Gå till innehåll

Hur har ni gjort miljöer och rum för lerfilm?


joli91

Recommended Posts

Dockmöbler är fula och onödigt dyra och lite i minsta laget tycker jag. Visseligen finns dockmöbler för vuxna, men frågan är om det är kontnadseffektivt. En snygg stol är kanske 250-300 spänn styck. Men snygga är de.

Länk till kommentar
Share on other sites

haha här har vi nån som pillat på BR leksaker. farsan i extas vid dockavdelningen.

 

Jag skulle välja att göra möbler och liknande i rummet i lera också, det tycker jag ser coolare ut. Alternativet vore väl att bygga själv med tändstickor, tygbitar och kartong. Det är väl häftigare än att lägga ner massa pengar på att köpa.

 

I en leranimation jag gjorde för ett tag sen gjorde jag bara en kartongstad á la Toystory och det tycker jag ser raggit ut som fan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jodå, jag har vänt på leksakerna på BR och ratade dem direkt. Jag tror de blir mycket snyggare att göra möblerna själv. En snabbt sätt är att vira ihop möbler i ståltråd och klä in dem i lera som man härdar i ugnen eller som kan lufttorka. Då håller de också.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Här är ett par bilder. Väggar byggda av kartong (typ banankartonger) med tapeter på limmade. Det mesta av rekvisitan är byggt av balsaträ (så gott som all rekvisita faktiskt)

 

Tips: Jobba med mycket detaljer för att göra dina kulisser "levande", tex. eluttag, lysknappar, golvlister mm. Bygg det som om det vore en "riktig" kuliss (vilket då också innebär att man endast bygger det som ska synas) eller ett riktigt rum.

Set-up.jpg

Kök.jpg

Vardagsrum.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja jäklar hagwall. Detdär var inte illa pinkat. Det ser förj*vla kul ut att göra. Blev riktigt sugen på att göra en ny leranimation nu.

 

jag väntar med spänning på lite förklaringar över dina bravader.

 

Solong! /Jake

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=joli91][citat=Hagwall]Jobbigt att man bara kan ladda upp tre bilder itaget...[/citat]

 

Fan va snyggt! Berätta lite om det? hur e gubben gjord???

 

Hur har du gjort marken utomhus?[/citat]

 

 

Ja, vart börjar man... Gubben är gjord av ett metallskelett som är klätt med skumgummi, utan på det är det kläder av vanligt tyg. Huvudet är gjort av lera, ögonen soft-airgun kulor och skor och händer är gjutna i sillikon. (kan förklara processerna mer ingående om någon vill det sen) Marken utmohus är vanligt modelljärnvägsgräs som man köper på rulle (tips: skaka av det ordentligt utomhus först, det ligger alltid ett överflöd av löst gräs på dem) Sen för att täcka skarven mellan mark och husvägg strödde vi ut lite löst gräspulver.

Dockor.jpg

Skumgummi.jpg

Skelett.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Clown]Hagwall: Hur har du gjort med figurernas leder (t ex armbågar, axlar och knän) för att dom ska vara lätta att röra?[/citat]

 

Ser ut som om han har gjort skelett av ståltråd och där det inte är en led har han satt på något så det inte går att röra. Rätt?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=joli91]Hur fick du skumgummit att passa bra på kroppen och hur fäste du det? Hur fick du bra form på det?[/citat]

 

Som du såg på bilden la jag skelettet på en bit skumgummi (stolsdyna från Coop - fruktansvärt billigt) som rä ca 2 cm tjock. Sen ritade jag ut konturerna som jag tänkte mig dockan. Sen klippte jag ut detta och delade skummet så det blev som en dubbelmacka och limmade ihop delarna med skelettet i mellan. Jag använde ett lim som heter BOSTIK Universla/Plastlim som finns för ca 30:- på bensinmackar mm. Det är bra för det torkar ganska snabbt och det äe ganska flexibelt. (luktar väldigt starkt dock) Sen limmar jag på mer bitar i olika former och klipper och formar med en fin, vass sax. Bara att köra på tills man blir nöjd. Eftersom jag skulle ha kläder utanpå så var det inte så viktigt att det blev en helt slät yta. Man kan, om man vill pensla flytande latex utanpå istället så det blir som hud typ.

 

Lederna (eller ja, hela skelettet) är gjort av tvinnad aluminiumtråd (1,5 mm finna på rullar om 3 meter på Panduro) Sen har jag täckt de delar som jag inte ville böja med en sorts lera som heter Milliput (finns hos Wentzels Hobby i Sthlm) Sen penslade jag hela skelettet med 2-3 lager flytande latex för att förstärka det och "fixera" aluminiumtråden så tat den inte skulle tvinnaupp sig.

 

Måste erkänna en miss dock; vid slutet av produktionen gick axellederna av på båda armarna... Det är dom som slits mest (i alla fall var det så för mig den här gången) så ett tips kan vara att lämna mer aluminiumtråd framme, dvs. en större yta som kan böjas. På så sätt blir slitaget inte så koncentrerat.

Mamman.jpg

Skummisar.jpg

comp.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Här är från min kommande ler animation...

Men jag håller på för fullt med att bygga upp alla saker..

 

Filmen heter "Billy And The Punkrock Show"

Och handlar om en kille som heter Billy och bor i New York. En dag ser han en annons att ett känt punkband ska spela i staden och biljetterna är snart slut sålda! Man får följa Billy för att kanske få tag i någon biljett....

rummet.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Sängen är hemmabygge samt stereobänken, TV bänken..

Mycket pill. Men jag är själv nöjd med det...

Själva väggarna är från en ganska stor kartongbit och limmade på vitt papper som tapet.

Tack Hagwall för tipset!!

Det lär bli bättre med golvlister runt om i rummet...

 

det ser väl ut som att en 20åring bor där va?!!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...