Gå till innehåll

Surround-mixning


filipg

Recommended Posts

Hejsan!

Har gjort en kortfilm (6 minuter) i Vegas och tänkte att den passar som ett utmärkt experiement att lägga surroundljud på. Nu till mina frågor:

- Var placerar man musiken i Vegas surround panorering? I mitten eller längre fram? (Jag har valt Film som Pan Type)

-Ska dialogen alltid placeras i centerhögtalaren eller i både center/L/R?

 

Tacksam för svar!

 

//Filip G.

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej. Min dialog är mono. Dessutom kom jag på en sak till jag undrar. Hur gör man med allt atmosfär-ljud kameramicken plockar upp? Ska det höras i center-högtalaren? Tacksam för mer svar =)

 

//Filip G.

Länk till kommentar
Share on other sites

Helst skall inget atmofärljud komma med i dialogspåret, försök filtrera ut.

 

Skapa en ren atmosfärljudfil som du sedan mixar in. Med tonvikt på de bakre högtalarna. Så i slutändan skall man ha tre ljudfiler man mixar ihop. Dialog, Effekter samt Musik. Dialogen är det enda man vill ha från inspelningen.

Länk till kommentar
Share on other sites

sidofråga:

 

hmmm jag har ju haft premiere pro ett tag och till datorn har jag inbyggt 7.1 ljud i moderkortet... men jag har aldrig fått ut mer än 2 kanaler per ljudkort när jag använt ljudprogram och premiere... när jag försökt hitintills så har jag måstat ha minst 3 ljudkort(stereo fram, stereo bak, och center+sub) i datorn och bussat ut kanalerna den vägen... varför kan jag inte köra ut dom samma väg som alla andra skickar ut dom? som EAX-spel, DDigital, DTS, m.m.

 

dessutom kunde jag inte använda min färdiga 5.1 mix någonstans efteråt... inget uppspelningsprogram ville ha okomprimerat surround, och encore dvd vägrade den också... någon som har tips?

 

Det enda jag hört om detta är att Dolby har ett plugin som går att köpa som gör Dolby Digital-komprimering vid exportering, men varför kan jag inte bussa ut ljudet på ett enda ljudkort istället för tre, fyra stycken?

Länk till kommentar
Share on other sites

Även om det du skriver Gren är standard i stort sett så kan man bryta mot reglerna och mixa lite annorlunda. Hollywoodfilmer lägger inte alltid dialogen i centern. Man kan trixa lite.

 

I sverige är man ofta inte lika vågade.

 

Sen Malmsten. Premiere har bara i native stöd för okomprimerad surround. För att spela in AC3 så krävs det en plugin. Och när jag tittade på vad den kostade insåg jag att jag likaväl kunde köpa Vega+DVD där AC3 5.1 encoding ingick.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jmalmsten]hmmm jag har ju haft premiere pro ett tag och till datorn har jag inbyggt 7.1 ljud i moderkortet... men jag har aldrig fått ut mer än 2 kanaler per ljudkort när jag använt ljudprogram och premiere... [/citat]

Gå till Edit > Preferences > Audio Output Mapping och ändra från Premiere Pro Windows Sound till tex Creative ASIO eller något som hör till just ditt ljudkort. I rutan Audio Output Mapping skall du nu få upp var PPro skickar ditt 5.1-ljud.

 

 

[citat=jmalmsten]dessutom kunde jag inte använda min färdiga 5.1 mix någonstans efteråt... inget uppspelningsprogram ville ha okomprimerat surround, och encore dvd vägrade den också... någon som har tips?[/citat]

Ja, exportera inte som .avi eller .wav. Då vägrar Encore att spela upp det. 5.1 som skall till Encore exporteras alltid via ett MPEG Preset i Adobe Media Encoder. Ändra Audio Format från PCM till Dolby Digital. Innan du köpt och aktiverat Surcode for Dolby Digital får du exportera tre gånger innan du måste köpa licens. Licensen för Dolby Digital i PPro är dyr.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=00Bengtsson]För att få klassa ljudet i filmen som Dolby Digital 5.1 räcker det då att slutmixen är i AC3 (5.1) eller måste allt ljud vara inspelat med utrustning från Dolby ?[/citat]

 

Det beror vad du menar som klassat?

 

Är ljudet AC3 5.1 är det dolby digital 5.1.

 

Men om du vill använda dolbys loggo mm skall du få det godkänt av dem.

 

http://www.dolby.com/professional/licensing_trademark/index.html

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle snarare säga att det är oerhört ovanligt att man lägger ut dialogen mer än till centern. Visst om man hör någon utanför bild tex så är det ju mer befogat och vanligt men så länge man ser personerna i bild så ligger ju nästan alltid dialogen bara i centern. Klangerna går ut i surround självklart. Atmosfärerna ligger överallt medans trampet följer mer med dialogen och nästan bara ligger i centern. Musik beror väl på om det är en stereomix eller surroundmix var den hamnar. Har du en stereomix kan du ju alltid slaska över lite till bakkanalerna för att hamna lite mer mitt i, fasvänd den ena bara!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för alla bra svar =)

Jag tror jag har fått reda på precis vad jag behöver och slutresultatet är färdigt ska bara bränna ut den och kolla/lyssna vid tv:n också :)

Tänkte kanske lägga ut filmen här på voodoofilm för den blev rätt hyfsad (kanske inte med ljudet dock, det får vi se).

