Gå till innehåll

Hmc-151


SweHanzon

Recommended Posts

Den fungerar här. :)

 

Den är 1280x720 25fps, 8 sekunder och 16 frames lång och jag ser ett A4-papper med text på. Träbordet papperet ligger på som syns i slutet.

 

Den är importerad som native AVCHD i Premiere Pro CS4.0.1, dvs jag har inte konverterat filen.

 

Jag har aldrig jobbat med Premiere, men har nu laddat ner en trial. När jag ska starta ett nytt projekt kommer följande bild fram: http://tmp.adamhaglund.com/Bild8-new-sequence.png

Där finns alltså inget 720/25p-alternativ. Borde det inte göra det?

 

Sedan undrar jag hur du lyckades importera MTS-filerna. Gör du det via någon annan meny än "Import"? Vad menas med "native AVCHD?"

 

/Adam

Länk till kommentar
Share on other sites

Där finns alltså inget 720/25p-alternativ. Borde det inte göra det?

All MPEG2 samt AVCHD är inte med i trialversionerna pga licensskäl, så du kan tyvärr inte testa AVCHD i Premiere Pro CS4. Det är sinnessjukt men sant...

 

Har du tillgång till PC kan du koda om filerna till DVCPro HD med Panasonics gratisprogram och sedan klippa i Premiere Pro CS4. Tyvärr finns inte Panasonics program till Mac. Samma där, sinnesjukt men sant...

 

Sedan undrar jag hur du lyckades importera MTS-filerna. Gör du det via någon annan meny än "Import"? Vad menas med "native AVCHD?"

Importen kommer inte att lyckas för dig då AVCHD inte finns i trialversionen. Jag importerar via File > Import eller via Media Browser.

 

Native AVCHD = Att inte behöva konvertera filerna, man klipper i originalfilerna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har inte hunnit denna vecka då jag och Johan Söderberg ( http://soderberg.tv/ ) gjort en musikvideo med elever på vår skola. Hårt jobb då det är en särskola och eleverna ska vara delaktig i processen. Ska filma kommande vecka och delge mina erfarenheter. Under tiden får du gärna kolla

 

http://svtplay.se/v/1496837/gavledala/26_3_19_15_-_gavleborg?sb,p103302,2,f,-1

 

och

 

 

//Jens...

Länk till kommentar
Share on other sites

Hm, nu har jag testat 720/50p och 720/25p via log and transfer. Inga problem med Final Cut pro i alla fall. Saknas det stöd i apple intermediate codec som final cut express kör??

 

Nä det ska gå. Du kan ju testa och ställa in att den ska konvertera till AIC i FCP. Vilken version av FCP kör du?

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Men om du ändrar från konvertering från ProRes till AIC, funkar det då?

Vilken version av quicktime har du?

 

Anledningen att jag frågar är att jag precis står i läget att handla en HMC-151 för att få 720p50 och undrar om jag måste köra Final Cut Pro.

Mitt flöde skulle bli billigare med FCE...

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmm, jag har postat en tråd på dvxuser om det är någon som fått det att funka i FCE.

Verkar inte så lyckad kombination... pain...

Jag undrar vad som händer om man försöker importera 720p50 i iMovie 8/9...

Om du orkar så får du gärna testa.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för alla svar här!

Men innan jag läste dessa gjorde jag själv en test i FCE på min MacPro. Det visade sig, vilket ni också kom fram till, att alla 1080-inställningar funkar men ingen av de båda 720-alternativen - på dem kraschar FCE.

Det blir till att undvika 720-läget tillsvidare för min del - billigare än att köpa FCP.

Länk till kommentar
Share on other sites

Passar på att slänga iväg en fråga till, som är närbesläktad med det andra i den här tråden.

 

Jag har, förutom min HMC151, också en Canon 5D mk II som är rätt kul att filma med. Den filmar dock i 1080/30p. Hur blir det om jag tar filer från de båda kamerorna i samma projekt, när HMC151 filmar i 1080/25p? Kommer det funka, eller blir det knas?

Länk till kommentar
Share on other sites

Passar på att slänga iväg en fråga till, som är närbesläktad med det andra i den här tråden.

 

Jag har, förutom min HMC151, också en Canon 5D mk II som är rätt kul att filma med. Den filmar dock i 1080/30p. Hur blir det om jag tar filer från de båda kamerorna i samma projekt, när HMC151 filmar i 1080/25p? Kommer det funka, eller blir det knas?

 

Om du har en timeline med 1080p25 och lägger i ett 30 klipp så kommer du behöva rendera i FCE för att kunna förhandsgranska.

 

Du kan ju ta klippen från din Eos5Dmk2 och konvertera dem till 1080p25 och Apple Intermediate codec med MPEG streamclip först. Då blir det samma som HMC-151 klippen. Välj "Export to other formats" - Quicktime movie - Klicka på options knappen och välj AIC och 25 fps.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du har en timeline med 1080p25 och lägger i ett 30 klipp så kommer du behöva rendera i FCE för att kunna förhandsgranska.

 

Du kan ju ta klippen från din Eos5Dmk2 och konvertera dem till 1080p25 och Apple Intermediate codec med MPEG streamclip först. Då blir det samma som HMC-151 klippen. Välj "Export to other formats" - Quicktime movie - Klicka på options knappen och välj AIC och 25 fps.

 

/KN

 

Vilket program använder jag förslagsvis för denna manöver?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har, förutom min HMC151, också en Canon 5D mk II som är rätt kul att filma med. Den filmar dock i 1080/30p. Hur blir det om jag tar filer från de båda kamerorna i samma projekt, när HMC151 filmar i 1080/25p? Kommer det funka, eller blir det knas?

Smidigaste sättet tycker jag är att ställa om 151:an till 59.9 Hz så att även den filmar 30p. Då kan du både filma och redigera allt som 30p och i slutet konvertera till 25p om det skulle behövas. Du hittar det i kamerans meny, Other Functions > System Freq.

 

Blanda framerates i redigering brukar vara jobbigt och bör undvikas, tycker iaf jag. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har hittat ett program som fixar att konvertera 720p filerna från Hmc-151: VideoPier HD.

Resultatet av klippet som Adam la upp är en AIC 720p50 fil. Fast vad det stod på pappret skulle det vara en 720p25. Konstigt.

Ska fixa lite fler 720p klipp i morgon och prova vidare.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har fixat lite klipp från Hmc-151. Samma resultat som alla andra. 1080i/p funkar bra med Final Cut Express. 720p50, log and transfer craschar. Får väl vänta på en update av FCE.

VideoPier HD klarade dock av att konvertera 720 klippen bra. Fick ut AIC 720p50.

 

Annars intrycket av kameran, plastig. Lätt, vilket är en bra sak i vissa fall. Kass LCD, bra placering av knappar. Hade dock velat se större skillnad på klippen mot min HV20. HVn är en förbaskat bra kamera, tydligen.

 

Kommer nog hålla mig till HDV ett tag till. Det funkar ju faktiskt som det ska.

Ett alt. är ju Sony HVR-Z7E, men det är helt andra pengar...

Hoppas på JVCGY-HM100E eller en skänk från ovan i form av en ny Canon kamera i samma klass...

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...