Gå till innehåll

"den förstörda generationen"... Men så hemskt var det väl inte?


jmalmsten

Recommended Posts

Ja... Jag har ju liksom alla andrat hört alla äldre berätta med vämjelse i rösten om det hemska som plågade deras barndom... Jag har hört hur Staffan Westerberg enligt utsago nästan våldtog en hel generation med sin verklighetsflykt till en snurrande pannkaka och den stora pött pött pött storpotäten... Jag har hört allt detta... jag har läst artiklar om att det var så hemskt.

 

Men det som konfunderat mig i alla dessa år som andrahandsmottagare av historierna är att ingen verkar kunna säga VAD som var så förskräckligt gräsligt och förstörande med denna skapelse. Jag fick ingen klarhet i VARFÖR alla sjuttitalister led av posttraumatisk stress. Finns då bara en utväg: Jag måste utsätta mig själv för denna skapelse som närmast kan liknas med Sutter Canes In the Mouth of Madness iochmed att alla som utsatts för den är numera förstörda... "den förstörda generationen"... och nu senaste september kom ju spektaklet ut på remastrad dvd. Så jag bänkade mig vid skärmen... laddade upp med en hög pannkakor som middag och för att komma i rätt stämmning... Nu ska vi se om jag går vidare med sinnet i behåll...

 

...

 

2.5 timmar senare:

 

...

 

Ja, nu har jag sett den... och nu går en tanker runt i mitt stilla sinne alldeles ensam som en liten "tankesmitta"... Var det inte värre än så???

 

Ja, jag har ju insett att vad jag tycker är si just nu är ju inte riktigt vad jag tyckte var så när jag var liten knatte som DFG's (som jag hädanefter kommer kalla Den Förstörda Generationen) 70talister då var. Men samtidigt sitter jag här och undrar om detta var så hemskt för en unge då... varför sitter då inte jag och bankar huvudet i väggen med mitt paket hallonkräm och skriker "Jag har varit där! jag har varit där!"?

 

För jag minns ju hur jag satt och såg på barnprogram av alla de slag på tv som var minst lika uppfostrande och surrealistiska... Hur Joackim von Anka ständigt anställde folk till slavlöner och bara sög åt sig pengar som den ärkekapitalist han var... Hur denne samme anka åkte till landet Tralala för att undgå sitt hemska penga-allergi och Fenton Spadrig råkade skapa inflation i det välsignande landet när han utlyste kapsyler som den nya valutan... eller när Tiger fyller år, och alla hans kompisar hamnar i en fantasivärld där en enorm tårta har ett ljus för varje önskning, där varje önskan slog in, och tiger måste ge upp sin sista önskan för att få alla sina kompisar och sig själv tillbaka till sjumilaskogen igen. Och det är ju bara Disneydags... då har jag ju inte ens hunnit tillbaka till den tiden då jag hörde barnboken i dagis om småfolket som lurade jätten att äta upp sig själv genom att krydda hans hand med småfolks-smak...

 

Så surrealism finns ju... hur länge har inte ungar fått höra de hemska historierna av bröderna Grimm utan att klaga på förstörd barndom?

 

Nä, nu tänker jag dra till med en teori: Jag tror att det helt enkelt låg i tiden att vara revoltärer hos sjuttitalisterna när de som tonnåringar sökte svar på sitt tonnårs-ångest... Vilse i Pannkakan låg nära till hands och därmed kunde en syndabock utmålas... Staffan Westerberg fick skulden för den förstörda generationen medan generationen själv inte har gett någon större bevisning att det så var.

 

Nu låter jag ju elak... Men det kan väl inte vara helt av osanning? Varför syns det så lite på just den förstörda generationen att dom är så förstörd?

 

Så nu vill jag i sann 70tals-anda uppmuntra er alla förstördingar... Upp till Kamp! Upp Till BEVIS! vad gör denna historia så fasligt förstörande för eran barndom. Visst är det lite av en kommunistisk propaganda, men vafan... så hemskit var det väl inte...

 

Själv känner jag att jag ska, i framtiden när jag blivit känd(;)), skriva en bok vid namn: Min Surrealistiska Uppfostran, jag ska där inte beskylla min barndoms gråt på TV... jag ska istället hylla alla de knasiga och fantasifulla berättelser jag fått se och höra som barn.

 

Det här är en fråga och ett fenomen jag vill förstå... Vad var så förödande med Westerberg? hjälp mig!

 

(och detta kommer av en som inte vågat se hela ET än;))

Länk till kommentar
Share on other sites

Staffan Westerberg förstörde inte min barndom på något sätt (är född 73). Han var bara skum och kul på ett mysko vis.

 

Att påstå att "han förstörde min barndom" är bara en ball, spetsfundig kommentar, riktad mot hans lite annorlunda karaktärer.

 

Nej hörni, Dr Snuggles förstörde min barndom! Komma där och flyga med paraplyt, och talande hus och katter med skum röst. Kan det bli mer drogliberalt?!

