Gå till innehåll

Redigera på bärbar dator


kowalski

Recommended Posts

Har funderingar på en bärbar dator för videoredigering.

Kollar just nu på HP Pavilion DV9072

Intel Core 2 Duo 1.83GHz

2048MB

240GB

TFT17

 

Pris 15 tusen, köper till extern hårddisk.

 

Fråga: kommer denna maskin göra jobbet?

Begränsningar?

Förslag på bättre alternativ, med motiveringar, emottages med tacksamhet.

 

/Lars

Länk till kommentar
Share on other sites

Det lät som en trevlig dator. Men personligen skulle jag välja en mac för videoredigering. Den klarar Avid, After Effects och framför allt min personliga favorit: Final Cut som inte funkar till något annat operativ. Att gå in på varför en mac är bättre som system i övrigt orkar jag inte gå in på. Men jag kan säga att den inte finns några virus + att systemet är mycket stadigare.

 

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore?family=MacBook

 

En vit Macbook 2.0 ghz (12.795kr) har jag nu och fungerar utmärkt! Uppgraderade direkt från 512mb till 2 gig så jag vet inte hur bra 1 gig är men jag skulle endå lägga till en gig extra. Det är alltid bra att ha! Att ha en intern hårddisk är alltid trevligt. Men mest får du ut om du köper en extern hårddisk på 250 gb (eller mer om man vill) för drygt 900 kronor. Ram-minnet köper du från Komplett.se eller någon annan stans än Apple. Dom är ganska pigga på att pressa ut priserna på RAM-minnen till max.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svaret.

 

Mac eller pc, ett dilemma. Den mac jag jämförde med ovanstående pc avfärdade jag pga att den skulle kosta 27.500, dvs nästan det dubbla. Förvisso med 2.33 processor.

Det jag saknar med lilla booken är skärmstorlek. Eller rättare:tror mig komma sakna.

Har haft mac tidigare, och tyckt om operativsystem, programvara, utseende mm. Stabilitet och känsa. Det är så mycket känslor inblandade i datorköp!

Ogillar dessutom tanken att inte kunna använda final cut.

 

Dilemma...

 

Hur är det med utgångar ifrån din macbook till projektor?

Finns DVI?

Behöver man DVI?

/Lars

Länk till kommentar
Share on other sites

Javisst.

Det är ju den maskinen man vill åt. Utan tvekan.

Pengarna skall dock även räcka till kamera, mikrofon med tillbehör, stativ, filter, hårddisk, extraskärm (crt duger), med mera.

XM2 beställd. Resten bestämt med hjälp av diskussioner på detta forum. Förutom datorn som gör mig osäker.

 

Kollar på Final Cut. Ser trevligare ut än Premiere. Gammal Macanvändare.

Bästa budget: pc och Premiere, som jag redan har, bara för att enkelt och billigt komma igång.

Alternativ: beggad powerbook och Final Cut.

Är då en G4 med ett par år på nacken ett gott val för mig som nybörjare?

Tack för tidigare respons!

Trevligt Forum!

Länk till kommentar
Share on other sites

Redigerar själv i final cut på min "lilla" 13,3 " skärm.

fungerar utmärkt. som sagt så finns mini-dvi där du kan koppla in olika adapters för typ 200 kronor styck.

 

Om du räknar på virusskydd, reparation och grejer till PC:n så blir det också dyrt i längden. Sen att en mac håller mycket längre är också en fördel, du slipper köpa ny dator efter ett år. Jag kör just nu på en Dell Latitude D620.

Knapparna lossnar, datorn hänger sig och vänner med likadan dator har haft allvarliga problem med skärmen. Du vinner helt klart på en mac!

 

För att återgå till din fråga: En gammal G4 orkar inte lika mycket, men så länge du har maxat med ramminne kan det funka. Personligen skulle jag gått på en macbook 1,8 ghz med 2 gig ram, bara för att hänga med i Intel-utvecklingen!

 

Final Cut är bäst! =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tja... med risk att bli avrättad av alla inbitna Mac:are... Jag jobbade tidigare som återförsäljare av pro videosystem och vi hade (förutom Dell) minst lika många havererade Mac laptops som övriga PC laptops. Ex. HP har, i mitt tycke, minst lika bra kvalitet som motsvarande Mac (dessutom har dom en service som vida överstiger Apples). Sen att mac: en är snyggare och "bättre" (ur pris-/prestanda-/funktions-synpunkt osv) är ju en annan sak... Sen kan man ju alltid fundera på varför Apples Core Duo MacBook blir 3ggr så varm som min IBM T60 samma processor.

