatörer från proffs, eller åtminstone de med känsla för vad de sysslar med, från de som inte har det. Att kunna förstärka känslan i bilderna med musik, istället för att jobba emot den.

 

Många kameratest och liknande saknar ju ljud för att det inte finns någon vettig inspelning. Många filmer där man filmar folk på stan filmas av såna som filmar - inte vill hålla på och styra med ljudinspelningar. För att få till ett bra ljud är en helt egen värld. Då är det ju bättre att lägga på en musikslinga än sitt eget skitljud man fått, och som ingen ändå är intresserad av. Att ha en bra låt i sin video kan få många att härda ut hela.

 

Fördelaktigt kan ju vara att bifoga exempel när man ställer en fråga av den här typen, för jag förstår inte riktigt vad du far efter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Skulle svära på att det har att göra med att undvika att tråka ut tittare. En del säger att man skall klippa ofta för att hålla tittarens intresse. När bilderna inte berättar en spännande story "bör man åtminstone underhålla tittaren med lite bra musik". Det finns visst något som heter "bygga upp stämning" också. Där skall det inte hända något. Bara musik kanske.

 

Ett tema för de som alltid snackar om "filmen hade en bra score".

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja folk kanske tar det säkra före det osäkra men många kör nog bara på som man alltid gjort. För mig som tittare så blir det efter ett tag lite som vad fasen är det här det är ju filmen jag vill ha fokus på, till exempel om det är nån som laddat upp en test av ett objektiv eller nåt.

 

Ärligt talat så är det mycket av transportsträcka knep som förekommer i filmvärlden på alla nivåer. Typexempel nån gör en reklamfilm i en presentshop och det är sliders hit och dit och knep och knåp så att om man skulle besöka stället så skulle man nog inte känna igen sig utifrån det som filmen återgett. Det verkar som att fokus ligger på att dema upp filmteknik och utrustning mer än den där tekoppen som man kanske fått i uppdrag att filma och alla hänger på det blir liksom nån slags standard.

Länk till kommentar
Share on other sites

Fast inom reklam handlar det ju inte om att visa upp och demonstrera produkten, utan att sälja den. Dvs. att anspela på känslor och det är ju detsamma med film. Hur du än vrider och vänder på det kommer du inte ifrån att musik påverkar oss. Eller för den delen häftiga effekter.

 

Ett "objektivtest" med schyst musik som tilltalar dig, ihop med snygga bilder kan få dig att vilja köpa det, fastän du troligen inte uppnår samma resultat själv.

 

I slutändan är det ju inte vägen till att framkalla känslor som är viktig, utan att man gör det.

 

Men jag tycker fortfarande att det här är en diskussion utan vettig förankring. Själv har jag aldrig sett en så påkostad reklam för en presentshop att de kunde använda en massa slides. Om frågan är varför man använder det så är det ju för att skapa rörelse och dynamik, om frågan är varför man överanvänder det så får det stå för de som gör det, men det kan härröra i att reklammakaren tycker det är coolt, eller helt enkelt att det är enkelt att sälja in till beställaren för att den ju vill ha en cool film - helst billigt. Det finns professionella filmare som överanvänder saker - ja. Det finns också kockar som pepprar maten för mycket.

 

Vad är min poäng? Ingen aning. Men utan vettigt diskussionsunderlag känns det inte som att vi kan göra mycket mer än att konstatera att vissa delar av verkligheten ser ut på ett visst sätt och acceptera det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det här var lite intressantare att läsa + en vänligare ton. För mig är det helt enkelt så att jag inte accepterar en del som förekommer i verkligheten så därför ville jag få lite input för att i alla fall kanske kunna förstå.

 

Jag tänkte inte på kommersiell reklam (har föresten personligen väldigt svårt för reklam) när det gäller musiken utan på alla amatörer på olika nivåer som gör filmer och demar kameror och objektiv. Jag har ju sett ganska många vid det här laget så det är inte så att jag reagerar rakt ut ur luften utan det är verkligen en jäkla massa filmer med musik på som nån slags "utfyllnad".

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag testade ett ryskt objektiv Jupiter 8 idag. Det blåste en del så jag drog ner på ljudet i vissa klipp men jag tycker inte det är så viktigt i den här typen av film som ändå bara handlar om att ett objektiv och ett ganska billigt också ändå kan leverera ett vettigt resultat även i händerna på en nybörjare och amatör som jag.

 

 

Hmm hur gör man så att det lirar här i tråden, nån som vet?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag testade ett ryskt objektiv Jupiter 8 idag. Det blåste en del så jag drog ner på ljudet i vissa klipp men jag tycker inte det är så viktigt i den här typen av film som ändå bara handlar om att ett objektiv och ett ganska billigt också ändå kan leverera ett vettigt resultat även i händerna på en nybörjare och amatör som jag.

