Gå till innehåll

Dator för redigerings och efterarbete


schönis

Recommended Posts

Hallå...

 

Hittade ingen direkt bra forumtråd ang detta. Och detta är ganska personlig fråga pga utrustning i olika datorer skiljer sig =)

 

Men just nu ska jag börja min utbildning vilket handlar MYCKET om aftereffects samt redigering.

En uppgradering kanske e lagom eller bara ett grafikkort?

 

DEt jag har i dagens läge är:

 

AMD 64 , 3400+

2 GB DDR Ram

19" TFT

Ati Radeon X800 Pro 256Mb, PCI-express

Samt ett förhållandevis billigt moderkort, Socket 939 PCIe.

 

 

Det jag behöver är en lite snabbare dator...

Jag antar att cpu:n räcker till samt ramet, kanske en 1024 till hade vatt fint.

 

Men grafikkortet, vad för slags grafikkort rekomenderas när man använder sig utav redigering, gärna bra till spel, men Prioritet är redigeringen.

 

Intresserad utav crossfire, köra 2 st grafikkort på samma dator?

 

Men är det nytt grafikort jag behöver för att det ska flyta på bättre?

 

Tack på förhand

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo det kan stämma.

 

Men grafikkortet fungerar ju i båda...

 

Så de ja kommer satsa på nu är ett/flera Bra grafikkort. och sedan kanske gå över till intel.

 

Men mitt kort stödjer inte Open GL inställningen i aftereeffects.

Länk till kommentar
Share on other sites

http://www.adobe.com/products/aftereffects/opengl.html

 

Här kommer en korrigering... du glömde l_et på slutet

 

Men nu blev ja konfunderad här...

 

Det står att ATI Radeon X800 Pro har open gl. om man använder sig utav catalyst 5.10.

 

Varför kan man inte använda sig utav open gl i aftereffects då? finns det någon inställning som man borde ändra el liknande?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Det ska gå att köra open gl i aftereffects med x800, det gör jag... men med vissa förbehåll:

 

"*Does not provide OpenGL previews for anti-aliasing or 2D motion blur."

i AE 7.0:

 

1. Edit>Preferences>Preview

 

2. där ska det finnas enruta som du ska kryssa för där det står "enable OpenGL"

 

3. Sedan ställer du in "accelerate effects using:" till "OpenGL (when possible)"

 

4. sen kan du titta i "OpenGL info" och se exakt vad ditt grafikkorts kretsar kommer hjälpa till med...

 

och om det hjälpte så vill jag ha lite hjälp i utbyte ;)

 

hmmm du som också kör x800 nu måste jag fråga dig om en annan sak... har du lyckats köra clone eller extended med skärm + tv? jag själv bankar mig blodig på ATI's supportcenter för att få klarhet, för mig går det att köra tv, ELLER skärm... jag kan inte välja båda, vilket verkligen konfunderar mig eftersom jag kört clonat redan på gammla gforce2 kort... har du någe tips?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ska snart inköpa en ny dator för att enbart redigera video på. Hade tänkt köpa en dator med dessa specifikationer:

 

Intel Pentium 4

3.4 GHZ Dual Core

2 GB DDR minne (ska utöka detta till 4 GB)

600GB hårddisk 7200

Geforce 7900GT 256MB PCIe

Windows XP Home Edition SP2

 

Denna dator ska väl duga?

 

Och sen har jag en fråga om vilket redigeringsprogram jag ska välja. Har läst att Avid är ett bra val, men med tanke på att jag har aldrig redigerat video förut så är kanske det programmet för svårt? Men om man är villig att sitta och experimentera och leka med det (för det är ju så man lär sig) så kanske Avid är ett bra val? Vill ha det bästa helt enkelt. Best of the best.

 

:D

Länk till kommentar
Share on other sites

Ska du enbart redigera video och du har inte några kunskaper nu ska du nog testa lite före du köper nånting.du kanske hatar att redigera då du märker att du kan ingenting ?

 

Ljög lite, har redigerat två korta filmer för flera år sen och det var kul. Så nej, jag hatar inte att redigera. Annars skulle jag inte sitta här...

 

;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle rekomendera Adobe Premiere, ett mycket bra program. Som är mycket användrar vänligt, men som håller hög klass. Jag skulle även rekomendera att du köper två hårddiskar en för operativsystem och program samt en för film matrialet, detta gör att datan kan jobba mer effektiv när du redigerar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Så länge du ska ha ut materialet till DV bandare eller dyligt (vilket man får anta att du ska) så lär ju grafik kort inte ha så mycket med saken att göra??

 

 

nee men jag tänkte på att killen kanske vill ha ut en helbild referens på en monitor, så varför snåla lika bra o köpa ett bättre grafik kort om du har tänkt o köra med två skrämar samt en monitor går att koppla genom en dv bandare eller dv kamera för att få ut de på en hel bild monitor men tycker de är lika bra du satsar på ett dyrar grafik kort så slipper du krånglet

Länk till kommentar
Share on other sites

Processorn, är det en P4 eller en Core 2 Duo? Skulle själv inte köpa en "vanlig" P4 idag. Drar mycket ström, blir varm och därmed är kylningen ett "ljudmässigt" problem eftersom burken kommer att kräva en massa fläktar. (Säger en som har en Dual Core P4... med en massa fläktar :( )

 

4Gb ram är ingen idé med Window XP (Avid, PPro och AFX kan som mest utnyttja 3 Gb) vänta tills Vista kommer.

 

Inget grafikkort kan (så vitt jag vet) idag lämna en bild till en tv-skärm på ett "lika bra" sätt som en dv-bandare. Skulle själv inte satsa på ett Matroxkort (även om dom är bäst på "bildkvalitetssidan"). Detta pga:

Avid vill ha GeForce (helst Quadro FX och ABSOLUT inte ATI eftersom Avid inte ger ngn overlay med X16XX/X18XX serien).

Adobe vill ha GeForce (utom med Matrox RT.X2 videokort).

Vegas har jag dålig koll på dock...

Är det HDV som ska klippas hamnar ju saken i ett annat perspektiv men jag skulle i alla fall ta ett GeForce...

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...