Gå till innehåll

vidvinkel


chi

Recommended Posts

HEJ!

Skulle vilja köpa en ordentlig vidvinkel till min lilla Panasonic NVGS33.

Jag har en vidvinkel redan, en Panasonic Wide conversion LENS

VW-LW2707N2 X0.7 27.0 mm men hajjar inte vad siffrorna står för.

 

Jag vill ha en till, en som man t.ex kan filma i en bil eller så.

Vad är det som man ska gå efter?

 

/chris

---------

Länk till kommentar
Share on other sites

Med t ex x0.7 blir en normal brännvidd på 35mm, 24,5mm. Med x 0,5, 17,5mm och med x0,3, 10,5mm. Ju mindre brännvidd ju större bildutsnitt. Alltså så lågt X-tal som möjligt ju mer du vill få med.

 

Sedan måste man ju bestämma sig för om man vill ha en raktecknande vidvinkel eller en med fisheye-effekt. Raktecknande förvränger inte raka linjer, fisheye ger en tunnformad effekt.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=j3n5]Med t ex x0.7 blir en normal brännvidd på 35mm, 24,5mm. Med x 0,5, 17,5mm och med x0,3, 10,5mm. Ju mindre brännvidd ju större bildutsnitt. Alltså så lågt X-tal som möjligt ju mer du vill få med.

 

Sedan måste man ju bestämma sig för om man vill ha en raktecknande vidvinkel eller en med fisheye-effekt. Raktecknande förvränger inte raka linjer, fisheye ger en tunnformad effekt.[/citat]

 

HEJ!

Tack för det!

Har du också tips på affärer där man kan köpa vidvinkeln?

 

Länkar??

 

Hur gör ni andra när ni köper en vidvinkel, beställer ni det från utlandet eller

köper ni det i Sverige? Den jag har var ju skitdyr, tycker jag. Den behöver ju inte vara original.

 

 

/chris

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...