Gå till innehåll

Praktisk test av GoPro Hero 8


Fotoskribenten

Recommended Posts

Små aktionkameror med hög bildupplösning är förvånansvärt effektiva och räcker till för många jobb.

Ljudet kan vara ett problem men med användning av externa inspelare så går det bra att mixa in det vid redigeringen.

Kan passa på att tipsa om en bra produkt, jag har hittat en digital ljudinspelare som fått ersätta min Zoom H4n på ett par jobb. Liten, helt metallskal och med PCM-ljud, det inbyggda 8GB-minnet räcker i 44 timmar.

Det går att stänga av de interna mikrofonerna när man ansluter yttre och man kan också monitorera inspelningen via hörlurar.

Jag har flera andra små ljudinspelare men den här har blivit min favorit, mycket enkel att manövrera och man eliminerar misstag när det är stressigt.

Ännu bättre är att den har ett nästan löjligt lågt pris, kostar bara cirka 250 kronor med frakt från England (passa på innan Brexit :-)).

https://www.ebay.com/itm/8GB-Handhel...53.m2749.l2649

 

Jag ville nu se hur pass effektiv den inbyggda stabiliseringen är i den nya Gopro Hero 8an, särskilt jämförd med 7an som jag testade förra hösten (

).

 

Filmade på fri hand (bara med ett litet handstativ) i 2,7K linjärt, d v s med eliminerad tunnformad distorsion och i 50 bps med full stabilisering påslagen i kameran. Samt med att styrde den helt med rösten, startkommandot kommer inte med i videosekvensen men däremot stoppet som måste redigeras bort från varje sekvens.

Skillnaden i bildkvalitet mellan 4K och 2,7K är så minimal när videon visas över nätet (gäller särskilt på Youtube) att jag föredrar 2,7K som då går snabbare att redigera.

Här finns testvideon

 

Stabiliseringen i 8an är lite bättre än i 7an och rakteckningen (”digitalt objektiv”) är också förfinad. Sen finns det betydligt fler inställningsmöjligheter. Jämför jag 8an mot en Akaso V50 Pro så är kvaliteten i bra ljus ungefär densamma, stabiliseringen inte riktigt lika bra dock (se exempel här, också med handhållen kamera https://youtu.be/jttB0eNG34s ) men den kameran kostar ju bara en knapp tredjedel av vad 8an gör. Fast när jag använder flera kameror samtidigt så ger mina Gopro bättre färgöverenstämmelse, jag behöver sällan grada videon från var och en av dem eller använda LUT.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för ditt inlägg, jag var lite skeptisk och tänkte att det man har funkar bra som det är men nu ska jag nog skaffa mig en egen.

 

Titta gärna också på Akaso V50 Pro. Den har en ganska effektiv inbyggd stabilisering och kan filma i upp till 4 K med 30 bps. levereras med två batterier och en mängd tillbehör. En annan fördel är att den har fäste för vanlig stativskruv. Men den ger en sämre videokvalitet i svagt ljus än Hero 8. Det går också att köpa till en extern "mygg"mikrofon som då spelar in den vänstra kanalen, den högra kommer från själva kameran så anpassningen måste göras vid redigeringen. Kameran kostar cirka 1 600 kronor (med frakt och från en säljare inom EU) på Ebay.

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller med dom är kanonbra. Det man kan göra är att köpa en billig gimbal för mobiler (jag köpte min på Kjell o kompany) och klämma fast kameran med en läsk kapsyl så är stabilisering ett mindre problem. Sen när det gäller nyare gopro kameror så får jag för mig att jag läst att dom nyare modellerna är sämre än tex 5an och 6an som jag har, kan det stämma?

 

Här är en film med en gopro hero 6 (tror jag den heter) som jag av nån anledning laddat upp i 1080p. Inte snyggt filmat men för att demonstrera att sätta den i en mobil gimbal.

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller med dom är kanonbra. Det man kan göra är att köpa en billig gimbal för mobiler (jag köpte min på Kjell o kompany) och klämma fast kameran med en läsk kapsyl så är stabilisering ett mindre problem. Sen när det gäller nyare gopro kameror så får jag för mig att jag läst att dom nyare modellerna är sämre än tex 5an och 6an som jag har, kan det stämma?