 

Men... min MacBook kommer i januari... snygg är den :)

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kör final cut pro på både en intel mac och en powerbook G4. Det är en rejäl prestandaskillnad men det går utan problem att använda final cut på en powerbook. Så länge du inte ska syssla med avancerad grafik/3D mm så är det lungt. Jag kör bla motion och shake och då blir det segt ganska fort.

En powerbook kan du hitta för 7000-9000kr idag om du letar lite. Helt klart värt. I de nya macbookarna så är det fortfarande kassa grafikkort tyvärr. Det är aldrig lätt när det handlar om en liten budget. Annars vore macbook pro ett självklart val.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tja... med risk att bli avrättad av alla inbitna Mac:are... Jag jobbade tidigare som återförsäljare av pro videosystem och vi hade (förutom Dell) minst lika många havererade Mac laptops som övriga PC laptops. Ex. HP har, i mitt tycke, minst lika bra kvalitet som motsvarande Mac (dessutom har dom en service som vida överstiger Apples). Sen att mac: en är snyggare och "bättre" (ur pris-/prestanda-/funktions-synpunkt osv) är ju en annan sak... Sen kan man ju alltid fundera på varför Apples Core Duo MacBook blir 3ggr så varm som min IBM T60 samma processor.

 

Men... min MacBook kommer i januari... snygg är den :)

 

/Max

 

Måste självklart försvara Mac nu :) De nya Macbooksen är mycket svalare och med en mjukvaruuppgradering så sänkte jag temperaturen med 20 grader :) det du!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle då aldrig kasta pengarna i sjön och köpa en Mac i dagsläget.

 

Jag sitter på Mac:ar i skolan, de krashar titt som tätt. Mac:ar är dyra. Premiere är lika bra/dåligt som Final Cut Pro. Alla Adobe-saker funkar till PC:s.

 

Jag ska köpa ny dator nu till vårterminen, då blir det en PC-baserad Core 2 Duo.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle då aldrig kasta pengarna i sjön och köpa en Mac i dagsläget.

 

Jag sitter på Mac:ar i skolan, de krashar titt som tätt. Mac:ar är dyra. Premiere är lika bra/dåligt som Final Cut Pro. Alla Adobe-saker funkar till PC:s.

 

Jag ska köpa ny dator nu till vårterminen, då blir det en PC-baserad Core 2 Duo.

 

Håller med dig här High1ander...¨

 

Redigerade mina filmer på Mac förut och inte nog med att den hade en förmåga att krascha i tid o otid så hatade jag musen :)

 

Använder PC nu, och visst, den kraschar kanske lika ofta (om man nu kan kalla nån gång ibland ofta men ändå) men det är på grund av alla spel mina bröder proppar datorn full med. Så med enbart redigering på datorn skulle det vara super. PC ftw helt enkelt!

Länk till kommentar
Share on other sites

oavsett vad du väljer så kommer du og bli nöjd..själv sitter jag med macbookpro med intel-processor. måste dock uppgradera ramen till 2gb. det som gäller finalcut är att det är grymt smidigt att jobba med. blir dock trött på skiten att den vägrar ta in mpeg och andra windows format som kompisar skickar. men om man skall välja mellamn premiere och final cut. så är final cut det givna valet. du får även med soundtrack och livetype som är grymmma program. det får man inte med i premiere. man slipper även virus som sagt vilken är en otroligt skön grej att slippa. mac är även proppad med andra grejer än pc då de är byggda för olika typer av användande. så mitt val är nog en macbookpro med final cut

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Dator beställd. Blev en iMac 24 till slut. Föll för skärmen, kraften och final cut.

Sitter och kollar på TNT hur den kommer närmre. Cork till Northhampton gick över en natt. Nu verkar den fastnat i en hub i Arnhem, Holland.

Tänkte ursprungligen redigera på bärbar men blev kär.

Tycker den är lite bärbar. Kommer sy väska.

Länk till kommentar
Share on other sites

En liten sidofråga här som jag alltid har grunnat på:

Kan man koppla två externa skärmar till en bärbar om den har både VGA-utgång och DVI-utgång? Det borde väl gå eftersom de flesta bärbara nuförtiden har två huvuden redan? Jag menar, man kan ju annars använda både den inbyggda skärmen och en extern.

 

Min bärbara är många gånger snabbare än min stationära men det som gör att jag inte använder den till att redigera video och annat är just för att jag inte kan koppla två externa skärmar till den.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...