Resultat 1 till 25 av 25

Ämne: Hur kommer man på namn på karaktärer

Medlem
    Reg.datum
    apr 2003

Hepp!

Jag håller på och funderar på ett manus till en nollbudgetfilm som jag hoppas kunna spela in tillsammans med lite blandade kompisar någon dag. Storyn är något av en standardaction, en skurk, en hjälte, en bomb med röda siffror som räknas ner osv...

Nåja, jag har en liten fråga: Hur kommer ni på namn till karaktärerna när ni skriver manus. Jag är helt nollställd när det gäller vad jag skall kalla personerna i min film. Det måste vara svenska namn som passar in på personligheten och inte låter töntiga. Men vad heter t.ex en heltigenom ond svensk filmskurk med lite tysk påbrå?

Besatt medlem
    Reg.datum
    mar 2003

SCB:s namnstatistik:

http://www.scb.se/statistik/be0101/be0101namn.asp
    Martin Vilcans martin at librador.com
    Älskade mästerman - medeltidsfilm under förproduktion

Besatt medlem
    Reg.datum
    jan 2003

jag håller med om att det är svårt... i mitt manus har jag satt namn på dem, men dem kanske inte passar alltid. Det får jag ändra sen när jag kommer på nått bättre

Medlem
    Reg.datum
    apr 2003

SCB:S namnstatistik var ju ett riktigt bra förslag. Får ta och skriva ut någon lista över de vanligaste namnen, så blir det att gå igenom den namn för namn...

Besatt medlem
    Reg.datum
    jan 2003

den var bra ju...den får jag kolla på lite sen

Besatt medlem
    Reg.datum
    sep 2002

Tumme ned

Vem vill ha ett vanligt namn? Försök å vara lite nyskapande nu va?

Letterbox redaktör Ronnies avatar
    Reg.datum
    jul 2002

Om man vill ha "amerikanska" namn är denna sidan väldigt bra:
    http://www.kleimo.com/random/name.cfm

Man kan välja hur ovanliga namnen ska vara vilket är ett annorlunda alternativ.

Besatt medlem Opuss avatar
    Reg.datum
    sep 2002

Alla mina karaktärer har fått namn efter någon jag känner, från någon film jag sett osv. Finns alltid en tanke bakom varje karaktärsnamn hos mig.

/A.
    "You get what everyone gets. You get a lifetime."

Nybörjare
    Reg.datum
    mar 2003

Glimten i ögat

Varför inte bläddre igenom almanackan, finns ju ett par hundra namn där.
    "Thats no moon, it's a space station"

Besatt medlem Moiraines avatar
    Reg.datum
    sep 2002

med risk för att låta lite besserwisser, men det brukar oftast kännas rätt till rätt karaktär nästan på en gång.

för att ta det alltid återkommande exemplet med kristendom så kan man gärna kalla t ex utmärkande kristna karaktärer för namn som Josef, David, Samuel eller Maria. Klart beroende på personernas bakgrund också. Säg att lille Josef har superkristna föräldrar, då vill de naturligtvis att deras son ska ha ett bibliskt namn. Om lille Josef själv blev kristen utan föräldrarnas inblanding kanske han heter Peter istället.

Hoppas jag inte trampar någon på tårna med mina namnstereotyper, men t ex finns det ju namn som Kenta som gärna hamnar bland tjuvar och Elisabeth blir en överklassflicka.
    Det förstärker karaktärernas drag med namn som människor enkelt kopplar samman med personligheterna.
    The antagonist

Medlem
    Reg.datum
    jul 2002

Ibland kan det vara så att man kommer på namnet först, sedan handlingen, eller tvärtom.
    Här är några förslag att komma på namn:

* Kolla kalendern!
    * Titta på slutet av svenska filmer, så ser man massvis med namn som har varit med och gjort filmen!
    * Hitta på ett eget!
    * Läs böcker, titta på teve, surfa på nätet!

Administratör Paces avatar
    Reg.datum
    jun 2002

sadulet skrev:
    Vem vill ha ett vanligt namn? Försök å vara lite nyskapande nu va?

Därför om man gör en film som utspelar sig under en viss tidsepok är det mer trovärdigt att använda ett tidsenligt namn än ett icke-tidsenligt.

Medlem
    Reg.datum
    nov 2002

Kolla ex Die Hard. Bruce Willis karaktär heter John McClane som inte lite påminner om en amerikansk ikon och hjälte... John Wayne.
    Det är ingen slump...

Brad Pitts karaktär i Seven heter David....

Maria är ju en jungfru...
    David.. kämpade mot Goliat.
    Josef...
    Judas...förådde Jesus...

Gör en bakgrund för varje karaktär i manuset.
    Den sociala statusen är väldigt viktig.

I Danmark finns vissa killnamn som är stämplade som problemområdes namn. Kommer inte på vilka de är.
    Namnet på en karaktär har stor inverkan på hur publiken tolkar karaktären.

