Gå till innehåll

Jag vill kunna motion tracka


Filip

Recommended Posts

Jag tycker det ser sjukt fett ut när s.k. motion tracking används i t ex ICA reklamen. Finns det nåt bra och ganska enkelt sätt att göra detta? Jag har prövat AE och combustion men det är väldigt komplicerat och jag lyckas inte få nåt bra resultat.

Länk till kommentar
Share on other sites

Både AE och combustion har ok motiontracking.

 

I combustion gör du såhär:'

 

Ta ditt lager du vill skall röra sig.

Går in i Tracker fliken.

Välj Source. Ta lagret du vill ha rörelsen ifrån.

Välj position under track.

Dra lite i rutorna du då får fram. Den med heldragen linje är storleken på fältet som skall trackas.

Leta upp ett bra kontrastrikt ställe i bilden du vill få rörelsen ifrån och dra dit boxen med den heldragna linjen.

Tryck på play eller stega ett steg knappen inne i trackern och vips nu trackas det.

 

Det kan vara lite klöddigt, man får vara beredd på att den släpper ibland och då får man korrigera genom att ha animate knappen intryckt och gå till framen där det blev fel och lägga den rätt manuellt. Sedan är det bara att köra play i trackerfönstret igen..

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Du är nog ute efter 3D tracking som programmen Boujou och Retimer gör. Då får man 3D punkter av allt i bild och man kan få texten att följa med när man vrider på burkar och flaskor tex.

 

Boujou är dock inte billigt (ca 70'000kr om jag minns rätt) men kolla in det på www.2d3.com

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har faktiskt testat med boujou. Allting verkade funka men sedan när jag importerar filen till After Effects lyckas jag inte få texten att följa objekt ändå. Har någon här använt boujou och kan skriva hur man gör? Finns det nån tutorial som visar hur man gör i After Effects när man har importerat Boujou-filen?

Länk till kommentar
Share on other sites

OK.

 

Har suttit en del med Boujou där jag jobbade tidigare, ska försöka förklara lite enkelt hur jag använde det.

 

Du måste först plocka ner en plugin från www.2d3.com så att du kan få in trackerdata till AE, utgår ifrån att du gjort detta!

 

Glöm inte att du i boujou kan välja vilka trackingpunkter som skall sparas med i projektet. Gör du inte detta så tas varenda liten trackpunkt med in i AE och du får ett totalt oanvändbart projekt med flera tusen trackade punkter i egna lager, hehe. Kan vara bra att välja mellan 10-15 stycken stadigt trackade punkter i boujou. Funktionen heter "Flag for Export" samt "Export flagged tracks only".

 

Nu öppnar du boujoufilen i AE. Då du laddar det sparade boujouprojektet i AE så kommer scenen att automatiskt laddas in med rätt kamerainställningar, trackingpunkter osv. Dina trackingpunkter kommer att synas som röda prickar i projektet(Square Pixel Comp). Dessa kan man nu använda för att fästa något i det filmade materialet.

 

Detta var en mycket snabb genomgång, hoppas det hjälper nån...

 

ha de

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag gör precis så, har fixat plug-inen och "flaggat" 4 punkter.

Men när jag importerar filen i After Effects står följande:

 

Invalid file location (cannot find volume name) (3::50)

 

Sedan öppnas projektet ändå och allt finns med utom själva filmsnutten.

Jag kan sedan importra filmsnutten men då lyckas jag inte få fram några röda punkter. Vad är felet? Kan det vara att jag har AE 6.0?

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har testat det, men jag ser inga röda prickar!

När jag går in i "Square pixel Comp" finns det dock en hel del solids vid namn "auto" följt av ett nummer, men jag lyckas inte fästa en text vi dom. Jag fattar inte varför det ska vara så svårt!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 år senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...