 

 

Hmm hur gör man så att det lirar här i tråden, nån som vet?

 

Här har du anledningen till varför i alla fall jag väljer att lägga på musik.

Det blir så olidligt tråkigt med bara tystnad att jag stängde av efter 3 sekunder. Jag stod bokstavligen inte ut.

 

Alternativet är att spela in bra ljud med ett juste vindskydd. Men för ett snabbt objektivtest är kansdke det i jobbigaste laget. Lösning: Musik

 

Om jag var på jakt efter ett sådant objektiv och skulle kolla lite tester så skulle jag stänga av ditt direkt och gå vidare. Så tjänar nånannan en hacka på annonsen istället.

Länk till kommentar
Share on other sites

Här har du anledningen till varför i alla fall jag väljer att lägga på musik.

Det blir så olidligt tråkigt med bara tystnad att jag stängde av efter 3 sekunder. Jag stod bokstavligen inte ut.

 

Alternativet är att spela in bra ljud med ett juste vindskydd. Men för ett snabbt objektivtest är kansdke det i jobbigaste laget. Lösning: Musik

 

Om jag var på jakt efter ett sådant objektiv och skulle kolla lite tester så skulle jag stänga av ditt direkt och gå vidare. Så tjänar nånannan en hacka på annonsen istället.

Ja folk gör nog olika så det säger ju egentligen bara nåt om ditt personliga beteende inte generellt hur flertalet resonerar och gör.

 

Sen tror du verkligen på fullt allvar att om den här filmen bara hade musik skulle kunna generera reklamintäkter, nej du jag tror inte det.

 

Personligen så har jag tagit beslut om inköp med hjälp av betydligt tråkigare filmer än den här om jag ska vara ärlig.

 

Att titta på din hund ska det vara bättre menar du? När jag kollar på dina så stänger jag ner ljudet på dom du inte pratar på i den mån du säger nåt som jag vill lyssna på.

 

Ja ja smaken är som baken

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja folk gör nog olika så det säger ju egentligen bara nåt om ditt personliga beteende inte generellt hur flertalet resonerar och gör.

 

Exakt vad jag sa, kul att du håller 100% med mig.

 

Sen tror du verkligen på fullt allvar att om den här filmen bara hade musik skulle kunna generera reklamintäkter, nej du jag tror inte det.

 

Här visar du tydligt att du inte vet hur youtube och dess reklamsystem fungerar. Men istället för att lära dig något nytt så stoppar du huvudet i sanden.

 

Att titta på din hund ska det vara bättre menar du?

 

Antingen så ger du mig en länk till var jag påstår det eller så är den här diskussionen slut.

 

(skulle anat oråd när du startar en tråd och sedan var spydig redan mot första svaret.)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag håller med Mattias till hundra. Film är inte bara film utan också ljud, och en person som missar att förstå hur det vi hör kan komplettera det vi ser är inte i någon position alls att tala ner till filmskapare.

 

 

Det verkar som att fokus ligger på att dema upp filmteknik och utrustning mer än den där tekoppen som man kanske fått i uppdrag att filma och alla hänger på det blir liksom nån slags standard.

Inte standard - utan bra filmskapande. Rörelser i bild förmedlar djup, takt och känsla. Musik kan väcka känslor av nostalgi, lycka och lugn -- Para ihop bild med djup, takt och känsla med musik som väcker känslor av nostalgi, lycka och lugn och du har ingen Standard utan Bra Försäljningsteknik. Du kan gå och filma en ovärdelig tekopp från Ming-dynastin med ditt stativ och inbyggda kameramikrofon, men jag kommer ändå få mer underhållande resultat filmandes mitt tvättställ, med en slider och lite bakgrundsmusik.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur menar du spydig mot första svaret? Jag tyckte nog att det svaret var lite väl spydigt så jag svarade givetvis med samma mynt. När det gäller reklam så hatar jag skiten oavsett var den är och har verkligen ingen lust att lära mig ett dugg om hur det fungerar med det. Det jag menar med att titta på din hund och om det skulle vara mera intressant än att titta på mina filmer om du lyckas missförstå det ja då vet jag inte men ok gör det du. Sen att du ska kunna vräka ur dig att du helt enkelt inte står ut att kolla på min filmsnutt det tycker du kanske är både vänligt sagt och helt ok? Sen förstår du så ger du mig inte några ultimatum överhuvudtaget det kanske funkar på andra men inte på mig.

 

Men jag tror du har rätt i en sak och det är att vi har nog inte så mycket vettigt att säga varandra så jag slutar gärna att diskutera med dig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag håller med Mattias till hundra. Film är inte bara film utan också ljud, och en person som missar att förstå hur det vi hör kan komplettera det vi ser är inte i någon position alls att tala ner till filmskapare.

