Gå till innehåll

Kortfilm i sommar, tips?


Recommended Posts

Hej alla filmare! Jag ska spela in en kortfilm som är i princip stum i sommar. Jag har en del bas grejor men skulle behöva tips på bra grejor jag kan komplettera min utrustning med. Jag har:

En ny DSLR kamera med hyfsad upplösning och så, en kameramonterad mikrofon, videostativ, fotostativ, enbensstativ, DSLR rigg, bygglampor för ljussättning och några andra smågrejor. Har även ett standardobjektiv, långzoom och ett vidvinkel.

 

Har någon tips på vad jag ska komplettera med? Har funderat på att skaffa lite schysstare ljus. Helst ska det vara billigt, har en inköpsbudget till utrustning på 800 kronor. Funkar det bra och beställa från Ebay gör jag gärna det också. Tips tas även emot på mjukvara och så, men tänkte ta det på Videoredigeringstråden.

 

Tack!! //En ung nybörjarfilmare :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej, som jag skrev i Inspelningstråden så ska jag göra en kortfilm i sommar. Har frågat lite om utrustning där så klicka dig gärna dit om du vill.

Eftersom det är en lite större produktion så tänkte jag kolla med alla kunniga här om ni har tips på vilka program jag kan byta ut i min lilla "flotta"?

 

Jag använder:

Celtx, till manus

Olika program till videoredigering. Har tidigare använt Premiere men tappade bort Cd skivan med installationen och tycker att det blivit lite för dyrt som ung budgetfilmare att prenumerera på Creative Cloud (även om det är prisvärt).

Photoshop Elements till fotoredigering

Audacity till ljudredigering.

 

Så är det någon som har tips på om jag kan byta ut något av de här programmen, sedan så söker jag även ett compositing/simpelt effekt program gärna med 3d animation. Helst ska program vara gratis eller billiga.

 

Tack så jättemycket!! //En ung budgetfilmare

Länk till kommentar
Share on other sites

Så är det någon som har tips på om jag kan byta ut något av de här programmen

 

Du kan byta ut Celtx mot MS Word, Premiere mot Windows Movie Maker, Photoshop mot Gimp och Audacity mot Garage Band :bire

Länk till kommentar
Share on other sites

Du kan byta ut Celtx mot MS Word...

 

Varför byta ut ett gratisprogram mot ett som faktiskt kostar pengar, och dessutom är uruselt att skriva filmmanus i? Finns inget skäl enligt min mening. Jobba på i Celtx. Det ska dessutom var skapligt för att planera själva produktionen också av det jag har hört.

Länk till kommentar
Share on other sites

Varför byta ut ett gratisprogram mot ett som faktiskt kostar pengar, och dessutom är uruselt att skriva filmmanus i? Finns inget skäl enligt min mening. Jobba på i Celtx. Det ska dessutom var skapligt för att planera själva produktionen också av det jag har hört.

 

Mitt svar var menat som ett skämt då det utifrån OP's text inte finns någon anledning för honom / henne att byta ut något av programmen. Det är ju lite som att fråga vilken typ av kopp man bör dricka ur när samtliga gör jobbet helt utmärkt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Mitt svar var menat som ett skämt då det utifrån OP's text inte finns någon anledning för honom / henne att byta ut något av programmen. Det är ju lite som att fråga vilken typ av kopp man bör dricka ur när samtliga gör jobbet helt utmärkt.

 

Ha ha, härligt! Humor trillar lätt bort i text. Jag hoppades att det var menat så (och sannolikheten var stor med tanke på att du varit med ett tag Tolin) men Varningjagärnybörjare behöver ju inte nödvändigtvis uppfatta det så. Vet man inte att MS Word är det sämsta program man kan tänka sig att skriva filmmanus i, kan man ju lätt tro att lilla gratisprogrammet inte är värt mycket. Men få ett stort leende på morgonen är inte fel. Tack, Tolin.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 8 månader senare...

Tjena igen allihoppa

 

Angående min sista fråga som hade för rubrik (Filma en biljakt) undrade jag om hur man filmar en biljakt i en tung trafik. Men nu så undrar jag hur man gör med statisterna som ska föreställa vanliga människor på vägen.

Alltså som sagt så krävs såna scener snabba klipp och många vinklar och det lär ju bli massa omtagningar och när man ska ta om samma bilrörelse flera gånger i olika vinklar så hur gör man med statisterna så är på vägen säger man åt dom ok backa sen ställer man alla bilarna alltså statisterna som dom var och kör om samma scen i en annan vinkel.

 

Är det möjligt att filma en sådan scen och liknande scener med en kamera eller är det omöjligt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Av erfarenhet förstår statister 9 utav 10 gånger enkla direktiv så som "Försök gå på samma vis under varje tagning".

Sen om publiken följer statisterna och inte bilarna i en snabb bilscen har du större problem än enbart kontinuitet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...