Gå till innehåll

Vilken kamera: hårddisk eller band?


Joppi

Recommended Posts

Rätta mej om jag har fel.

 

Den ena spelar in på dv/hdv-band. Klart bästa formatet.

Den andra spelar i på hårddisk i DVD-format. Ej bra.

/nils

Okii men hur är de med dv när man ska föra över till datorn?

De verkar ju så lätt med hårddisk när man för över till datorn

Länk till kommentar
Share on other sites

Hårddiskutrymmet tar ju slut efter en tid (21 timmar med sämst bildkvalitet). Med andra ord måste du ha en dator med dig om du ska tömma kameran. Och hårddiskar. Och backuphårddisk (eftersom hårddiskar går sönder).

 

Kör på band.

 

(Ändrade titel från "Vilken kamera".)

Länk till kommentar
Share on other sites

Samtidigt så är det inte alltid hårddisk utrymmet som begränsar det är batteritiden.

 

Sen finns det ju också en gräns hur mycket du kan filma per dag. Rent praktiskt kanske man filmar 4h som max ifall det inte är nån håll kameran på stativ och filma konstant situation.

 

Så rent praktiskt klarar du dig bra på hårddisk i de flesta situationer. Sen om just den kameran är bra att ha är en helt annan fråga.

Länk till kommentar
Share on other sites

Joppi

DVD-format är sämre. Du ska ändå fånga in din film till dator enligt nedan.

Hoppas du väljer band nu.

Redigeringsprogram finns förhoppningsvis i din dator. Det enklaste har du säkert, moviemaker. Du behöver firewirekabel och firewireuttag på din dator.

Med moviemaker fångar du sen in din video från kameran i bästa format. Sen kan du redigera filmen,ta bort/lägga till ljud om du vill, i datorn.

Nästa steg är att bränna DVD-skivor av din film. Tar vi inte upp här.

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Joppi

DVD-format är sämre. Du ska ändå fånga in din film till dator enligt nedan.

Hoppas du väljer band nu.

Redigeringsprogram finns förhoppningsvis i din dator. Det enklaste har du säkert, moviemaker. Du behöver firewirekabel och firewireuttag på din dator.

Med moviemaker fångar du sen in din video från kameran i bästa format. Sen kan du redigera filmen,ta bort/lägga till ljud om du vill, i datorn.

Nästa steg är att bränna DVD-skivor av din film. Tar vi inte upp här.

/nils

Okey men vi säger att jag filmat en film med min dv kamera.

Och nu vill jag ha den till datorn utan att redigera den. Kan man föra över filmen rak till datorn bara utan att kvaliten blir sämre?

Länk till kommentar
Share on other sites

Javisst, bara att föra över hela filmen. Då sparas filmen i PAL AVI-format 720x576. Det bästa för att sedan kunna göra vad du vill med den. Du kan t.e.x klippa, skala ner i storlek, för att sedan publicera klipp på internet m.m.

Samma sak gäller ju om du har filen på hårddisk i kamera(DVD-format). Den filen är i sämre format från början.

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Javisst, bara att föra över hela filmen. Då sparas filmen i PAL AVI-format 720x576. Det bästa för att sedan kunna göra vad du vill med den. Du kan t.e.x klippa, skala ner i storlek, för att sedan publicera klipp på internet m.m.

Samma sak gäller ju om du har filen på hårddisk i kamera(DVD-format). Den filen är i sämre format från början.

/nils

Okii då vet jag ;) Tackar så mycket!!!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet hur man byter band i min miniDV-kamera och det jag har spelat in förvarar jag en låda. Vad jag inte riktigt har på det klara är hur man byter hårddisk i en videokamera. Verkar lite bökigt och rätt dyrbart att ha massa kamera-hårddiskar i en låda. Om någon då föreslår att man sparar sina filmer i datorn, blir det inte rätt bökigt och ännu dyrare att spara massa datorhårddiskar i en låda? Band är ju inte alls lika dyra.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 år senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...