Resultat 1 till 23 av 23

Ämne: Filmningsteknik i bil

Nybörjare
    Reg.datum
    okt 2005

Lugn Filmningsteknik i bil

Tja. Det e så här att jag ska göra en roadmovie å vill kunna sätta kameran på tre plaster, alltså framför framrutan och vid båda sidorutorna (rutorna nere går bra).. och undrar om någon har erfarenhet av att filma i/utanför bilar så att det blir smidigt. Vilka fästen och var man kan få reda på mer om sådant eftersom jag har NOLL erfarenhet vad gäller att få vinklar funka i bilfilmer.

Jag har i princip ingen budet att köpa några dyra fästen för men om någon har tips vore det välkommet.. de måste sitta relativt säkert så att de inte trillar av i färd, då blir det ju dyyyrt, hehe.

Simma lugnt!

Förresten så såg jag nu att det inte ligger i rätt kategori.. kan någon va bussig å flytta tråden till något mer passande?

Besatt medlem gorses avatar
    Reg.datum
    jul 2004

Standard

Jag har ingen erfarenhet men finns takbågar att skaffa till bilen så borde ju saken nästan vara klar. Det är bara att snickra kran som man fäster i takbågen. Går ju fint fram, lika fint bak som på sidorna.

Besatt medlem R.R Studios avatar
    Reg.datum
    feb 2006

Standard

Hej

Vi gjorde en bilscen till en kortfilm en gång, och hade som mål just den där öppna "road 66" looken...... Vi gjorde så att satt kameran + team på ett flak efter en annan bil som körde framför den bilen som sku vara i bild. Sedan filmade vi hela scenen flera gånger ifrån olika vinklar, så vi fick replik scener med ifrån sidan.

( se bara till att ni inte filmar på en väg med mycket trafik.....det är inte så smart att köra med dyra kameror på fel vägfil.....)

Och som en lite extra finess fäste vi kameran inne i mitten av bilen längst fram (på instrumenten), med ett vidvinkel objektiv, som gav en fin intern look av bilen och alla skådespelare sammtidigt.

Besatt medlem jonkanons avatar
    Reg.datum
    aug 2004

Standard

Vi körde med en stege fastspänd över huven. I den satt kameran. Det man kanske ska tänka på när man filmar utifrån vindrutan är de reflektioner som kan göra det i stort sett omöjligt att se in i kupén. Därför bör det finnas lite inställningsmöjligheter fram/bak/sidledes.

Ljudkillen satt bakom ett säte i baksätet och gömde sig och skruvade lite på olika reglage. Sladden gick på utsidan fram till kameran.

Annars kan jag tänka mig att man har någon vinkel för att hänga på kameran i dörren, likt en drivein bricka så som de ser ut i amerikanska filmer.

Besatt medlem
    Reg.datum
    feb 2006

Standard

du kan ju överväga att köra med greenscreen på rutorna. Då kan du ju ställa bilen där det passar och köra med Stativ. Sen, när allt är inspelat, kör du bara iväg med din bil och låter en kille filma ut från rutorna åt alla håll och klipper in det i det gröna/blåa

Reg.datum
    aug 2004

Standard

jakethesnake skrev:
    du kan ju överväga att köra med greenscreen på rutorna. Då kan du ju ställa bilen där det passar och köra med Stativ. Sen, när allt är inspelat, kör du bara iväg med din bil och låter en kille filma ut från rutorna åt alla håll och klipper in det i det gröna/blåa

tänk på vinklarna då också... vi gjorde detta en gång och rätt bak såg man trädtoppar i bilfönstret

hur är det med bakprojektion då?

Besatt medlem jmalmstens avatar
    Reg.datum
    dec 2004

Standard

problemet med bakprojection brukar ju vara att man måste synca både kamera och projector så att man inte råkar ut för flimmer... men annars så var ju james cameron stor förespråkare för bakprojection (T2 exempelvis kryllar av osynliga s.k. process-shots), någon som gjort det hemma? hur är det med videoprojektorer, släcker dom efter varje ruta eller är det som på vanliga plattskärmar att pixlarna bara byter färg?... då slipper man ju flimmerproblemet...
    Senast redigerad av jmalmsten den 2006-06-14 klockan 11:58.
    Hemsida >> http://www.jmalmsten.com/

--- Finnes jobb för filmmakarintresserad i Jämtland? Slå en signal, droppa ett mail. Jag gör det mesta som är lagligt...

Nybörjare
    Reg.datum
    okt 2005

Standard

Hallå igen.

Ville först å främst tacka för alla bra förslag och intressanta inlägg som gav upplägg till en del idéer..