 

Här är en film med en gopro hero 6 (tror jag den heter) som jag av nån anledning laddat upp i 1080p. Inte snyggt filmat men för att demonstrera att sätta den i en mobil gimbal.

 

 

De "nya" Goprokamerorna, alltså 7an och 8an Black, är väsentligt mycket bättre än tidigare modeller. Och med 8an klarar man nu många uppdrag utan gimbal.

 

Men jag använder ändå oftast en gimbal med en påmonterad telefon som då styr kameran. Vanligtvis en Smooth Q och med kamerafäste för mobiltelefon, jag klämmer bara fast Goprokameran i det och slipper skruva en bygel runt kameran. Då skyms skärmen men med tre knapptryckningar så vänds Smooth Q i selfieläge vilket gör att kameraobjektivet pekar framåt. Bilden ser jag ju på telefonens skärm (ännu bättre än på kamerans lilla skärm) och jag kan också lätt ta bort kameran när jag behöver byta batteri eller minneskort, utan att behöva riskera tappa bort några skruvar eller bygeln. Telefonen sitter i ett fäste från en selfiestick som är skruvat fast i handtagets uttag för stativskruv.

 

Metoden gör att jag också kan göra JIB-liknande tagningar eftersom objektivet alltid pekar vinkelrätt mot motivet oavsett höjden jag håller gimbalen i.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag gör lika med min gimbal men på den finns inget kamerafäste utan den är gjord för mobiltelefon enbart så avståndet mellan "klämmorna" gör att man får sätta en kapsyl från en stor cola flaska eller liknande mellan kameran och den övre så om man vill ha en mobil som monitor får man hålla den i handen

 

Har kollat lite på olika youtube video om dom men jag ser ingen skillnad stor nog att jag kan tänka mig att byta. Men jag har ju mina bara som ett komplement till andra kameror eller om det blir för mycket att släpa med sig när man ska ut och leka lite snabbt.

 

Har du testat Sonys motsvarigheter? Ett annat märke vore ju kanske lite skoj att testa på.

 

Edit:

Har kollat lite och jämfört med mina Blackmagic design kameror och det blir faktiskt en jäkla skillnad. Jag tror man blir lite bländad av att actionkamerorna ofta är så skarpa men om man jämför tex med en BMCC som är en 2.5k kamera så hänger dom inte med då det blir en helt annan kvalité faktiskt. Samma med Bmpcc som är en 1080 kamera för även där överglänser bildkvalitén skarpheten.

 

Har en tråd igång om dom här om du vill kolla. Speciellt den sista filmen med BMCC 2.5an blev bra även om det bara är en massa korta filmer och ingen sammanhängande film.

 

Men visst är actionkamerorna riktigt fantastiska.

Länk till kommentar
Share on other sites

 

Har du testat Sonys motsvarigheter? Ett annat märke vore ju kanske lite skoj att testa på.

Edit:

Har kollat lite och jämfört med mina Blackmagic design kameror och det blir faktiskt en jäkla skillnad. Jag tror man blir lite bländad av att actionkamerorna ofta är så skarpa men om man jämför tex med en BMCC som är en 2.5k kamera så hänger dom inte med då det blir en helt annan kvalité faktiskt. Samma med Bmpcc som är en 1080 kamera för även där överglänser bildkvalitén skarpheten.

 

Har en tråd igång om dom här om du vill kolla. Speciellt den sista filmen med BMCC 2.5an blev bra även om det bara är en massa korta filmer och ingen sammanhängande film.

 

Men visst är actionkamerorna riktigt fantastiska.

 

Det är fråga om vad kunden är nöjd med (och vill betala för:-)!). Med en bra actionkamera så gör man jobben snabbare och smidigare, de är enklare att frakta och sätta upp och diskretare, särskilt när man använder flera kameror för att täcka något evenemang. Och helt oslagbara när det till exempel gäller att filma inifrån (eller utåt) från ett fordon.

Behövs det "riktig" broadcastkvalitet (och man kan få betalt för den) så väljer man bara en annan utrustning.

 

Men det verkar vara förbluffande okänt bland kollegor hur bra tekniken kan utnyttjas, många avfärdar dem ännu som leksaker. Precis vad som hände när det kom ny teknik inom andra områden, jämför vad som sades när "desktoptekniken" inom grafisk produktion först dök upp.

