Gå till innehåll

rotoscoping, hur görs det?


Strym

Recommended Posts

Tjena alla animatörer!

Jag har testat vanliga stopmotion animatoner, ritat egna animationer osv men efter sett Ralph Bakshis filmer (främst Wizards, Sagan om Ringen och Fire and Ice) blev jag så otroligt sugen att testa med rotoscoping.

Hur gör man den effekten helt enkelt. Det är ju långfilmer med riktiga skådespelare som agerar framför kamera och sedan målas det över. De första filmerna gjordes på 70-talet utan dagens teknik men finns något program som ersätter bildruta för bildruta ritandet?

 

Har flera idéer som kunde se riktigt bra ut i just rotoscoping med riktiga skådespelare.

Vart kan jag lära mig mer /läsa mer om denna "konstform"?

Länk till kommentar
Share on other sites

ja enkelt uttryckt så projicerade dom upp liveactionfilmen på ett modifierat ljusbord och kalkerade därefter på papper... papperet gick sedan den gamla vanliga animeringsvägen... tycker dock att Bakshi's fantasyepos inte var någe vidare... alla karaktärerna hade damp och kunde inte sitta still en sekund. och alla måste mjölka den enorma osynliga kossan!

 

Läs denna sida förresten:

http://flyingmoose.org/tolksarc/bakshi/bakshi.htm

 

sidofråga jag just kom på... hur fixade dom compositioningen i Take on me-videon? scenerna med bara liveaction och dom med bara rotoscope fattar jag... men hur gjorde dom de blandade scenerna? klippte de bort delar ur papperet och la den på en projicerad bakgrund med liveaction eller... hur?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Ett modernt sätt att göra det fort är att sk batch-processera varje ruta i en filmad sekvens för att konvertera det till "vektor-grafik" med Adobe Illustrator.

I efterhand kan man då redigera varje ruta mycket enklare och effektivare.

 

Exempel på snarlik teknik ser man i Awaking Life och kommande A Scanner Darkly

Länk till kommentar
Share on other sites

Är det praktiskt genomförbart att exportera en filmsekvens till strip (eller vad det nu heter? En massa stillbilder) och sen köra photoshops lineart-filter på allihop och sen ta in det i premiere igen? Photoshop lär ju kunna programeras att öppna massa bilder som ett batchjob. (fast det var kanske unegfär det som Veqtor sa?)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...