Vad jag tror ja glömt nämna e att bilen är en cab, därför vet ja inte om förslaget med takbågar kan hålla då det inte finns någon.. men om de går å fästa i ramen där framrutan sitter så skulle de ju va klockrent... vi har även en bil till som vi tänkte filma från för att få variation i vinklarna och så vidare..

tänkte mycke på det här me att bygga nåt fäste som funkar, liknande stegen.. vad gäller att filma framifrån, alltså precis framför rutan.. har för mig att det inte ska va något problem, i dagsljus om solen reflekteras från rätt håll ska det väl vara som att titta ut genom fönstret.. allt handlar ju om reflektionen... skulle va underbart om de fanns nån form av universallösning som kunde fästas i dörrar, ramen och mitt på huven eller vid sidorna av hjulen för att filma däcken under åkning...

Besatt medlem
    Reg.datum
    okt 2004

Standard

jmalmsten skrev:
    problemet med bakprojection brukar ju vara att man måste synca både kamera och projector så att man inte råkar ut för flimmer... men annars så var ju james cameron stor förespråkare för bakprojection (T2 exempelvis kryllar av osynliga s.k. process-shots), någon som gjort det hemma? hur är det med videoprojektorer, släcker dom efter varje ruta eller är det som på vanliga plattskärmar att pixlarna bara byter färg?... då slipper man ju flimmerproblemet...

Jag är nästan säker på att det funkar att filma på en videoprojektor,en lcd projektor är ju som en lampa igenom en liten lcd skärm som visar bilden, funkar ju samma som en stor lcd skärm och dom är ju flimmerfira, jag tor att det är lugnt.
    Däremot såkallade dlp (digital light processing) projar med roterande speglar kanske det kan uppstå problem vad vet jag?...

Jag är ganska intresserad av att använda detta efter att ha sett just t2-extra materialet. Jag tror att man kan "bygga" typ vanliga halva scener, säg en bank tillexempel ett vanligt kontor med en vit vägg någonstans där man projar in det gigantiska bankvalvet som ska skymta i bakgrunden med tvingat perspektiv....
    /Mvh John E

www.clairstyler.se

Besatt medlem EvilElviss avatar
    Reg.datum
    jan 2005

Standard

Nåt sånt här då?

Det är en sån där grej man lyfter ut stora fönster med.

Nybörjare
    Reg.datum
    okt 2005

Standard

EXAAAAAAAAAAKT! gud, klockrent ju... inte för mycket begärt att fråga var man tjackar såna då? hehe

Besatt medlem Uppsala BildTekniks avatar
    Reg.datum
    dec 2004

Standard

De finns på tex Jula. Ser faktiskt ut som om de har köpt den på bilderna från Jula... Jag har en med bara en sugkopp som jag köpte därifrån, men de hade en modell med två sugkoppar ochså.
    Kent Kumpula - Uppsala Bildteknik AB
    http://www.uppsalabildteknik.com

Besatt medlem TomStacs avatar
    Reg.datum
    feb 2006

Standard

John Eriksson skrev:

Jag är nästan säker på att det funkar att filma på en videoprojektor,en lcd projektor är ju som en lampa igenom en liten lcd skärm som visar bilden, funkar ju samma som en stor lcd skärm och dom är ju flimmerfira, jag tor att det är lugnt.
    Däremot såkallade dlp (digital light processing) projar med roterande speglar kanske det kan uppstå problem vad vet jag?...

Jag är ganska intresserad av att använda detta efter att ha sett just t2-extra materialet. Jag tror att man kan "bygga" typ vanliga halva scener, säg en bank tillexempel ett vanligt kontor med en vit vägg någonstans där man projar in det gigantiska bankvalvet som ska skymta i bakgrunden med tvingat perspektiv....

Då får du använda en s.k. presentationsprojektor med en mycket hög ANSI Lumen. Hemmabioprojektorer är alldeles för ljussvaga (vilket är tanken då det ger en bättre svärta i videofila sammanhang); det räcker med en vanlig lampa i rummet så blir bilden urvattnad. En normal hemmabioprojektor har runt 1000 ANSI, och en presentationsprojektor runt 3000 ANSI.

Jag tror inte att det gör någon skillnad om projektortekniken baseras på LCD eller DLP, eftersom DLP-speglarna vippar (inte snurrar) så OTROLIGT snabbt så att det antagligen inte hade synts på en normal filmkamera med normalt lång slutartid.

Jag gissar att bakprojektionsprojektorer är mycket ljusstarka för att kompensera för ljussättningen. Dessutom fungerar det nog bättre med bakprojektion eftersom projektorn i viss mån skyddas av skärmen.
    Tomas Stacewicz
    Gorilla Film Studios

https://guerillafilmsoldier.wordpress.com/

Kamera: Blackmagic Pocket Cinema Camera med Zenit Meteor 5-1 f/1.9 17-69mm zoomobjektiv fäst med RafCamera M42x1-MTF objektivadapter.LOMO 16 OKS 3-10-1 f/2.1 10mm fäst med RafCamera K-16SX-2 to MTF adapter, Krasnogorsk-3 pistolhandtag med teleskopiskt axelstöd och Fancier FC-270A stativ med FC-02H flytande stativhuvud med kulled.