 

//Filip G.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är som sagt ytterst få som använder annat än centerspåret för dialogen, om nu inte snacket kommer off screen eller liknande... Sagan om de två tornen hade smeagols snack med gollum flängande i bakre högtalarna, men han var ju galen så det räknas ju inte in i normen;)

 

filipg förresten, varför inte surround på nätvarianten... quicktime har ju det på de flesta av sina HD-trailers...:D

 

(håller kvar tråden med den liknande frågan sedan förut:D)

[citat=Rogge][citat=jmalmsten]hmmm jag har ju haft premiere pro ett tag och till datorn har jag inbyggt 7.1 ljud i moderkortet... men jag har aldrig fått ut mer än 2 kanaler per ljudkort när jag använt ljudprogram och premiere... [/citat]

Gå till Edit > Preferences > Audio Output Mapping och ändra från Premiere Pro Windows Sound till tex Creative ASIO eller något som hör till just ditt ljudkort. I rutan Audio Output Mapping skall du nu få upp var PPro skickar ditt 5.1-ljud.

 

 

[citat=jmalmsten]dessutom kunde jag inte använda min färdiga 5.1 mix någonstans efteråt... inget uppspelningsprogram ville ha okomprimerat surround, och encore dvd vägrade den också... någon som har tips?[/citat]

Ja, exportera inte som .avi eller .wav. Då vägrar Encore att spela upp det. 5.1 som skall till Encore exporteras alltid via ett MPEG Preset i Adobe Media Encoder. Ändra Audio Format från PCM till Dolby Digital. Innan du köpt och aktiverat Surcode for Dolby Digital får du exportera tre gånger innan du måste köpa licens. Licensen för Dolby Digital i PPro är dyr.[/citat]

 

hmmm only problem, been there done that.... det var med hjälp av ASIO-settings som jag ändrade så att jag lite halvhaxxade (datanörden vaknade i mig igen...) fram något liknande med tre stereo-ljudkort , men det är en lösning som är ytterst lesam, då jag måste koppla om allt och greja och dona när jag ska mixa lite surround och sedan koppla tillbaka när jag ska se en film..., och ännu mera irritersamt är det när jag ser alla guider och alla genomgångar där det visas att "det är bara att välja i ASIO-settings" och liknande (ditt svar är inte det enda jag syftade på just nu, jag har brottats med detta länge)... för i mina ASIO settings så står mitt ljudkort listat som 2kanalig stereo(!), och det går inte att ändra... jag... blir... galen...

 

Det enda sammanhanget jag ser är att mitt ljudkort inte är ett soundblaster. Ska det vara så enkelt att soundblaster har ensamrätt på sådant i premiere? i ASIO också för den delen?

 

som sagt så vet jag att det finns Surcode från Dolby... men den är väl inte nödvändig för själva mixningen? Den är ju till för Exportering enligt vad jag har hört...

 

Finns det förresten alternativ till Surcode för exportering till AC3? för oss som håller kvar till Adobes redigeringsprogram menar jag, eller ett fristående program som gör 6kanalig wav till AC3 färdig för bränning?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jmalmsten]...för i mina ASIO settings så står mitt ljudkort listat som 2kanalig stereo(!), och det går inte att ändra... jag... blir... galen...[/citat]

Vad har du under Audio Hardware då?

 

I systemkraven står det "Microsoft DirectX-compatible sound card (multichannel ASIO-compatible sound card for surround sound)". Dum fråga kanske, men uppfyller ditt/dina kort det? Har du senaste drivrutinerna till kortet?

 

Även andra kort än Soundblaster stödjer ASIO och 5.1 i PPro.

 

[citat=jmalmsten]som sagt så vet jag att det finns Surcode från Dolby... men den är väl inte nödvändig för själva mixningen?[/citat]

Man kan mixa 5.1 utan licens för Sucode for Dolby Digital utan problem samt även få ut det ur datorns ljudkort.

 

[citat=jmalmsten]Finns det förresten alternativ till Surcode för exportering till AC3??[/citat]

Till PPro är Surcode for Dolby Digital det enda alternativet vad jag vet.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

FlumbProd... TUSEN OCH ÅTER TUSEN TACK!!! It worked like a charm som dom säger over där... jag fick mappa om kanalerna lite (den lade ut 5.1 ljudet lite fel på mitt 7.1 kort...men det var sketaenkelt att fixa) men annars så fungerade det helt och hållet smärtfritt att installera och köra asio4all i Premiere:D

 

Åter igen... Tusendes tack!!!

 

synd bara att jag inte sett att svaret funnits i tråden förrän nu...

 

testade den genom att ha chariots of fire på ljudspåret och skicka ut den över olika kanaler för att höra vilken som lät... Musiken passade väl in på min känsla:D

 

Nu ska jag bara hitta ett billigt sätt att komprimera dessa 6 kanalerna till AC3 och jag är all set and ready to go ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 år senare...

Det som är jävligt svårt med dialogen är att få det just ut ur centern då det inte blir så kul av inspelningen andra ljud. Det kan vara allt från förbipasserande bilar till någon hund som skäller till i bakgrunden. Det är ju sådana typer av ljud man vill ska ut ur de främre, eller bakre högtalarna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...