 

 

 

Inte standard - utan bra filmskapande. Rörelser i bild förmedlar djup, takt och känsla. Musik kan väcka känslor av nostalgi, lycka och lugn -- Para ihop bild med djup, takt och känsla med musik som väcker känslor av nostalgi, lycka och lugn och du har ingen Standard utan Bra Försäljningsteknik. Du kan gå och filma en ovärdelig tekopp från Ming-dynastin med ditt stativ och inbyggda kameramikrofon, men jag kommer ändå få mer underhållande resultat filmandes mitt tvättställ, med en slider och lite bakgrundsmusik.

 

 

Vad menar du tala ner till filmskapare nu får du nog fördjupa lite så man hänger med. Hur musik funkar det har jag bra koll på har hållit på med musik länge, det jag tycker är synd det är när musik används som utfyllnad.

 

Här spelar jag till exempel lite musik. Live sänt på vaughnlive.tv och ned laddat därav den kassa kvaliten så ingen går i taket över det. Men jo det är med två bmpcc

 

 

Ärligt talat en film är ju inte bättre än vad den är oavsett och jag pratar om youtube inte spelfilmer med handling och skådisar även om det finns långa transportsträckor i många av dom också. När det gäller att få koll på om man skulle kunna ha nytta av ett objektiv eller om en kamera faller en i smaken då fyller musiken ingen funktion över huvudtaget. Dom första 10 filmerna då tänker man inte på det men sen blir det lite jobbigt.

 

Försäljningsteknik? Jag gör musik och film för att jag tycker det är skoj och vill skapa/vara kreativ på mitt sätt. Om man inte kan försörja sig på annat än att göra reklamfilm eller typ bröllops läget då är man i fel bransch enligt mig. Men det kanske man inte heller får säga här utan att folk går i taket.

 

Näru ditt tvättställ har inte en chans hur mycket grunkor du än kör med men lycka till.

 

Vad sjutton är det här för ställe egentligen nu börjar jag bli lite irriterad tror ni att det är frislag på mig det kan ni glömma.

 

Stalltips strunta i att svara om ni tycker att mina trådar suger det brukar jag göra.

 

Så här går det till när man ger kritik - man börjat med det positiva, i mitten kommer den sakliga kritiken i en positiv ton sen avslutar man med positivt för att nå förstärkning så att individen kan ha nytta av samtalet utvecklas och gå vidare stärkt av det.

 

Jävla sandlådefasoner helt enkelt och ja moderator du får gärna stänga av mig för hoppar man på mig då hoppar jag tillbaka.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad menar du tala ner till filmskapare nu får du nog fördjupa lite så man hänger med. Hur musik funkar det har jag bra koll på har hållit på med musik länge, det jag tycker är synd det är när musik används som utfyllnad.

 

Här spelar jag till exempel lite musik. Live sänt på vaughnlive.tv och ned laddat därav den kassa kvaliten så ingen går i taket över det. Men jo det är med två bmpcc

 

 

Ärligt talat en film är ju inte bättre än vad den är oavsett och jag pratar om youtube inte spelfilmer med handling och skådisar även om det finns långa transportsträckor i många av dom också. När det gäller att få koll på om man skulle kunna ha nytta av ett objektiv eller om en kamera faller en i smaken då fyller musiken ingen funktion över huvudtaget. Dom första 10 filmerna då tänker man inte på det men sen blir det lite jobbigt.

 

Försäljningsteknik? Jag gör musik och film för att jag tycker det är skoj och vill skapa/vara kreativ på mitt sätt. Om man inte kan försörja sig på annat än att göra reklamfilm eller typ bröllops läget då är man i fel bransch enligt mig. Men det kanske man inte heller får säga här utan att folk går i taket.

 

Näru ditt tvättställ har inte en chans hur mycket grunkor du än kör med men lycka till.

 

Vad sjutton är det här för ställe egentligen nu börjar jag bli lite irriterad tror ni att det är frislag på mig det kan ni glömma.

 

Stalltips strunta i att svara om ni tycker att mina trådar suger det brukar jag göra.

 

Så här går det till när man ger kritik - man börjat med det positiva, i mitten kommer den sakliga kritiken i en positiv ton sen avslutar man med positivt för att nå förstärkning så att individen kan ha nytta av samtalet utvecklas och gå vidare stärkt av det.

 

Jävla sandlådefasoner helt enkelt och ja moderator du får gärna stänga av mig för hoppar man på mig då hoppar jag tillbaka.

 

Inget svar på min fråga alltså....

Tack för mig, lycka till med ditt skapande.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad menar du tala ner till filmskapare nu får du nog fördjupa lite så man hänger med. Hur musik funkar det har jag bra koll på har hållit på med musik länge, det jag tycker är synd det är när musik används som utfyllnad.