Arbetsstation: Windows 10 Pro med DaVinci Resolve 12.5.4.019. ASUS X99-A moderkort med Intel Core i7 5820K 3.3 GHz 15MB, 16GB RAM av märket Corsair DDR4 2133MHz CL13 Vengeance, och grafikkortet ASUS GeForce GTX 1060 Dual OC 3GB. Samsung 750 EVO 500GB SSD och Seagate Desktop 2TB HDD.

Nybörjare
    Reg.datum
    okt 2005

Standard

Uppsala BildTeknik skrev:
    De finns på tex Jula. Ser faktiskt ut som om de har köpt den på bilderna från Jula... Jag har en med bara en sugkopp som jag köpte därifrån, men de hade en modell med två sugkoppar ochså.

finns en från jula för 89 kr, alltså denna?

verkar något klent men om de suger sig fast så... kan väl ändå inte lossna i farten om suget sitter? även om kameran väger ett par kilo?

Besatt medlem Uppsala BildTekniks avatar
    Reg.datum
    dec 2004

Standard

Åk till Jula och testa själv, sätt fast den i golvet. Eller köp en kraftigare och dyrare modell, det finns sådana med 3 sugkoppar ochså men jag vet inte var man säljer sådana. Sök med Google eller något.
    Kent Kumpula - Uppsala Bildteknik AB
    http://www.uppsalabildteknik.com

Standard

Byggde ett bilstativ för en hundring lite styvt. Jag provade lite med både en och två sugkoppar men det blev ganska lätt vibrationer. Vid tre koppar lugnade det ner sig ordentligt och med en säkerhetslina också så höll sig även en ganska tung kamera lugn (tyngre än den på bilderna).

Jag köpte sugkoppar på Clasohlson (19:- styck) skruvade fast skruv för vingmuttrar i varje (ca 20:- i järnaffären) och sedan lite plåtbitar för att kunna vinkla om kameran. (men det går ju att lösa på andra sätt också)
    Här lite bilder så ni hajar hur den är byggd.

Sugkopparna:
    http://www.clasohlson.se/shop/store/...1+22%3A06%3A55

Lite bilder från experimenten:

Dom där sugkopparna är helt grymma, byggde ett ipodstativ när jag ändå var på det...
    Senast redigerad av jacobsteel den 2006-08-01 klockan 21:16.

Administratör Paces avatar
    Reg.datum
    jun 2002

Standard

Tråden flyttad från Filmteknik

Medlem
    Reg.datum
    jul 2006

Standard

Häftig anording du har fixat där, jacobsteel! Ser riskabelt ut bara, med alla vattendroppar på motorhuven! Men jag antar att det inte regnade just då..

Besatt medlem
    Reg.datum
    sep 2004

Standard

hrmm. har en inspelning i vinter där det ska filmas bilar osv, grejen är att jag vill vara 100% säker på att kameran inte lossnar eller går sönder, har en Xl2:a så den är rätt tung också. Aja, vi kommer säkert på något =/

Besatt medlem lilla_farbrorns avatar
    Reg.datum
    okt 2003

Standard

Nice, nu blev jag jäkligt inspirerad av sugkoppbygget! Får bli ett bygge när jag är tillbaka från augustibuller.

Nybörjare
    Reg.datum
    jan 2007

Standard

Se fint ut, men var kan en riktig nybörjare handla själva stativet med kopplingar och knän?

Nybörjare turbofisks avatar
    Reg.datum
    jan 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Wille R. Visa inlägg
    Se fint ut, men var kan en riktig nybörjare handla själva stativet med kopplingar och knän?

Den heter Magic Arm och jag skulle tippa på att du kan köpa en för mellan 1000-2000kr... Har ingen aning om vart man får tag på en, men hör med resurscentran, det har säkerligen ett par sådana på hög...
    ><((((°> turbofi.sk
    Jag bara gissar o spekulerar o det jag skriver behöver inte ha någon förankring med verkligheten alls.

Reg.datum
    aug 2004

Standard

Citat Ursprungligen postat av Ayame Visa inlägg
    hrmm. har en inspelning i vinter där det ska filmas bilar osv, grejen är att jag vill vara 100% säker på att kameran inte lossnar eller går sönder, har en Xl2:a så den är rätt tung också. Aja, vi kommer säkert på något =/
    Säkra den med en lina som du drar under huven. Passa bara så att den inte börjar brinna eller något, fan vet jag vad som händer under huven