Kolla historien. Vilka namn kan man använda för tex en girig person, en snäll och godhjärtad person, en hjälte....

/Daybreak
    "The first rule is, there are no rules"

Besatt medlem leranimatörs avatar
    Reg.datum
    dec 2005

Utrop

Ett tips är att använda mellan namn, dom brukar ofta vara såna där speciella namn.

Som tex Harald.

Besatt medlem carbes avatar
    Reg.datum
    jan 2006

Standard

När jag gör filmer som inte upstelar sig på jorden hittar jag bara ppå nåt som t.ex. Servog. Hehe, sådär halvfräckt men det går ju fort...
    Ibland kommer man på något fräckt också, när man tänkt länge på det.

Besatt medlem Film smurfens avatar
    Reg.datum
    feb 2006

Standard

När vi på Film 50 gör filmer brukar vi ta namn som Erik eller John.
    Vi har svenska namn i våra filmer. Förutom i Wild West filmerna på sommaren.
    Då använder vi amrekanska namn som t ex: George eller Luke.

Man får helt enkelt ta dom namn man känner för.

MVH Film smurfen från Film 50.

Medlem
    Reg.datum
    sep 2005

Standard

Ärkeskurken med tyskt påbrå kan heta Maximilian von Heber, alias Max von Heber. Eller kanske Ottomar Sterner, alias Sterner.
    Let the spirits fly

Besatt medlem Film smurfens avatar
    Reg.datum
    feb 2006

Standard

Testa Naku, Kakasuku. Det låter väl lite Japanskt eller.
    Ifall du spelar in en Ninja film så kan du använda dig av Japanska namn.

Medlem yarrik112s avatar
    Reg.datum
    jan 2006

Standard

Bara använd fantasin lite. Tänk på vilka influenser din film ska ha, dvs om du jämför filmen med någon annan actionfilm du gillar. I typiska Hollywood-action-rullar (på engelska) så är namn som Jack och John vanliga - namn som börjar med en utmärkande och stark konsonant. Kane är ett annat exempel. Men så är ju inte fallet här, utan du vill ha namn som inte e så fjantiga och i svensk film. Exempel på svensk "hjälte" är Carl Hamilton, ett perfekt namn på en svensk film. En ond karaktär (med tysk påbrå) skulle kunna heta Kristoffer Zwart. Namn på nån mer "gatukriminell" än filmskurk är typ Harry Olsson

Medlem
    Reg.datum
    aug 2004

Standard

Att komma på namn på karaktärererna är bland det svåraste med att skriva manus tycker jag. Är inte alls bra på det.

För några år sedan såg jag en bok i en bokhandel där man kunde slå upp vad olika namn betydde. Har sedan dess försökt att leta efter ett sådant namnlexikon utan resultat. En sådan bok skulle ju vara guld värd när det gäller att namnge sina karaktärer. Om någon vet var jag kan hitta en sådan bok så tipsa gärna mig.

Men jag har trots allt två tips om hur man kan komma på namn:
    - Kolla almanackan
    - Gå till kyrkogården och läs på gravstenar. Där kan du hitta ganska många namn eller inspiration.

Ha det bra!!

Nybörjare Mickiss avatar
    Reg.datum
    sep 2006

Standard

Här är en bra sida med en jävla massa namn och deras betydelser, statestik mm. Dessutom finns det en massa sett att söka/filtrera namnen.

www.behindthename.com
    "Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter." -Arne Anka

Nybörjare
    Reg.datum
    aug 2006

Standard

Jag hittar på namn som betyder något för mig. Ond: Alexander God: Andreas. Annars kan man ta en favoritkändis och ta hälften av dess namn. Tex Lundin: Undin. Mitt tips!

Besatt medlem Spartacuss avatar
    Reg.datum
    feb 2005

Standard

Jag kör också med att försöka använda namnen som en liten tanke eller aspekt av karaktären.
    Ya smoke this shit so to escape from reality? Me, I don't need this shit. I am reality. There's the way it ought to be, and there's the way it is
    - Tom Berenger, Platoon (1986)

I'm someone you can trust! I'm a movie producer!
    - Jack Black, King Kong (2005)

Besatt medlem
    Reg.datum
    jan 2006

Standard

Tänk på vad karaktären symboliserar. I Witness spelar Harrisson Ford en nitisk polis som heter John Book, vilket säkerligen inte är någon slump. En nitisk polis som "goes by the book".

Skurkar brukar ha intressanta namn. Mason Storm, Frank Liamores, Tony Montana ...Push Dakota... Skojar bara. Titta på film så får du massor av inspiration - dock inte svenska där de heter "Johan Andersson" eller något liknande föga upplyftande...

/H

Nybörjare
    Reg.datum
    aug 2005

Standard

Lånar tråden lite..

Någon som vet om det finns någon sida med amerikanska namn, där det också står betydelser för namnen?