Problemet i den här diskussionen är att det du ser som Utfyllnad ser vi andra som Komplettering.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo så kan det nog vara men jag undrar om vi andra omfattar mer än vissa med ett specifikt film intresse som "oss" jag tror inte det är generellt för alla. Jag vill förtydliga igen att det jag i första hand tänkte på var just demovideos på youtube och inte spelfilmer dokumentärer etc etc. En naturfilm varför inte helt enkelt bara låta naturen prata för sig själv. Här där jag bor sjunger fåglarna så in i den och vackert så pass så det vore idiotiskt enligt som jag ser det att bara för att jag gör en film med ett specifikt objektiv som händelsevis råkar innehålla fåglar att lägga på musik istället. När det gäller tex exemplet i butik med varor som ska demas varför inte charma en eller flera av de anställda så att dom på ett naturligt sätt tar upp "koppen" och vrider och vänder på den istället och berättar om både den och andra objekt samt filosofin bakom butikens inriktning. Det tycker jag borde kunna funka mycket bättre än en dussinkopia (och förstå mig rätt nu jag försöker inte vara spydig) med sliders och trix som jag har fått en intryck av att många verkar tycka är nån slags standard.

 

För att ändå ta ett exempel från spel/bio/TV film så ta till exempel gengren Drama inte behöver det vara i princip nån special effekt där över huvudtaget för att det ska bli bra. Det går förmodligen till och med med bra skådisar att köra statiskt med lite finurlig berättarteknik och eventuellt bara släppa på scener med handhållet i den mån det behövs och om det behövs. I en sån film använder man givetvis musik med olika avsikt beroende på vad man vill uppnå. Det kan ju till exempel var en scen från ett fik med en jukebox vars låt glider över till nästa scen för att föra vidare eller bara funkar som bakrundsskval. Men det handlar om något helt annat då än det jag ursprungligen tänkte på med den här tråden.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo så kan det nog vara men jag undrar om vi andra omfattar mer än vissa med ett specifikt film intresse som "oss" jag tror inte det är generellt för alla. Jag vill förtydliga igen att det jag i första hand tänkte på var just demovideos på youtube och inte spelfilmer dokumentärer etc etc.

Jag har inte nämnt någonting om varken dokumentär eller spelfilm. Min kommentar riktade sig helt till vad du skrivit. Demonstrationsvideor handlar precis lika mycket om att förmedla ett budskap som spel- reklam- och dokumentärfilmer, och däri är musik bara ytterligare ett välbeprövat redskap.

 

 

 

Det tycker jag borde kunna funka mycket bättre än en dussinkopia (och förstå mig rätt nu jag försöker inte vara spydig) med sliders och trix som jag har fått en intryck av att många verkar tycka är nån slags standard.

 

Du tycker att det borde fungera bättre, men faktum är att hade det faktiskt fungerat bättre så hade det varit så folk gjort.

Jag kan te.x. tycka hur mycket jag vill att "2 för 1"-erbjudanden inte alls borde resultera i att folk köper fler produkter,

men det ändrar inte det faktum att folk faktiskt är mer troliga att köpa produkter om de får en på köpet.

Länk till kommentar
Share on other sites

En sak som visar hur skadligt onödigt ljud är, är filmer där figurerna visar något som händer på TV. Så fort det infot är förmedlat stänger figurerna alltid av TV:n. Även de gånger när man tycker att det är extremt onaturligt att stänga av TV:n just det ögonblicket. Men ljudet skulle störa resten av scenen, så filmskaparna har inget annat val.

 

Mest störs jag av extra ljud i tutorials. Där vill man koncentrera sig fullt på att lära sig hur nånting funkar och när nån har lagt in musik där stör den oftast så mycket att jag inte klarar av att ta in informationen från tutorialen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har inte nämnt någonting om varken dokumentär eller spelfilm. Min kommentar riktade sig helt till vad du skrivit. Demonstrationsvideor handlar precis lika mycket om att förmedla ett budskap som spel- reklam- och dokumentärfilmer, och däri är musik bara ytterligare ett välbeprövat redskap.

 

 

 

 

 

Du tycker att det borde fungera bättre, men faktum är att hade det faktiskt fungerat bättre så hade det varit så folk gjort.

Jag kan te.x. tycka hur mycket jag vill att "2 för 1"-erbjudanden inte alls borde resultera i att folk köper fler produkter,

men det ändrar inte det faktum att folk faktiskt är mer troliga att köpa produkter om de får en på köpet.

 

 

Då kan jag bara konstatera att det är dags att gå vidare och prova något nytt istället för att köra på i gamla banor. Sen kom ihåg att du tycker det här vilket inte gör det mer sant än det jag säger.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...