 

Jag har regelbundet testat actionkameror sedan tekniken föddes, innan dess också kompaktkameror med videoinspelningsmöjligheter, du hittar många sådana historiska exempel på min Youtubekanal.

Här finns en video som gjordes helt oplanerad med hjälp av en handhållen Panasonic LF1 kompaktkamera

 

Förra årets tester av sex actionkameror, både för jakt, hund och MC-bruk finns också på min Youtubekanal https://www.youtube.com/channel/UCzCZ6v_DmkJFzqT38KQQwzg/.

 

Den här reportagevideon gjordes i år med en handhållen Akaso V50 Pro

Riksspelman Per Runbergs musik på repliker av vikingatida instrument spelade jag in på ett USB-minne som placerades en bit från honom i det hus som han höll till i. Sen hämtade jag upp det när han var färdig och delade upp musiken i låtar i ett ljudredigeringsprogram och använde dem sedan som bakgrundsmusik.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej inte för mig jag tänker aldrig ta betalt för nånting kreativt som jag gör varken musik eller video. Problemet med vissa action kameror som jag har lagt märke till även gopro är att om man tar upp videon på en bra skärm av lite större format så är den inte så rolig längre men på en ipad eller liknande så ser det bra ut.

 

Det kan ju i och för sig bero på hur man gör och vilket program man använder och här vill jag rekommendera Blackmagic Designs Davinci Resolve.

 

Tror jag läste att du hade problem med att bounca ut över 2.5k och en actionkamera jobbar nog vanligtvis med mp4 så det ska nog egentligen inte vara ett problem då det inte är raw.

 

Edit: det var att redigera och det har jag aldrig problem i Resolve. Om formatet ändå skulle vara för tungt så kör man med optimized media dvs du arbetar med lägre upplösning och går tillbaka till full upplösning först när videon ska bouncas ut. Resolve har en inbyggd lite mindre kraftfull version av Fairlights audio hantering och även Fusion för effekter. Själv meckar jag ljudet i Logic 9 som är en äldre version av Apples flaggskepp för musikinspelning.

 

Men som regel behöver man en skapligt modern och vass dator med ett bra grafikkort för att det ska flyta på bra.

 

Varför jag frågar om Sonys motsvarighet är för att Bald and Bankrupts videoreportage från sina resor över världen på Youtube är bra överlag. Som regel lika bra som demofilmerna tillverkarna av actionkameror visar. Jag får för mig att han kör med en Sony kamera.

 

Titta tex på den från Varanasi och jämför

 

 

Titta även på den sista videon i min tråd om BMD kameror och jämför. Tagen med en 2.5k kamera och objektiv för ett par hundra kronor.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...
Små aktionkameror med hög bildupplösning är förvånansvärt effektiva och räcker till för många jobb.

Jag ville nu se hur pass effektiv den inbyggda stabiliseringen är i den nya Gopro Hero 8an, särskilt jämförd med 7an som jag testade förra hösten (

).

 

Ytterligare ett exempel:

 

Vill du hänga med på en genuin julmarknad? Utan att behöva frysa om fötterna eller få hål i plånboken?

 

Har du tre minuter över så är du välkommen att hänga med på Stortorgets Julmarknad, mitt i Gamla Stan i Stockholm.

En av Sveriges äldsta och som finns där nu och fram till jul.

Filmad med en handhållen Gopro Hero 8 Black (en del av en kommande kameratest) i 2,7 K, nedsamplad till full HD för att uppladdningen till Youtube skulle gå smidigare.

 

Välkommen se videon här

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...
  • 9 månader senare...

Nu blir jag lite fundersam när jag tittar på den här gamla tråden igen. När jag tittar på filmerna från 8an som du länkar in så ser man ju tydligt att kvalitén är lite sisådär ärligt talat och kommer inte ens i närheten av vad en vanlig mobil av känt märke klarar och nån skillnad mot 6an som jag har finns inte överhuvudtaget, förr tvärt om faktiskt.

 

Den här är tagen med en vanlig nalle och när det har mojjat till sig lite så är det bättre faktiskt.

 

Här är en med en blackmagic cinema pocket camera (1080 versionen) och då blir det riktigt tydligt att en gopro inte hänger med oavsett modell.

 

Länk till kommentar
Share on other sites

  • Pace markerade som utvald och avmarkerade som utvald detta ämne

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...