Gå till innehåll

Explosion


Zapper

Recommended Posts

Nu är det så här att jag ska applicera ett klipp från detonationfilms

(en explosion) på en stillbild av ett hus. Jag undrar hur man kan göra det ännu snyggare satt säga. Så att man använder explosionen som grund och sen skapar massa splitter och andra saker brevid.

JAg använder dessa program till specialeffekter: 3ds max 7, After effects 6,5

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=R.R Studio]klart du kan..:D...mn om man börjar med 3d så kan man ju göra alti i 3d...incl. explosionen...så får man mer kontroll över effecten..:P[/citat]

 

Man kan göra allt i 3d. frågan är om det är det bästa alternativet alla gånger. explosioner görs ofta i miniatyr fortfarande i hollywood produktioner.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Jawo]Problemet med att använda partikle array är att dels så får bitarna ingen realistisk fysik tilldelad och dels så har man ingen kontroll på hur objektet ska splittas upp.[/citat]

 

Därför får man tilldela fysiken själv med forces. Realistisk fysik är inte det man ser i film. Är den bra gjord är den trovärdig och spektakulär, inte realistisk.

 

Sant att kontrollen av splittret är begränsad men använder man det till småsplitter funkar det. Bra vid nybörjarprojekt också.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Zapper]Har inte jobbat jättemycket i 3ds max men känner till particle array, Men som sagt inte så erfaren på att använda det, vet ni om det finns någon tutorial någonstans?[/citat]

 

manualen innehåller bra tutorials. [F1]

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Mr.Man][citat=Jawo]Problemet med att använda partikle array är att dels så får bitarna ingen realistisk fysik tilldelad och dels så har man ingen kontroll på hur objektet ska splittas upp.[/citat]

 

Därför får man tilldela fysiken själv med forces. [/citat]

 

Såvitt jag vet så hjälper inte det, om en partikel träffar marken så kommer den inte att göra det på ett trovärdigt sätt då parray inte stöder någon som helst rigidbody fysik.

 

Om du har en lösning på det så dela gärna med dig.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Jawo][citat=Mr.Man][citat=Jawo]Problemet med att använda partikle array är att dels så får bitarna ingen realistisk fysik tilldelad och dels så har man ingen kontroll på hur objektet ska splittas upp.[/citat]

 

Därför får man tilldela fysiken själv med forces. [/citat]

 

Såvitt jag vet så hjälper inte det, om en partikel träffar marken så kommer den inte att göra det på ett trovärdigt sätt då parray inte stöder någon som helst rigidbody fysik.

 

Om du har en lösning på det så dela gärna med dig.[/citat]

 

Du gör en deflector av underlaget eller det du vill att splittret ska studsa på.

Här är en test jag gjorde länge sedan, men det illustrerar en parray som studsar mot en yta. http://www.sprocket.se/media.php?id=37

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Mr.Man][citat=Jawo][citat=Mr.Man][citat=Jawo]Problemet med att använda partikle array är att dels så får bitarna ingen realistisk fysik tilldelad och dels så har man ingen kontroll på hur objektet ska splittas upp.[/citat]

 

Därför får man tilldela fysiken själv med forces. [/citat]

 

Såvitt jag vet så hjälper inte det, om en partikel träffar marken så kommer den inte att göra det på ett trovärdigt sätt då parray inte stöder någon som helst rigidbody fysik.

 

Om du har en lösning på det så dela gärna med dig.[/citat]

 

Du gör en deflector av underlaget eller det du vill att splittret ska studsa på.

Här är en test jag gjorde länge sedan, men det illustrerar en parray som studsar mot en yta. http://www.sprocket.se/media.php?id=37[/citat]

 

Men det ser ju fortfarande inte ett dugg realistiskt ut om man gör det på det sättet.

Kolla bara denna filmen (tryck på bilden).

http://i5.photobucket.com/albums/y186/Jawoo/th_Ldor.jpg

 

 

Den högra filmen är hur det bör se ut om ett gäng lådor på varandra och den vänstra är hur det blir om man gör det med partiklar.

Filmen blev lite väl omskalad när jag laddade upp den, därav det bananaktiga utseendet.

 

 

 

Det enda partikelsystem som jag tror skulle klara av den högra simuleringen är Thinking Particles.

 

Men om bitarna ändå inte ska träffa marken så kvittar det ju. Använd dig av parray och camera map per pixel så kan du få till ett rätt schysst resultat.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kan inte se filmen här på jobbet men frågan var ju inte hur man travar lådor på varandra, i det fallet skulle jag rekommendera reactor.

