Gå till innehåll

Hur man formaterar manus.


jonkanon

Recommended Posts

Jag tänkte lägga upp ett gäng pdf-filer som går igenom manusformatering rent tekniskt. Vilka generella mått som gäller och lite lösningar på olika typer av händelser i ett manus. Jag ska försöka utöka och uppdatera lite då och då.

 

Edit. Till slut tänkte jag sätta samman allt till ett litet kompendium. Men innan det sker så kommer jag öppna tråden för feedback. Men än är det en hel del kvar.

 

Har ni ingen pdf-läsare så finns det att hämta hos adobe.

http://www.adobe.com/se/products/acrobat/readstep2.html

 

Om ni bara tänker läsa pdf filer och vill ha en liten snabb läsare kan jag rekommendera ”foxit PDF reader”. Även denna är gratis och finns här.

http://www.foxitsoftware.com/download.htm

 

Jag har utgått från programmet Final Draft och dess standardmall. Måtten är översatta från inch till millimeter och dessutom anpassade till pappersstorleken A4 som är smalare och högre än de amerikanska papper som andra mått är baserade på.

 

38 mm Scenhuvud vänstermarginal.

38 mm Scenbeskrivning vänstermarginal (beskrivande text).

63.5 mm Dialog vänstermarginal.

76.2 mm Parantes vänstermarginal.

88.9 mm Karaktärsnamn vänstermarginal.

133.5 mm Parantes högermarginal (radbryt).

146 mm Dialog högermarginal (3-4 tecken tolerans, annars radbryt).

184 mm Scenbeskrivning högermarginal (radbryt).

 

Olika standards skiljer sig lite grann, några millimeter hit eller dit. Men även om de skiljer sig åt så syns det direkt att det är ett manus det är frågan om. Och om olika element börjar byta plats med varandra så är man ute och cyklar.

 

Millimeterfacism är inte det viktigaste i ett manus, men konsekvens är. Om man gör fel på ett sätt så får man se till att göra felet likadant genom hela manuset. För när saker skiftar och inte följer sin egen standard. Det är då det märks att man har att göra med någon som skiter fullständigt i andra människor som ska tvingas läsa eländet. Sen är det även lättare att använda funktionen "sök och ersätt" om man ska ändra samma typ av fel genomgående, därmed är konsekvens viktigt.

 

Och typsnittet då?

 

Jovisst!!! Courier 12 pt.

 

 

I nuläget håller jag tråden låst, då den enbart ska vara informativ. Feedback och önskemål får ni gärna starta i en ny tråd eller om ni PM:ar mig direkt.

Grundläggandeformatering.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Förr sökte jag jobb så då tog det tid, nu har jag jobb så nu tar det tid :)

 

Skrev de första raderna på det nya manushäftet och jag tror jag kan få ihop något om inte en allt för avlägsen framtid. Men nu får ni fira jul och nyår, samla ihop konflikterna för era framtida diskbänksrealismer som mynnar ut i prisbelönt drama om dysfunktionella familjer med mörka hemligheter.

 

Kanske ska jag tillägga också att häftet har som funktion att ge de utan hum ett hum om att skriva manus. Så har du redan läst en bok eller två så är detta nog inte vad du söker efter.

 

2006-12-01

 

Gott Nytt Skrivår!

Länk till kommentar
Share on other sites

Gäst
Detta ämne är nu stängt för inlägg.
×
×
  • Skapa nytt...