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan inte påstå att han förstört mitt liv på något vis. Men jag gillade det inte, kände någon sorts ångest när jag såg hans produktioner som liten.. Kommer ihåg en fågel gjord av näsdukar som han flaxade med över något videolandskap samtidigt som han berättade med sin sävliga röst. Det var något med det som fick mig som liten känna obehag. Storpotäten var jag livrädd för... :) Men det var ju absolut inte bara Staffan Westerberg som gjorde skumma barnprogram då.

 

Men det riktigt otäcka med den där tiden är inte Staffan Westerberg. Det fanns bara två kanaler, och dessa var styrda uppifrån och visade bara vad staten ville. Det var en väldigt het debatt innan kabeltv släpptes fri i det här landet. Staten ville till varje pris hålla borta skräptvn från det svenska folket. Som tydligen inte kan ta vara på sig själva, vilket har gett oss systembolag, filmcensur odyl.

 

Titta på några

eller
och betänk att det samtidigt inte fanns någon annan kanal som visade något annat. Filmer som gjordes utanför SFI blev totalförbjudna i Sverige osv.

 

EDIT: Blev inspirerad och kikade på lite youtubeklipp.. Fanns mycket coola barnprogram faktiskt. Sagostunden, mannen som inte ville bli stor, Kalle och hans klätterträd. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är också 70-talist (-74) och har aldrig förstått vad som skulle vara så hemskt med Staffan Westerbergs barnprogram. Visst var de underliga, men skulle två bananer klädda i pyjamas vara mer normalt?

 

Jag tror att detta är ett alldeles vanligt utslag av den xenofobi som är djupt rotad i den svenska folksjälen. Han stack ut för mycket, helt enkelt.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...

Nu är jag för ung för att ha blivit utsatt för "Vilse i pannkakan" som barn. Jag är född 1984. Men jag såg några klipp från programmet som tonåring, och det räckte gott och väl. Bara att se Staffan Westerbergs överenergiska ögon bakom dockorna kan ge även vuxna människor mardrömmar. Mina syskon, som är födda 1970 respektive 1973, tillhör just den generationen, som var barn på den tid, som det begav sig, och de tyckte inte alls om programmet. Det kanske inte är så, att alla 70-talister förstördes för livet. Men det var ändå ett vidrigt barnprogram. Hur någon kan jämföra det med det i jämförelse så oskyldiga "Duck Tales"-avsnittet, där Fenton Spadrig gjorde så att kapsyler blev pengar i landet Tra la la, går över mitt förstånd.

Länk till kommentar
Share on other sites

Inte har Staffan förstört min barndom heller, tycker man får spara på orden lite. Tittade väl lite förstrött på det ibland, just Vilse i pannkakan hörde väl till hans bättre just pga fantasin. Inte blev jag kommunist heller av att se programmen i tv2 med sina flummiga barnprogramledare, men jag har starka och rätt nostalgiska minnen av program från flera decennier, som t ex Kalles Klätterträd, Fem Myror och Ville, Valle & Viktor. Ika Nord hade ett kul program lite senare.

 

Doktor Snuggles var ett ovanligt simpelt och egentligen rätt fantasilöst barnprogram, nej tacka vet jag Ture Sventon eller Tårtan istället.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu har jag aldrig hört talas om Staffan Westerberg innan, men född 88 som jag är så såg även jag massa bisarra grejer. Jag själv kan inte minnas att jag tyckte det var så farligt, men i princip alla mina jämnåriga vänner blev skitskraja av Ika i rutan, Skrotnisse och Joel bitar (betänk att dom flesta barn inte har en aning om vad Downs syndrom är).

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har väl iof en ganska stark känsla av att de flesta, även ganska lågt ner i åldrarna, vet vad ett mongo är...

Ika tyckte jag kanske inte redigt var...barnprogramsämne kanske, tror faktiskt hon inte otänkbart kunde gjort betydligt bättre ungdomsprogram, men Skrotnisse saknar jag :-)

Nåt som gjorde mig seriöst väldigt väldigt deprimerad när jag var liten var dom äckligt intetsägande & menlösa s.k. barnprogrammen om ensamma mobbade småglin som planlöst strövade omkring i ett höst-dött & småblött förortsbetong-ghetto på desperat jakt efter vänskap av nåt drygt äckel med ful vildvuxen frisyr som endå bara utnyttjade dom till sitt personliga mobb-nöje.

Fy satan vad jag hatade dom. Den jävel som kom på att det där var en bra idé kan inte varit frisk i huvudet, hoppas dom fick rectal-cancer hela högen >:-(

 

Fanns faktiskt mycket bra barnprogram från sent 70- tidigt 80-tal minnas jag, men inte mycket av det kom från Sverige...

Länk till kommentar
Share on other sites

Aarrrggghh!!! Hur kan du bara mä att påminna om sån elitistisk propaganda!?

Tacka vet jag 70-talets barnprogram! Dom lärde en minsann att färggrannhet är jävulen & ALLA är PRECIS lika värdelösa! :-D

*lycklig tår* Det var tider det....var det inte bara för gulligt att dom inte tillät snygga eller söta barn i bild & skrift för att dom fula ungarna inte ska inse hur fåniga dom ser ut? ;-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...