 

Hur som helst. Använd mycket motion blur när du renderar. samt belys med en omni light i kärnan av explosionen vid explosions tillfället.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Mr.Man]Jag kan inte se filmen här på jobbet men frågan var ju inte hur man travar lådor på varandra, i det fallet skulle jag rekommendera reactor.[/citat]

 

Nä, men försökte ju bevisa min poäng med att det är ingen bra idé att använda partiklar om man vill få realistisk fysik på sina grejer.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Jawo][citat=Mr.Man]Jag kan inte se filmen här på jobbet men frågan var ju inte hur man travar lådor på varandra, i det fallet skulle jag rekommendera reactor.[/citat]

 

Nä, men försökte ju bevisa min poäng med att det är ingen bra idé att använda partiklar om man vill få realistisk fysik på sina grejer.[/citat]

 

Beskriv hur du gör en realistisk explosion med rigid body collection i reactor. Jag har inte sagt att det måste göras med partiklar, bara att det går.

och enl. mej själv så går det få snyggt också. detta klipp har jag gjort med PArray: http://www.sprocket.se/media.php?id=730

Länk till kommentar
Share on other sites

Bygg huset/bilen/båten/jorden, dela upp den så du vill att den ska sprängas (väldigt grovt). Skapa lite extra skrot och formationer som kan flyga iväg i ett senare skede.

Gör alla dessa till rigid bodies.

Skapa en sfär eller liknande som är så att säga explosionen. Gör den till en unyielding rigid body så att den inte kan rubbas av något annat, animera den så att den växer stor på kort stund. På så sätt går den över ditt objekt som ska sprängas och sen när du reactoriserar detta så kommer objektet tvingas flytta sig från explosionen och reactor tar hand om bitarna när dom faller i marken och så vidare.

Sen är det bara att lägga till partiklar som kanske innehåller mindre bitar som bara flyger ut och studsar lite lätt.

 

Så gjorde jag en explosion av en vattenreservoar.

Bökigt men blev hyfsat i slutet.

 

/Lasse

Länk till kommentar
Share on other sites

Eftersom jag är nybörjare på 3ds max så förstår jag inte allt du säger men ska kolla lite på det,

Men menar du att jag ska göra ett hus i MAX har iallafall laddat hem en färdig modell nu som kan användas då kanske det är lättare att få ett trovärdigt resultat eller?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Mr.Man][citat=Jawo][citat=Mr.Man]Jag kan inte se filmen här på jobbet men frågan var ju inte hur man travar lådor på varandra, i det fallet skulle jag rekommendera reactor.[/citat]

 

Nä, men försökte ju bevisa min poäng med att det är ingen bra idé att använda partiklar om man vill få realistisk fysik på sina grejer.[/citat]

 

Beskriv hur du gör en realistisk explosion med rigid body collection i reactor. [/citat]

 

Ganska så exakt så som Lasse_laser skrev.

Håller faktiskt själv just nu på med ett exploderande litet trähus.

 

En sak som jag kan tänka mig är lätt att missa om man är nybörjare på reactor är att man måste lägga in sfären i en deformin mesh collision. Annars kommer den inte att expandera.

 

Lasse: Hur gör du för att dela upp objektet som ska sprängas och får man se på vattenreservoar effekten?

 

 

[citat=Mr.Man]Jag har inte sagt att det måste göras med partiklar, bara att det går.

och enl. mej själv så går det få snyggt också. detta klipp har jag gjort med PArray: http://www.sprocket.se/media.php?id=730[/citat]

 

Som sagt, visst det går att göra med parray och dessutom få det snyggt.

Men jag skulle antagligen aldrig mer göra det med parray.

Dels för att fysiken inte är helt 100, dock så är det ju många fall där det spelar mindre roll. Men den största anlednigen till att jag inte skulle göra det med parray är att man inte har någon vidare kontroll på hur objektet splittas upp.

Betong och liknande splittras på ungefär samma sätt som parray, men att spränga tex ett trähus med parray skulle se så fel ut.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 9 månader senare...

Så här vill jag ha det i filmen...

kolla bilderna och texten.

 

Bild 1...

 

Bild 2, laser skjuts iväg och väggen exploderar.

 

Bild 3, där blir ett hål och i hålet ska man kunna se in på klipp 2.

 

Hur ska jag göra för att få detta att funka, ska jag typ rita taggit på en green solid och sen använda green screen så att det andra klippet syns i det?¨

 

kan någon skriva hur jag ska göra..?

 

 

// Jesper

1.JPG

2.JPG

3.JPG

Länk till kommentar
Share on other sites

Kanske inte det snyggaste men iaf ett enkelt sätt att göra detta på.

 

För laserskottet kan du använda denna gratis-preset egentligen till för lightsabers av Andrew Kramer. Kolla tuten och nedladdning i stycke 21. Animera start/end position.

http://www.videocopilot.net/tutorials.html

 

Explosionen kan du göra genom att lägga på en färdigkeyad "explosionsfilm" har sett några för gratis nedladdning någonstans, kan bara inte komma ihåg vart.

Har sett flera tutorials om hur man gör detta men kan man basic lagerhantering i AE så ska det inte vara några problem.

 

Lägg den filmen du vill se genom hålet överst. Använd pentool för att skapa en mask med taggar. Du behöver alltså inte skapa en solid utan du kan göra masken direkt på filmen.

Om du använder en solid som mask måste du lägga den över filmen och sedan ändra filmlagret så det använder soliden som matte.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...