Gå till innehåll

NLE program som är Open Source


DanyaelX

Recommended Posts

Hepp!

 

 

Söker just nu till ett alternativ för de kommersiella NLE programen på marknaden.

 

Innan har jag bara känt till VirtualDub, men har nu snubblat på Jashaka och ett som heter Positron. Båda finns på SourceForge.

 

Jashanka fins för Windows och Linux, Positron blir jag inte riktigt klok på, men jag tror att det bara finns till Linux (och andra unixbaserade OS) .

 

Har någon testat dessa och i så fall, vad är era åsikter om dessa program?

Vilka andra NLE opensource finns det som folket på forumet rekomenderar?

 

Jashanka verkar ha en del intressanta funktioner för kommunikation i nätverk om man är flera som editerar ett projekt. Inbygd P2P kommunikation och verktyg för att måla frame by frame verkar det som... en blandning av premier, Title Deko och AE i ett och samma program fast inte fullt så avancerat ännu. Men potentialen verkar finnas där.

 

Har någon testat?

 

C.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tyvärr är Linux en plattform som är sorgligt eftersatt när det gäller NLE-er. Jag skulle tro att det har att göra med att en bra NLE behöver "länka" olika mjukvaror och smakinkontroll och att det i regel mär en ren mardröm för den normale användaren att få att funka och ett riktigt knep och knåp för den avancerade användaren. Det är inte så lätt att få saker som DV codecs och maskinkontroll över FireWire att funka lika smidigt som på en Mac eller PC på en Linux-box.

 

Det som däremot finns gott om på Linux är bra compositors (Jashaka, FilmGimp m fl) och 3D program (Wings3D, Blender osv). För att dessa skall fungera behövs ju bara drivrutin för ett vettigt grafikkort. Tog mig fyra timmar att kicka igång ett sådant senast jag behövde installera Linux. Jashaka och Gimp jobbar nästan uteslutande med bildsekvenser (som varje proffsigt verktyg bör) vilket underlättar kravet på olika drivrutiner.

 

Cinelerra är tyvärr både instabilt, svårinstallerat och hyffsat begränsat jämfört med vilken modern kommersiell NLE som helst. Man gör jobbet snabbare och bättre med iMovie eller Windows Movie Maker om det är DV man vill jobba med. Cinelerra kan dock användas med fördel som en frameserver för HD-material. Men det känns inte som ett vardagsbehov för den normale voodofilm.org-besökaren. Som NLE är den oduglig och jag har aldrig hört talas om någon som klippt någonting med Cinelerra. (Men jag vet en hel del effektbolag som har Cinelerra som frameserver).

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns ju även KDEnLive som endast fungerar med KDE i Linux som påstår sig vara en produkt som söker att ersätta Premiere et al.

 

Och sedan har vi Positron som är kaxiga på sin hemsida och hävdar att de ska ersätta Final Cut och Premiere...

Finns vad jag vet inte tillnågot annat än Linux...

 

FilmGIMP har bytat namn till CinePaint, efter som GIMP inte officiellt stöder projektet, även om en del OpenSource kod används i CinePaint som härstammar från HOLLYWOOD som var ett litet experiment med GIMP som resulterade i FilmGIMP men som aldrig implementerades in i GIMP.

 

Har precis installerat JasHanka och kommer att testa det nu i månaden....

Tydligen är Chalmers involverat i delar av koden, huvudsakligen den delen som har med P2P kommunikationen att göra...

 

C.

Länk till kommentar
Share on other sites

Försökte installera Windowsreleasen av Positron som är "geared towards replacing software like Avid and Final Cut Pro". Tyvärr har utvecklarna lyckats "missplace" viktiga filer i installationen så det blev ingen "replace" den här gången. Open Source i ett nötskal. Ibland är det bra att pröjsa lite. Det gör huvudvärken avsevärt mycket mindre. Utvecklargruppen gör också anspråk på att Positron ska ersätta Autodesks Flame. Ha, ha.

 

Och med interfacet till KDEnlive lär dom inte locka många med lite krav. Vem vill sitta med en "proffsredigering" som ser ut som en kopia på Windows Movie Maker?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jahshaka är egentligen ett compositing program, redigerings möjligheterna i det är, senast jag kollade upp det, värdelösa.

Positron har jag bara precis kommit i kontakt med och har ännu inte hunnit testa, men det skall även fungera till windows. Programmets sourcecode är baserat på 3D programmet Blender och fungerar i princip som blenders interna redigerings program men mer avancerat, ocm jag förstått rätt.

Ett program som jag tror att är opensource, men kommer inte med säkerhet ihåg just nu, är demopaja från http://moppi.inside.org/demopaja/ som är ett compositing program. Något av en After Effects kopia. Har själv inte testat programmet så mycket ännu och har problem att importera AVI-filer i vissa comprimerings format till det.

Som freeware, också i kommersiella syften, så finns det för windows så finns det bla ett program som heter Wax från http://www.debugmode.com , ett compositing/redigeringsprogram som förutom att det fungerar "för sig självt" även går att använda som plugin i premiere, vegas och ett par andra av de stora redigerings programmen.

Det var väl det för den här gången. Tror att det skulle vara bra för mig att nu börja lyssna på vad min lärare säger istället :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...